همشهری آنلاین: یافته تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد، ۶۴ درصد روس‌ها اگر یک همه پرسی برگزار شود، احیای شوروی سابق را انتخاب می‌کنند و نکته مهم این است که بسیاری از این افراد، جوانانی هستند که اصلا تجربه زندگی در نظام کمونیستی را ندارند.

روسیه

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنيك، بیشتر شهروندان روسیه که مورد پرسش در نظرسنجی سراسری مرکز مطالعه افکار عمومی قرار گرفتند، اعتراف کرده‌اند که از حفظ اتحاد شوروی در یک همه پرسی (فرضی) حمایت می‌کنند.

جامعه شناسان در صدد برآمدند با نظر مردم در باره اتحاد جماهیر شوروی آشنا شوند که نتایج آن نشان داد، هر چند در بازتاب دلتنگی اکثر پرسش شدگان تا حدی بزرگنمایی شده است، اما بیشتر شهروندان اعتراف کردند که اگر سال جاری میلادی رفراندومی در باره حفظ اتحاد شوروی برگزارمی شد، از آن حمایت می‌کردند.

برپایه یافته‌های همه پرسی تازه انجام شده، در صورت برگزاری یک همه پرسی در سال 2016، نظر 64 درصد احیای شوروی سابق خواهد بود، ولی واقعیت مهم این است که نه فقط افراد مسن بلکه افراد 18 تا 24 ساله (47 درصد) نیز که با زندگی در نظام کمونیستی آشنا نیستند به حفظ اتحاد شوروی جواب مثبت می‌دادند.

این یافته‌ها می‌تواند تایید کننده نتایج همه پرسی 17 ماه مارس سال 1991 باشد که 76 درصد شهروندان از حفظ اتحاد شوروی حمایت کرده بودند.

افراد مورد پرسش در تازه‌ترین نظرسنجی به این پرسش که «چرا 25 سال پیش به خواست مردم برای حفظ اتحاد جماهیر شوروی بی‌توجهی شد»، پاسخ‌های متفاوتی دادند و بیشتر اجرا نشدن خواسته مردم را تقصیر دولتمردان کمونیستی وقت دانستند.

27 درصد معتقدند «میخائیل گورباچف» آخرین رئیس جمهوری دوران کمونیستی در فروپاشی اتحاد شوروی تقصیر داشته است، 13 درصد «بوریس یلتسین» اولین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه و گروه او را مقصر می‌دانند، دو درصد هم معتقدند دسیسه‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی سبب از بین رفتن اتحاد شوروی شد و فقط یک درصد بر این باورند این واقعه تاریخی مقصری نداشت، ولی 40 درصد پرسش شدگان نتوانستند به این سوال پاسخ بدهند.

با توجه به نتایج به دست آمده در تازه‌ترین نظر سنجی، می‌توان گفت بیشتر افراد مسن برای اتحاد شوروی دلتنگی می‌کنند و به گفته «یولیا باسکاکووا» رئیس پروژه‌های تحقیقی دفتر پژوهش‌های اجتماعی - سیاسی، آنها افرادی هستند که واژه «شوروی» را نماد عینی نظم، ثبات و مشخص بودن همه امور می‌دانند.

باسکاکووا توضیح داد: «هم اکنون نسل جدیدی جای نسل قدیم را می‌گیرد که اتحاد شوروی برای آنها یک سیمای خطیر می‌باشد و بیشتر با تعریف‌های والدین شکل گرفته است. تصور آنها در باره ساختار شوروی با حس تعلق به ابر قدرت و آرزوی دولت سوسیالیستی ارتباط دارد، هر چند کمبود بودجه، نبود هر گونه رفاه مصرفی و دیگر آزادی‌های عادی نیز جزئی از آن دوران بود، ولی برای جوانان، اتحاد شوروی یک برگ ورق خورده از تاریخ است».

کد خبر 328811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha