محمد باریکانی: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در نشست صبح دیروز خود در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص گردشگران ورودی و خروجی کشور گفت که براساس شنیده‌های خود نه آمار رسمی، سفر ایرانی‌ها در نوروز ۹۵ به ترکیه ۱۰درصد و سفر به امارات متحده عربی و دوبی ۱۸درصد کاهش یافت.

هواپیما

مرتضي رحماني‌موحد اعلام كرد كه گردشگري خروجي كشور در تعطيلات نوروز امسال حدود 9درصد كاهش داشت. همچنين براساس اعلام معاون گردشگري به‌دليل كاهش سفرهاي خارجي، سفرهاي داخلي نيز با رشد 9درصدي همراه بود.

كاهش سفر ايراني‌ها به امارات و تركيه به‌دليل حملات تروريستي اخير در تركيه و نزديكي مواضع دولتمردان آن كشورها به مواضع عربستان و حمايت از داعش صورت گرفته است. پيش از تعطيلات نوروز در ايران كمپين خودداري از سفر به كشورهاي حامي داعش در ايران راه‌اندازي شد و همزمان روسيه و آمريكا نيز از شهروندان خود خواستند كه از سفر به تركيه خودداري كنند.

معاون گردشگري كشور در نشست خبري ستاد هماهنگي خدمات سفر كه با حضور نمايندگان وزارت راه، آموزش و پرورش، جمعيت هلال‌احمر و وزارت بهداشت در ساختمان حج و زيارت برگزار شد اعلام كرد كه آمار قطعي ورود و خروج گردشگران آخر فروردين‌ماه توسط پليس مهاجرت اعلام خواهد شد.

وي از ثبت 62ميليون نفر شب اقامت در كشور تا پايان 13فروردين‌ماه خبر داد و گفت كه اين رقم نسبت به سال گذشته 10درصد افزايش يافت. او همچنين خبر داد كه 100ميليون بازديد از مراكز تاريخي، فرهنگي و مذهبي كشور در تعطيلات نوروز ثبت شده است. آمار 100ميليون بازديد از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي كشور البته با احتساب بازديد مردم از آيين‌هاي نوروزي در سراسر كشور كه به زعم معاونت گردشگري جاذبه‌هاي انسان ساز معرفي شده‌اند محاسبه شده است.

آنطور كه رحماني موحد خبر داده است، 3استان خراسان‌جنوبي، كرمانشاه و كهگيلويه و بويراحمد با بيش از يك ميليون نفر شب اقامت به‌عنوان مقصد جديد گردشگري در كشور انتخاب شده‌اند. به گفته او، به‌زودي 6شهر برتر كشور در مديريت خدمات گردشگري شهري، توسط ستاد هماهنگي خدمات سفر معرفي مي‌شوند.

  • تردد 820هزار گردشگر از مرزهاي زميني

داوود كشاورزيان، رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي كشور نيز كه به‌عنوان نماينده وزير راه در ستاد هماهنگي خدمات سفرهاي كشور حضور داشت در سخناني با اشاره به آماده‌باش 12هزار نيروي راهداري كشور در تعطيلات نوروز براي خدمت‌رساني به گردشگران نوروزي به‌دليل بارش شديد نزولات جوي در كشور گفت: حدود 8ميليون سفر با وسايل نقليه عمومي اعم از اتوبوس، ميني‌بوس و سواري در كشور انجام شد و 820هزار گردشگر نيز از راه زميني از كشور خارج يا به كشور وارد شده‌اند كه 33درصد آنها اتباع كشورهاي خارجي بودند و از مرزهاي عراق، تركيه و آذربايجان به كشور وارد شدند.

به گفته وي 23هزار پرواز داخلي و خارجي در كشور انجام شده است كه 3ميليون گردشگر و مسافر را در روزهاي نوروز جابه جا كرد و اين جابه‌جايي نسبت به سال گذشته 12درصد رشد داشت.

كشاورزيان گفت: 3600قطار نيز كار جابه جايي مسافران نوروزي را انجام دادند و 14هزار و 257سفر دريايي نيز انجام شد كه نتيجه آنها جابه‌جايي حدود 3ميليون گردشگر در كشور شد.

سيدمحمد بطحايي، معاون توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش هم در اين نشست از آماده‌شدن بيش از 11هزار كلاس درس در سراسر كشور براي ميزباني از گردشگران نوروزي و 24هزار تخت در مهمانسراهاي آموزش و پرورش خبر داد و گفت كه 5ميليون گردشگر - بالغ بر يك‌ميليون خانوار- در مراكز اقامتي آموزش و پرورش و كلاس‌هاي درس در تعطيلات نوروز اقامت كردند.

ناصر چرخ‌ساز، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر نيز در اين نشست از امدادرساني به 2720گردشگر و نيروي امدادي كه به‌دليل گرفتارشدن در برف و كولاك نوروزي در راه مانده بودند خبر داد و گفت: بيشترين ماموريت‌هاي امداد و نجات نوروزي در استان‌هاي مازندران، فارس و خوزستان انجام شد.

به گفته چرخ‌ساز بيشترين ميزان ماموريت‌هاي امداد و نجات هلال‌احمر در ارتباط با حوادث روز 13فروردين‌ماه در كشور انجام شده است.

کد خبر 329510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha