مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

یکی دیگر از خودروهایی که قرار است در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان به نمایش گذاشته شود از کمپانی فورد است.

این خودرو مفهومی با نام Verve که در مرکز طراحی اروپا فورد طراحی و ساخته شده است، در کلاس خودروهای کوچک و اسپرت قرار می‌گیرد. این مدل مفهومی آغازگر راه جدیدی است که در آن، کمپانی فورد را هر چه بیشتر به سمت خودروهای کوچک نزدیک می‌کند.

آخرین مدل مفهومی فورد، از فرم‌های دو خودرو مفهومی قبلی فورد با نام‌های Iosis و Iosis X پیروی می‌کند و سعی دارد تا هرچه بیشتر خود را به خودروهای تولیدی اکنون فورد مانند Mondeo و S-Max نزدیک کند.

verve

 با نگاهی ریزبینانه‌تر به این خودرو می‌توان به آینده این خودروساز در کلاس خودرو‌های کوچک امیدوار بود. در نمایشگاه فرانکفورت امسال مدیران فورد می‌توانند نظر بینندگان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای را در مورد آینده خودروهای کوچک خود بدانند، که این امر یکی از هدف‌های اصلی طراحی یک خودرو مفهومی در یک کمپانی است.

قسمت جلویی خودرو و روی سپر عضلانی این فورد شاهد یک ورودی هوای بزرگ هستیم که فرم کلی آن مشابه تمامی فوردهای این چند سال اخیر است و در حقیقت یادآور فوردهایی است که تا به حال آنها را دیده‌ایم.

در بالای این هواکش بزرگ شاهد یک فرورفتگی ظریف و متناسب هستیم که با قرار گرفتن آرم فورد در وسط آن یک مجموعه ورودی هوای کاملا اصیل و وفادار به فورد داریم. در قسمت جلویی خودرو وجود چراغ‌های کشیده و تهاجمی، به همراه قاب شفاف و لنز‌های جداگانه همگی سبب ایجاد حس هیجان بیشتر در بیننده می‌شوند، انحنایی که در بالای چراغ جلو دیده می‌شود به نوعی وجود لنز‌های استوانه‌ای را تشدید می‌کند.

verve

همچنین چراغ‌های مه‌شکن روی سپر و خطوط تیز اطراف آن که در تمامی طول بدنه این خودرو دیده می‌شوند به این امر کمک می‌کنند. از نکات مثبت در طراحی این خودرو مفهومی فورد می‌توان به خطوط مشخص و تیز اشاره کرد که کاملا با یکدیگر در ارتباط بوده و هیچ خطی در طراحی آن بی‌هدف روی بدنه ایجاد نشده است.

استفاده از قاب کروم در اطراف شیشه‌های جانبی و استفاده از سقف شفاف و رینگ‌های تمام آلومینیوم 18 اینچی، سبب افزایش جذابیت در طراحی این خودرو مفهومی شده است.

همگی این موارد وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند هارمونی رنگ ویژه‌ای را به‌وجود می‌آورند که در کنار رنگ بدنه این هماهنگی کامل می‌شود. استفاده از قطعات آلومینیومی و متریال‌های پلاستیک و شیشه به رنگ مشکی و رنگ بنفش تیره خودرو یک مجموعه اسپرت و هیجان‌انگیز را به‌وجود آورده‌اند.

در داخل این فورد جدید شاهد یک فضای جذاب و تا حدودی تکراری هستیم. به این دلیل تکراری که در خودروهای مفهومی ژاپنی تا به حال موارد بسیاری را با این ترکیب دیده‌ایم.

یعنی استفاده از رنگ‌های تند در رنگ‌بندی اجزای داخلی و استفاده زیاد از قطعات آلومینیومی و صندلی‌هایی با قطعات چرمی و پارچه‌ای با رنگ‌های متفاوت. البته هنوز هم این فرم‌ها جذابیت خود را دارند. با اینکه ژاپنی‌ها در استفاده از متریال‌های جدید و بازی با نورها در فضای داخلی خودروهای مفهومی خود پیشرو بوده‌اند اما دیگر کمپانی‌ها نیز تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا از این قافله عقب نمانند.

 از نکات برجسته‌ای که در طراحی فضای داخلی این خودرو مفهومی جلب نظر می‌کند استفاده از یک سقف شیشه‌ای است که حس رانندگی در فضای آزاد را القا  می‌کند، البته زمانی که این خودرو به مرحله تولید برسد متأسفانه این سقف شیشه‌ای جای خود را به یک سقف فلزی با مقاومت بالا و استحکام بیشتر می‌دهد. البته به همین میزان هم زیبایی و حس درون کابین تغییر خواهد کرد و از جذابیت آن کاسته خواهد شد.

در قسمت پشت این خودرو به لطف استفاده از خطوط ساده و هماهنگ شاهد یک فرم زیبا و بدون هیچ پیچیدگی خاصی هستیم. چراغ‌های بزرگ قسمت عقب که از چند بخش مجزا تشکیل شده‌اند، برای مطلع ساختن دیگر رانندگانی که در پشت سر Verve رانندگی می‌کنند از لامپ‌های پر نور LED استفاده می‌کنند. در طراحی اکثر قسمت‌های این فورد سعی شده تا هیجان برای بیننده قابل لمس باشد، در نمای کناری خودرو وجود گلگیر‌های برجسته و یک خط میانی بیرون زده از دیگر مواردی است که گویای این مطلب هستند.

در مجموع تنها اشکالی که می‌توان بر طراحی این خودرو مفهومی گرفت این است که نمی‌توان در تمامی زوایا این خودرو را یک فورد اصیل دانست. با این توجیه که در طراحی قسمت‌های مختلف، طراحان فورد چندان علاقه‌ای به پیروی از اصول طراحی در فورد نداشته‌اند و سعی کرده‌اند تا با پیدا کردن فرم‌های جدید و به کار بردن ایده‌های نو تحولی نوین در طراحی این خودرو ایجاد کنند.

 اما اگر بخواهیم منصفانه به آن نگاه کنیم باید بگوییم مدیران فورد با هدف‌گیری بازار خودرو‌های کوچک تصمیم دارند تا خود را هر چه بیشتر در این بازار پرطرفدار وارد کنند. هر چند که مدل‌های street K  Fiesta  فورد علاقه‌مندان بسیاری دارد.

همشهری امارات

کد خبر 30892

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز