یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

محمد باریکانی: افزایش حملات تروریستی در ترکیه و سیاست دولت آن کشور در حمایت از نیروهای داعش همزمان با انتشار گفت‌وگوی تلفنی فرزند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور آن کشور با رهبران داعش برای معاملات نفتی غیرقانونی که توسط یکی از روزنامه‌های آن کشور منتشر شد، موجب شد تا ترکیه که رتبه نخست گردشگری منطقه را از آن خود کرده بود با افت شدید گردشگر ورودی مواجه شود.

سفر

افزايش تنش‌هاي سياسي تركيه با روسيه نيز موجب شد تا دولت روسيه از شهروندان خود بخواهد كه مقصد ديگري غيراز تركيه را در سفرهاي خارجي خود انتخاب كنند و بدين‌ترتيب تركيه از بالاترين حجم گردشگران ورودي محروم شود. تداوم حملات تروريستي و بمبگذاري‌ها در استانبول و آنكارا 2 شهر مهم توريستي و سياسي تركيه نيز باعث شد تا به‌تدريج گردشگران خارجي از سفر به تركيه منصرف شوند و مقصد ديگري را جايگزين كنند. دولت آمريكا نيز همين چند روز پيش از شهروندان خود خواست تا درصورت امكان از سفر به تركيه خودداري كنند و از آمريكايي‌هاي مقيم تركيه نيز درخواست كرد كه خانواده خود را از آن كشور خارج كنند.

ناامني در مهم‌ترين كشور گردشگرپذير منطقه موجب شد تا ايران به‌عنوان امن‌ترين مقصد گردشگري در منطقه غرب آسيا از سوي طالب ريفاعي دبيركل سازمان جهاني جهانگردي اعلام شود.

چند هفته مانده به شروع سفرهاي نوروزي، سازمان ميراث فرهنگي ‌از شهروندان خواست از سفر به تركيه خودداري كنند. حتي گفته شد كه شهروندان ايراني احتمالا هدف حملات تروريستي در تركيه هستند و بهتر است ايراني‌ها از سفر به تركيه خودداري كنند. هشدارهاي سازمان ميراث فرهنگي در شرايطي اعلام شد كه وزارت خارجه هشدار مسافرتي منتشر نكرد.

روزنامه گاردين نيز در تازه‌ترين گزارش خود از وضعيت گردشگري تركيه اعلام كرد، حجم ورود گردشگر به آن كشور به‌دليل وقوع حملات تروريستي با 50درصد كاهش مواجه شد و تركيه ‌دشوارترين روزهاي خود را در صنعت گردشگري پشت سر مي‌گذارد.

  • ايراني‌ها تابستان هم به تركيه نمي‌روند

اين گزارش كه بر خروجي خبرگزاري ميراث فرهنگي قرار گرفت يادآوري كرد كه گردشگري تركيه با سقوط سنگين در رزرو هتل و بليت‌هاي مسافرتي براي تابستان مواجه شد. تركيه در 8‌ماه گذشته شاهد 6حمله تروريستي مرگبار بود كه آخرين آنها در‌ماه مارس گذشته در شهر استانبول رخ داد و به مرگ 5نفر انجاميد. اندكي پيش از آن نيز يك حمله تروريستي در آنكارا 37كشته برجاي گذاشت.

با تحريم سفر به تركيه توسط روسيه نيز آن كشور بيش از 4/5ميليون گردشگر خود را از دست داد. گردشگري تركيه حدود 11درصد از توليد ناخالص ملي آن كشور را تأمين مي‌كند و ركود ايجاد شده در گردشگري آن كشور به‌زودي بر زندگي يك ميليون از جمعيت بخش گردشگري تركيه ‌تأثير مي‌گذارد. در تازه‌ترين خبرها از تركيه اعلام شده است كه حتي هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و ديگر بخش‌هاي وابسته به صنعت گردشگري آن كشور در فهرست فروش قرار گرفتند. هنوز در ايران آمار دقيقي از سوي متوليان دولتي بخش گردشگري از گردشگري خروجي كشور منتشر نشده و تماس‌هاي 2 روز گذشته روزنامه همشهري با مسئولين گردشگري براي دريافت آمار گردشگران خروجي بي نتيجه ماند. اما پيگيري همشهري از انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران مشخص كرد كه گردشگري خروجي در نوروز 95 راكد بود.

ناصر گلدوست عضو هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران به همشهري گفت: وضعيت گردشگري خروجي افتضاح بود. او گفت: برخي شركت‌ها حاضر شدند پكيج تورهاي 4ميليون توماني به مقصد استانبول و آنكارا را با خدمات 5ستاره با يك ميليون و 200هزار تومان عرضه كنند تا بخشي از ضررهاي خود را جبران كرده باشند. به گفته او، دليل عرضه ارزان تورهاي گردشگري به مقصد تركيه پر‌نشدن تورها به مقصد آن كشور بود.

عضو هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران ناامني‌هاي اخير در تركيه را يكي از عوامل خودداري گردشگران ايراني از سفر به آن كشور خواند و گفت: بعد از بمبگذاري‌هاي اخير در تركيه بي‌رغبتي گردشگران ايراني براي سفر به آن كشور شديدتر شد و بسياري از آژانس‌هاي گردشگري در نوروز 95متضرر شدند. 

کد خبر 329253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha