جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه شیب سالمندی در کشور تند شده است، تاکید کرد: باید دستگاه‌ها و گروه‌های مرتبط با سالمندی همت کنند و دیرهنگام به سامان دادن این شیب تند نیاندیشند.

سالمند

محمود اسلامیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت‌های تحقق مفهوم سالمندی پویا اظهار کرد: اگرچه چند صباحی است که در نهادها و مجامع مرتبط با افراد سالمند سخن از سالمندی پویا تکرار می‌شود، اما هنوز مقدمات و پیش‌نیازهای نظری، حقوقی و مهم‌تر از همه پیش‌نیازهای اجتماعی و اقتصادی این مفهوم در کشور فراهم نشده است.

وی افزود: براساس منابع و گزارش‌هایی که در این حوزه منتشر شده، سالمندی پویا، فرآیند بهینه‌سازی فرصت‌ها برای سلامتی، مشارکت و امنیت به منظور افزایش کیفیت زندگی افراد رو به سالمندی است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: سالمندی پویا یعنی کمک به مردم به گونه‌ای که هرچه مسن‌تر می‌شوند، مسئول زندگی خود باشند و نقش فعالی در اقتصاد و جامعه داشته باشند. برآورد می‌شود بین سال‌های 2010 و 2060 تعداد افراد بیش از 65 سال در جهان از 17.4 به 29.5 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین تعداد افراد بیش از 80 سال تقریبا سه برابر شده و به 12 درصد خواهد رسید. بنابراین در سال‌های پیش رو تعداد سالمندان ( و نه فقط نسبت و سهم آنها) در جوامع مختلف افزایش خواهد یافت. بنابراین به نظر می‌رسد که مفهوم سالمندی پویا برای افراد و به منظور داشتن سلامت جسمی، اجتماعی و روانی در طول زندگی‌ اهمیت پیدا می‌کند. البته باید برای این جمعیت حفاظت، امنیت و مراقبت مکفی نیز در زمان نیاز فراهم شود.

اسلامیان تاکید کرد: سالمندی پویا دارای مولفه‌های متعددی همچون بهداشت و خدمات اجتماعی، اقتصادی، رفتاری - شخصیتی، محیط فیزیکی و دینی مذهبی است. باید در نظر داشت که شیب سالمندی در کشور تند شده است و دستگاه‌ها و گروه‌های مرتبط با سالمندی باید همت کنند و دیرهنگام به سامان دادن این شیب تند نیاندیشند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه اجتماعی در زمینه مفهوم سالمندی، صندوق بازنشستگی کشوری می‌کوشد از همه توان و ظرفیت خود برای توسعه این مفهوم استفاده کند و با هدایت نخبگان، صاحبنظران و اندیشمندان این حوزه نگاه کنونی به مفهوم سالمندی را تغییر دهد.

کد خبر 329046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha