همشهری آنلاین: گذرگاه مرزی هند و پاکستان پس از قریب به شصت سال دوشنبه اول اکتبر گشوده شد.

به نوشته ال موندو، گذرگاه و پاسگاه مرزی اتاری وقه طی 60 سال اخیر بر عبور و مرور خودرو‌ها و کالاهای تجاری بسته بوده است. اولین خودرویی که پس از شش دهه از مرز زمینی هند و پاکستان گذر کرد، کامیونی حامل گوجه‌فرنگی بود که از هند به پاکستان می‌رفت.

در مراسم گشایش این گذرگاه مرزی رییس دولت ایالتی پنجاب نیز حضور داشت. مقامات هند و پاکستان انتظار دارند در پی گشایش این گذرگاه مرزی حجم مبادلات میان دو کشور تا میزان 5 برابر افزایش پیدا کند.

در شش دهه اخیر مرسوم و متداول بوده است که خودرو‌های حامل کالاهای تجاری و بازرگانی در چند متری مرز توقف می‌کرده‌اند و سپس باربران با خالی کردن بار خودرو‌ها و کامیون‌ها، بار را به صورت دستی به آن سوی مرز حمل می‌کردند و در آن سوی مرز نیز باربران کالاها را بر کامیونی دیگر بار می‌زده تا به سمت مقصد حمل شود. این عمل در هردو سوی مرز و هم در قبال کالاهای هندی وهم در قبال کالاهای پاکستانی انجام می‌گرفته است.

تا کنون نیز ماشین‌آلات یا کالاهای دارای اهمیت و حجم بزرگ از طریق کشتی میان دو کشور مبادله می‌شد.

البته اکنون نیز محدودیت‌هایی برای تردد کامیون‌ها میان دو کشور وجود دارد و مقامات پاکستانی به کامیون‌های هندی اجازه داده‌اند تا دویست متر داخل مرز‌های پاکستان تردد نمایند و بار خود را تخلیه کنند، در مقابل نیز مقامات هندی به کامیون‌های پاکستانی مجوز تردد تا 400 متری داخل مناطق مرزی کشورشان را داده‌اند.

از زمان استفلال از بریتانیا در سال 1947 روابط  هند و پاکستان، که هردو از قدرت‌های اتمی جنوب آسیا محسوب می‌شوند،  تیره بوده و مناقشاتی مرزی نیز میان دو کشور جریان داشته است.با این حال در سال جاری دو دولت مذاکراتی را جهت بهبود روابط انجام داده‌‌اند.

کد خبر 32874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز