مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق به کشف سیاره‌ای ثابت در میان سیستم ستاره‌ای سه‌گانه‌ای شده‌اند که می‌تواند از جذابیت‌های سامانه خورشیدی زمین بکاهد.

ستاره

براساس گزارش ساينس الرت، اين سياره جديد كه KELT-4Ab ناميده مي‌شود، يكي از چهار سياره‌هاي داراي سيستم ستاره‌اي سه‌گانه‌است كه تاكنون دانشمندان موفق به كشف آن شده‌اند. سيستم ستاره‌اي سه‌گانه در اين سياره غول‌پيكر گازي به اين شكل است كه اگر فردي مي‌توانست و روي سياره مي‌ايستاد، ستاره‌اي بزرگ را مي‌ديد كه سياره در مدار آن در حركت است و دو ستاره ديگر را كوچكتر و با درخششي برابر درخشش ماه مشاهده مي‌كرد.

اگرچه دانشمندان مدتهاست از وجود سيستم KELT آگاهي دارند، اما تاكنون براين باور بودند اين سيستم تنها يك ستاره دارد. اما پس از مطالعات بيشتر تعداد ستاره‌هاي اين سيستم ابتدا به دو ستاره و اكنون به سه ستاره افزايش پيدا كرده‌است.

يافته‌هاي جديد از اين سيستم نشان مي‌دهد سه ستاره به نام‌هاي KELT-A  و KELT-B  و KELT-C در اين سيستم حضور دارند. اين سه ستاره هر 30 سال يكبار به طور كامل به دور هم ميگردند و از سياره خود KELT-4Ab فاصله زيادي دارند.

از آنجايي كه اين ستاره‌ها در فاصله دوري قرار گرفته‌اند، درخشش زيادي ندارند، در عوض درخشش آنها به گفته مركز فيزيك اخترشناسي هاروارد-اسميتسونيان هم اندازه درخشش ماه است. دانشمندان هنوز به خوبي نمي‌دانند چگونه ممكن است سياره KELT-4Ab كه ابعادي برابر سياره مشتري دارد،‌در فاصله‌اي اينچنين نزديك از ستاره‌اش در گردش باشد.

کد خبر 329279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha