محمد باریکانی: تردیدی نیست که ایران ظرفیت هجوم یکباره گردشگر در تعطیلات طولانی را ندارد که اگر داشت دیگر نیازی به بسیج همگانی سازمان‌ها و نهادهای کشور برای تامین نیاز گردشگران به‌ویژه در تعطیلات نوروز نبود.

گردشگری

نوروز امسال حجم سفر در كشور چنان بالا رفت كه در برخي جاده‌هاي شمالي كشور گردشگران نوروزي كمتر از يك روز در ترافيك ماندند تا به مقصد رسيدند. در برخي شهرهاي جنوبي كشور نيز كه مقصد گردشگري هستند همين اتفاق افتاد. مسافران مشهد به پايتخت نيز خبر دادند كه بازگشت آنها از همين پاكدشت در چندكيلومتري پايتخت تا شهر تهران به‌دليل حجم بالاي ترافيك بيش از 2ساعت طول كشيد.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور نيز روز سيزدهم فروردين‌ماه از گردشگران و مسافران نوروزي درخواست كرد تا بازگشت خود به شهرهاي بزرگ را براي يك روز به تعويق بيندازند.

نوروز امسال اما بالاترين حجم سفر در ايران را به‌خود اختصاص داد. آنطور كه از گفته‌هاي مرتضي رحماني‌موحد به روزنامه همشهري مشخص مي‌شود تفاوت اصلي سفرهاي نوروزي امسال با سال‌هاي گذشته در ايران افزوده شدن 3مقصد جديد به مقصد سفرهاي نوروزي در كشور بود.

رحماني موحد به همشهري گفت: امسال استان‌هاي جديدي در فهرست مسافرت‌هاي نوروزي كشور قرار گرفت و 3 استان خراسان جنوبي، كهگيلويه و بويراحمد و كرمانشاه در فهرست 10مقصد برتر سفر در ايران قرار گرفتند.

رحماني موحد افزوده شدن اين سه مقصد جديد به فهرست سفرهاي داخلي در كشور را يك تحول جديد در گردشگري ايران خواند.

  • رشد سفرهاي نوروزي

آمارهاي ارائه شده در نوروز 95بيانگر آن است كه سفرهاي نوروزي در كشور نسبت به سال گذشته افزايش يافت.ستاد هماهنگي خدمات سفر كشور كه رياست آن‌را مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي برعهده دارد اعلام كرد كه در دوره زماني ۲۸ اسفندماه سال۹۴ تا سوم فروردين‌ماه سال‌جاري، بيش از 14ميليون نفر شب اقامت در كل كشور ثبت و بيش از 14ميليون گردشگر از اماكن تاريخي، موزه‌ها و جاذبه‌هاي گردشگري كشور بازديد كردند. اين ستاد اعلام كرد كه ميزان بازديد گردشگران از اماكن فرهنگي و تاريخي كشور نسبت به نوروز سال94، 28درصد رشد داشت.

جمشيد حمزه‌زاده رئيس جامعه هتلداران ايران نيز همين ديروز به خبرگزاري مهر گفت كه از بيست‌و هفتم اسفند‌ماه تا هشتم فروردين۹۵ حضور مسافران نوروزي در هتل‌هاي كشور افزايش داشت. حمزه‌زاده افزود: هتل‌هاي استان‌هاي خوزستان، هرمزگان، اصفهان، آذربايجان شرقي، زنجان و كرمان با افزايش مسافر نسبت به سال گذشته روبه‌رو بودند. استان زنجان نيز ۵ درصد رشد مسافران هتل، اصفهان ۱۵درصد رشد و خوزستان ۲۰درصد افزايش مسافران هتل داشتند.

رئيس جامعه هتلداران ايران اما از استان‌هاي مازندران، گيلان، خراسان رضوي و فارس به‌عنوان استان‌هايي نام برد كه با كاهش مسافر هتل مواجه شدند. او گفت كه استان خراسان رضوي با ۳۰درصد كاهش ركورددار كاهش مسافران هتل و استان‌هاي كرمان و خوزستان ركورددار بيشترين مسافران هتل در نوروز95 بودند. به گفته حمزه زاده، ميانگين حضور مسافران در هتل‌هاي كشور در نوروز۹۵ نسبت به نوروز۹۴ افزايش داشت.

اگرچه احتمال مي‌رود كه امروز يا فردا جمع‌بندي آمار سفرهاي نوروزي در كشور نهايي شود و در اختيار رسانه‌ها و افكار عمومي قرار بگيرد اما همه شواهد بيانگر افزايش رتبه گردشگري ايران در منطقه است.

کد خبر 329115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha