مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

عرصه بر سریعترین خودرو دنیا تنگ می شود.

رقیبی به نام SSCAero، حداکثر سرعت رسمی 410 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت تئوری 443 کیلومتر در ساعت در راه است تا ویرون را در گرد و خاک پشت سرش جا بگذارد. ویرون حتی در رسیدن به سرعت بالای 400 کیلومتر در ساعت هم تنها نیست.

1001 اسب بخار قدرت موتور، حداکثر سرعت 407 کیلومتر در ساعت و شتاب 5/2 ثانیه، این اعداد رکوردهای بوگاتی ویرون هستند که اخبار آن نزدیک به 4 سال نقل محافل دوستداران سوپر اسپرت‌ها بود. بسیاری از افراد ثروتمند با پیش‌خرید ویرون (حتی قبل از آنکه نمونه‌های اولیه آن تایید شود) در این رویا بودند که تا چند سال می‌توانند افتخار راندن سریع‌ترین اتومبیل تولیدی جهان را داشته باشند، ولی اکنون باید حقیقتی تلخ را بپذیرند.

 ویرون دیگر سریع‌ترین اتومبیل نیست! رقیبی به نام SSCAero، حداکثر سرعت رسمی 410 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت تئوری 443 کیلومتر در ساعت در راه است تا ویرون را در گرد و خاک پشت سرش جا بگذارد. ویرون حتی در رسیدن به سرعت بالای 400 کیلومتر در ساعت هم تنها نیست. در این مقاله ضمن معرفی کوتاهی از Areo دیگر رقبای سرعت بالای 400 را معرفی می‌کنیم.

 سالین S7 توئین توربو

کارخانه سالین تیونر معتبری است که مدل‌های زیادی از اتومبیل‌های فورد را از موستانگ تا وانت مورد تقویت قرار داده و با توجه به امکانات قوی تولیدی می‌توان به راستی آن را یک کارخانه اتومبیل‌سازی نامید. به‌علاوه سالین در مسابقات اتومبیل‌رانی نیز حضور فعالی دارد.

با تکیه به همین توانایی‌ها بود که در سال 2000 مدل S7 را به‌عنوان اولین تولید کاملا مستقل خود معرفی کرد. یک سال بعد همین مدل در مسابقات سال با قدرت ظاهر شد، اما اتومبیل مورد نظر ما مدل ویژه Twin-Turbo است.

شرکت سالین با توجه به رابطه تنگاتنگ با فورد برای این سوپر اسپرت از موتور 8 سیلندر 7 لیتری خود استفاده کرده است و با کمک 2 توربو شارژر توانسته قدرتی معادل 750 اسب بخار را به‌دست آورد. این قدرت بعد از انتقال از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌های عقب می‌رسد.

استفاده از گیربکس دستی با توجه به گشتاور بالای موتور S7 می‌تواند به راحتی کلاج را به آتش بکشد، به همین دلیل سالین از کلاج دو‌صفحه‌ای مقاوم برای این مدل بهره گرفته. با توجه به قدرت موتور و ضریب دنده 1 (86:1/2) S7 می‌تواند در 8/2 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد و این روند تا سرعتی فراتر از 400 کیلومتر در ساعت ادامه دهد.

با توجه به لاستیک‌های پهن 275 در جلو و 335 در عقب (محصول میشلن) و فنربندی اسپرت، S7 در آزمون مارپیچ بالاتر از فراری انزو و پورشه کاررا جی‌تی قرار گرفته است. برای متوقف کردن این هیولای سرعت دیسک‌های ‏‎15 در جلو و 14 در عقب  با 6 پیستون روی هر دیسک به کار گرفته شده است.

در داخل اتاق داشبورد و درها از فیبر کربن هستند و بقیه نقاط از چرم پوشیده شده‌‌اند، امکاناتی همانند پخش DVD همراه مانیتور، تهویه مطبوع، راهیاب ماهواره‌ای، ورود بدون کلید و... بر جنبه‌های لوکس این اتومبیل افزوده است. در طراحی بدنه در مجموع طرح قابل قبولی ارائه شده است که در نمای جلو زیباتر است.برچسب قیمت 000/580 دلاری S7 این اتومبیل را در سطح انزو و کاروا جی‌تی قرار می‌دهد در حالی که از نظر رکوردها بر هر دوی آنها برتری دارد.

 کوینیگ زگ (Koenigsegg ccx (ccx

شرکت سوئدی کوینیگ‌زگ در سال 1997 با معرفی مدل CC عملاً وارد دنیای سوپر اسپرت‌ها شد. بعدها مدل CCR با حداکثر سرعت 388 کیلومتر در ساعت تا قبل از معرفی بوگاتی ویرون عنوان سریع‌ترین سوپراسپرت را در اختیار داشت اما هنوز برای ورود به لیست ما کم‌سرعت بود تا اینکه مدل CCX در سال 2006 عرضه شد تا بتواند به سرعت بالای 400 کیلومتر دست پیدا کند. CC مخفف Competitio Coupe (کوپر مسابقه‌ای) و X نشانه‌ گذشت 10 سال از اولین آزمایش مدل CC است.

کوینیگ برای مدل CCX از موتور 7/4 لیتری 8 سیلندر فورد استفاده کرده که با کمک دو سوپر شارژر مارک روتکس توانسته قدرتی معادل 806 اسب بخار و گشتاور 920 نیوتون متر را از دل آن بیرون بکشد! این قدرت با کمک یک گیربکس 6 سرعته دستی با کلاج دوبل به چرخ‌های عقب می‌رسد تا با کمک لاستیک‌های سرعتی میشلن در 2/3 ثانیه به 96 کیلومتر در ساعت برسد.

 به علت استفاده از فیبرکربن و کولار در بدنه و شاسی، وزن اتومبیل 118 کیلوگرم است که برای جلوگیری از به پرواز درآمدن CCX در سرعت‌های بالا زیر اتومبیل کاملا صاف ساخته شده و خروجی‌های خاص هوا در انتهای بدنه باعث فشرده شدن لاستیک‌ها در آسفالت می‌شود.

لاستیک‌های 19 در جلو و 20 در عقب که بر روی رینگ‌های آلیاژی سوار شده‌اند رابط اتومبیل با جاده هستند و دیسک‌های ترمز 36 سانتیمتری با 6 پیستون در جلو و عقب می‌توانند CCX را از 100 کیلومتر در ساعت در 31 متر به صفر برسانند. از نظر طراحی استایل کلی اتومبیل زیبا و جمع و جور است. تنها ممکن است طرح چراغ‌های جلو مورد پسند همه نباشد.لیست تجهیزات استاندارد و سفارشی CCX بسیار کامل است و در گران‌ترین حالت از 000/600 دلار تجاوز نمی‌کند که حقیقتا خرید مناسبی است.

 کرایسلر ME Four – Twelve

هرچند قصد داشتیم در این مقاله تنها به اتومبیل‌های در حال تولید بپردازیم اما از کنار این مدل نمی‌توان به راحتی گذشت. اصولا دیدن آرم کرایسلر بر روی یک سوپر اسپرت مانند دیدن مارک بی‌ام‌و  بر روی یک کامیون تعجب‌آور است،‌ اما این اتومبیل به معنای واقعی آماده تولید بود و ابدا جنبه نمایشی نداشت.

شاید اگر مباحث بازاریابی و فشارهای مرسدس بنز به‌عنوان شریک (سابق) کرایسلر نبود عنوان سریع‌ترین اتومبیل را می‌شد به این اتومبیل اهدا کرد.کرایسلر یک موتور 6 لیتری 12 سیلندر از محصولات AMG را به کمک 4 سوپر شارژر تا مرز 850 اسب بخار تقویت کرده تا این کرایسلر ظرف 9/2 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت به رقم ادعایی 411 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

 یک گیربکس 7 سرعته ساخت ریکاردو وظیفه انتقال قدرت را برعهده داشت. ترکیبی از فولاد، آلومینیم و فیبرکربن در شاسی و بدنه باعث شد وزن در محدوده 1310 کیلوگرم باقی بماند. در مورد نامگذاری آن باید گفت ME مخفف Mid _ Engine (موتور وسط) و 4 و 12 تعداد سوپر شارژ و تعداد سیلندرهاست. در مورد این سوپر اسپورت زیبا تنها یک جمله می‌توان گفت: حیف که تولید نخواهد شد.

 SSC Ultimate Aero

اگر با شنیدن قدرت موتور ویرون (1001 اسب بخار) دچار شوک شدید بهتر است خود را برای شنیدن قدرت موتور Aero آماده کنید. SSC از موتور 8 سیلندر 6 لیتری جنرال‌موتورز قدرتی معادل 1183 اسب بخار استخراج گرده که در کنار 1303 نیوتون متر گشتاور به راستی باعث شرمساری ویرون می‌شود.

با اتکا به این قدرت زیاد Aero می‌تواند به حداکثر سرعت تئوری 443 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. البته رکورد رسمی ثبت شده آن 411 کیلومتر در ساعت است که باز هم از ویرون بیشتر است. این هیولای موتور عقب با داشتن دوهواکش  در کناره‌ها به همراه ارتفاع کم بدنه، رینگ‌های بزرگ مشکی رنگ و درهایی که رو به بالا باز می‌شوند، در اولین معرفی رسمی خود در سال 2006 چشم‌های بسیاری را به خود خیره کرد،‌ نقطه ضعف بزرگ آن طراحی ظاهری است که در آن همه چیز فدای رسیدن به سرعت بالا شده و از زیبایی و هماهنگی بی‌بهره است.

در داخل اتاق فضای کافی برای 2 سرنشین فراهم شده ضمن آنکه با وجود برخورداری از سیستم راهیاب‌ ماهواره‌ای، ‌پخش صوت و DVD با 10 باند، مانیتور رنگی و... از امکانات کافی برخوردار است. این هیولا از دو جنبه دیگر هم منحصر به فردتر از ویرون است. قیمت و تعداد تولید از این اتومبیل تنها 24 دستگاه ساخته خواهد شد که با رقمی نزدیک به 3/4 میلیون دلار فروخته خواهند شد.

 قیمتی که حتی بسیاری از ثروتمندان را هم به فکر وادار می‌کند زیرا با این رقم می‌توانند 27 دستگاه بوگاتی ویرون خریداری کنند.

البته ویرون از بعضی جنبه‌ها به این تازه‌وارد برتری دارد. اول تکنولوژی به کار رفته در ویرون است که حاصل هزاران نفر ساعت کار مهندسین فولکس واگن است که قابل قیاس با توان شرکتی همانند SSC نیست و به علاوه Aero از اصالت و پرستیژ مارکی مانند بوگاتی بی‌بهره است. بوگاتی چند دهه به تولید اتومبیل‌های ممتاز پرداخته و سابقه تولید مدل‌های به یاد ماندنی مانند بوگاتی آتلانتیک تیپ 57 را دارد.

در نهایت شتاب Aero نیز 2/0 ثانیه بیشتر از ویرون است تا خریداران بوگاتی ویرون چندان هم از خرید خود ناراضی نباشند،‌ در نهایت خرید این هیولا کاری معقول نیست و خریداران آن بیشتر به دنبال به رخ کشیدن ثروت خود هستند و الا در کشوری مانند آمریکا که سرعت 200 کیلومتر در ساعت شما را مستقیم به زندان می‌فرستد خرید Aero هیچ توجیهی ندارد.

همشهری امارات

کد خبر 32970

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز