همشهری آنلاین: با توجه به مشکل آلودگی شدید هوا بخصوص در شهرهای بزرگ چین، علاوه بر دولتمردان، شهروندان این کشور نیز به دنبال راه حل های مختلفی هستند تا بلکه از این مشکل به ظاهر لاینحل رهایی یابند.

به گزارش ایرنا، به همین منظور دولت چین طرحی را در دست بررسی دارد که با کاهش بهای سوخت های پاک، مردم را بیش از پیش به استفاده از چنین سوخت هایی تشویق کند تا به نوعی فرهنگ بکارگیری از سوخت های فسیلی از جمله زغال سنگ منسوخ شود.

بهای سوخت در مجموع در چین بالاست و بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی با توجه به وضعیت درآمدی در سطح کشور گران محسوب می شود و این مساله یکی از دلایل گرایش مردم و نهادهای اقتصادی به استفاده از زغال سنگ است.

برای نمونه یک لیتر بنزین معمولی در چین اکنون نزدیک به چهار هزار تومان است و گران بودن گاز طبیعی هم مشکل دیگر مردم برای استفاده از این سوخت پاک است.

چین چهارمین کشور پهناور، نخستین کشور پرجمعیت و دومین اقتصاد برتر دنیا، در عین حال آلوده ترین شهرهای جهان را در خود جای داده است.

امروز شمار زیادی از مردم می گویند، اگر بهای سوخت از جمله گاز طبیعی کاهش یابد آنها تمایل کمتری به سوزاندن زغال خواهند داشت که آلودگی بالای آن مشکل بزرگ شهرهاست.

امروز زغال سنگ نقش مهمی در تولید انرژی در چین دارد و به همین دلیل بسیاری از شرکت ها و کارخانه ها از این ماده به جای سوخت های پاک استفاده می کنند.

شرکت انرژی «یی ان ان» چین می گوید: پس از آنکه از سال گذشته قیمت گاز طبیعی را کاهش داده فروش بیشتری داشته و رشد آن نزدیک به 15 درصد بوده است.

این شرکت تاکید کرده است که توزیع کنندگان گاز طبیعی مایع به این موضوع پی برده اند که مردم چین تمایل به خرید گاز طبیعی دارند به شرط آنکه بهای آن کاهش یابد.

در شرایط فعلی نزدیک به 64 درصد از سوخت چین را نیروگاه های زغالی و زغال سنگ تامین می کند و دولت در تلاش است تا به اشکال مختلف کارخانه ها را به استفاده از گاز طبیعی تشویق کند اما بهای بالای گاز این امکان را از آنها سلب کرده است.

اداره ملی آمار چین هم اعلام کرده که استفاده از گاز طبیعی در سال گذشته میلادی 3.3 درصد بالا رفته و به همان نسبت استفاده از سوخت زغال سنگ 3.7 درصد کاهش یافته است. اما این رقم برای زدودن آلودگی کشور بزرگی همچون چین نمی تواند کافی باشد.

بهای هر 100 متر مکعب گاز طبیعی در چین نزدیک به چهار هزار تومان است که برای خانوارهای کم درآمد و متوسط این کشور مبلغ زیادی محسوب می شود.

تداوم شرایط کنونی بدون شک باعث می شود تا دومین اقتصاد برتر دنیا به این زودی ها از معضل آلودگی رهایی نیابد و مردم این کشور همچنان به سختنی نفس بکشند.

استفاده از زغال سنگ حتی باعث شد، مردم چین در سال گذشته میلادی آلودگی های شدیدی را تجربه کنند به گونه ای که در زمستان امسال شاخص کیفیت هوا در چین به بالای 600 و در وضعیت بسیار خطرناک قرار گرفت که به اعتراف مقام های چینی این آلودگی از افزایش 17 درصدی مصرف زغال سنگ و ورود بیش از یک میلیارد تن دی اکسید کربن به هوا ایجاد شده است.

در حال حاضر این کشور برنامه کاهش مصرف سوخت ذغال سنگ را تا 62.6% در سال 2016 در برابر مصرف 64.4% فعلی به نسبت ترکیب کل انرژی مصرفی کشور در دست دارد.
وزارت انرژی چین در روزهای پایانی سال 2015 اعلام کرد که تا سال 2019 هیچ معدن ذغال سنگ جدیدی افتتاح نخواهد شد.

این کشور از سال 2013 میلادی راهبرد «مبارزه با آلودگی هوا» را در دستور کار دارد، اما دو سال پس از اجرای سیاست های دولت چین، شهروندان 90 درصد شهرهای آلوده این کشور همچنان شرایط نامناسبی دارند.

مبارزه با آلودگی هوا در چین امروز به یکی از مطالبات اصلی مردم تبدیل شده و دولتمردان نیز وعده هوای پاک را به مردم می دهند، اما در کنار این مطالبه و وعده، گزارش نهادهای رسمی سنجش آلودگی هوا نشان می دهد سیاست ها هنوز نتوانسته به مطالبه مردم پاسخ دهد و 90 درصد شهرهای این کشور در سال گذشته میلادی از آلودگی هوا رهایی نیافته اند.

کد خبر 329222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha