دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

علی شاکری: هرچند بی‌ثباتی در تیمداری، بسکتبال را نیز همانند سایر رشته‌ها مثل والیبال و هندبال آزار داده است اما خوشبختانه در بسکتبال تیم‌های خلاء تیم‌های کناررفته را تا حدودی جبران کرده‌اند.

لیگ برتر بسکتبال قدم‌های آخر را برای شروعی دیگر، در حال برداشتن است. لیگی که در سال‌های اخیر رقابت‌هایش همواره جذاب و پرتماشاگر بود و پلی‌آف‌های داغش از برخورد صباباتری با صنام که امروز دیگر نیست تا رویارویی صبا با پتروشیمی و پیکان مقابل ذوب‌آهن به این زودی‌ها از یاد رفتنی نیست.

هرچند بی‌ثباتی در تیمداری، بسکتبال را نیز همانند سایر رشته‌ها مثل والیبال و هندبال آزار داده است اما خوشبختانه در بسکتبال تیم‌های جدیدی مثل مهرام و ... خلاء تیم‌های کناررفته را تا حدودی جبران کرده‌اند.

با این حال نبود قانونی مدون و شکل‌گیری صحیح باشگاهداری در کشور، حیات ورزش دانشگاهی چون بسکتبال را نیز به مخاطره افکنده و هر ساله شاهد نوساناتی در افزایش و کاهش تیم‌ها هستیم به گونه‌ای که امسال شمار تیم‌های شرکت‌کننده از 16 تیم دو فصل گذشته به 12 تیم کاهش پیدا کرده است.

در فصل جاری لیگ برتر بسکتبال ایران دیگر خبری از پیکان تهران و نفت تهران، نمایندگان همدان، فارس، زنجان، ارومیه و خراسان نیست و به جای این تیم‌ها نام‌های جدیدی چون بیم مازندران، آرارات، کاوه تهران و پردیس متحد قزوین قدم به این عرصه گذاشته‌اند.

مدعیان ‌آشنا

در میان نام‌های جدید، تیمی مدعی یافت نمی‌شود و در سال جاری نیز همان مدعیان سال گذشته هستند که پیشاپیش، مربع مدعیان این فصل را ترسیم می‌کنند. صباباتری، مهرام، ذوب‌آهن و پتروشیمی را می‌توان در زمره تیم‌های برتر امسال دانست، اگرچه تیم‌های تازه‌وارد هم توانایی به هم ریختن معادلات را دارند.

با وجود یک هفته مانده به آغاز لیگ برتر هنوز شماری از تیم‌ها اسامی نهایی خود را اعلام نکرده‌اند که بتوان بر اساس آن، موقعیت آنان را درست ارزیابی کرد ولی از دورخیز تیم‌ها و نفراتی که به خدمت گرفته‌اند می‌توان حدس زد چه رقابت‌هایی با چه سطحی در انتظار لیگ برتر بسکتبال است. یکی از این شاخص‌های تعیین‌کننده، جذب بازیکنان خارجی است که لیگ بسکتبال ایران را از سایر رشته‌ها متمایز می‌کند.

فراموش نکنیم که یکی از عوامل رونق و ارتقای سطح بسکتبال ایران در سال‌های اخیر بدون شک مرهون بازیکنان خارجی با شرایط کیفی خوب بود. اگرچه شاید در بسیاری از موارد تیم‌ها در این زمینه مانند یکدیگر عمل نکرده باشند ولی در مجموع بازیکنان خارجی لیگ برتر بسکتبال از سطحی به مراتب بهتر از خارجی‌های سایر رشته‌ها در لیگ‌های مختلف برخوردار بوده‌اند.

 نقش ستاره‌های داخلی

در کنار بازیکنان خارجی و در رقابت آنها با بازیکنان داخلی، با گذشت چند سال ستاره‌های وطنی نیز توانسته‌اند به خوبی ارزش‌های خود را نمودار سازند. ستاره‌هایی که هم اکنون در سایه برنامه‌ریزی خوب فدراسیون بسکتبال، تیم ملی را به یکی از قدرت‌های برتر قاره‌ای تبدیل کرده و توانسته‌اند پس از 60 سال بسکتبال ایران را به المپیک برسانند.

در لیگ برتر فصل جاری بسیاری از ملی‌پوشان کنونی بسکتبال ایران در برخورداری از مواهب قراردادی حتی گوی سبقت را از همتاهای خارجی خود ربوده‌اند و این مهم فقط در سایه رقابتی سالم است که از ویژگی‌های لیگ برتر بسکتبال محسوب می‌شود.

 درجه‌بندی تیم‌ها

در درجه‌بندی 12 تیم حاضر در لیگ برتر می‌توان تیم‌های شرکت‌کننده را به 3 دسته تقسیم کرد. در این تقسیم‌بندی تیم‌های صباباتری و مهرام از تهران در کنار 2 تیم پتروشیمی ماهشهر و ذوب‌آهن اصفهان به لحاظ سرمایه انسانی و امکاناتی که در اختیار دارند در دسته اول قرار می‌گیرند.

صباباتری در این جمع با افزودن حامد حدادی، سعید تابش‌نیا، محمدرضا اسلامی و کامران جمشیدوند به ترکیب خود و حفظ ماکان دیوماسی، کرم احمدیان، حامد آفاق، آیدین نیکخواه بهرامی و جوزف گارس از موقعیتی متفاوت‌تر نسبت به سایر مدعیان سود می‌برد.

تیمی که هم‌اکنون قبل از حضور در لیگ برتر با حضور در تورنمنت قزاقستان در اندیشه دفاع از عنوان قهرمانی چندساله‌اش در لیگ برتر و باشگاه‌های آسیاست. مهرام را می‌توان جدی‌ترین حریف صبا در فصل جاری به شمار آورد.

تیمی که با آوردن مصطفی هاشمی از پتروشیمی و جذب بازیکنانی چون آیدین کبیر، حامد سهراب‌نژاد و تونی مدیسون و حفظ هومن رضایی، صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی و همچنین جذب احتمالی یک سنتر قدرتمند خارجی، می‌خواهد نقش صنام چند سال قبل را بازی کند.

مهرام به جای حضور در تورنمنت‌های خارجی ترجیح داد در تهران با راه‌اندازی یک تورنمنت 4جانبه داخلی از مدعی اول قهرمانی عقب نماند.

 2 تیم برتر شهرستانی

در جمع تیم‌های شهرستانی حاضر در لیگ برتر، ذوب‌آهن و پتروشیمی تنها تیم‌هایی هستند که می‌توان روی رقابت آنان با تیم‌های متمول مرکزنشین حساب کرد. ذوب‌آهن به عنوان یکی از تیم‌های باسابقه لیگ برتر همچنان با استفاده از پتانسیل بازیکنان بومی و جذب بازیکنان خارجی موردنیاز شرایط ایده‌آل گذشته را تا حدودی حفظ کرده است.

این تیم با از دست دادن داوری و زندی، با جابر روزبهانی، علی باهران، اوشین ساهاکیان و محمدرضا اکبری به دنبال یک جایگاه خوب در این فصل است و پتروشیمی نیز با وجود از دست دادن بخش عمده‌ای از ترکیب 2 فصل پیش خود با رضا هنگام‌پور، علی ابوالمعصومی، جواد داوری، میلاد مزرعه و یکی، دو بازیکن خارجی وارد مذاکره شده و نمی‌خواهد از جمع صدرنشینان جدا شود که البته کار بسیار سختی در انتظار محمد کسایی‌پور، ملی‌پوش اسبق و جانشین مصطفی هاشمی خواهد بود.

 تلاش برای حضور در جمع 8 تیم برتر

 در مسابقات دوره‌ای این فصل به جز 4 تیم یاد شده، 8 تیم دیگر در تلاش برای به دست آوردن و قرار گرفتن در جمع 8 تیم برتر دور دوم پلی‌آف خواهند بود. شهرداری گرگان، کاوه تهران، دانشگاه آزاد، آرارات تهران، بیم مازندران، گل‌گهر سیرجان، شهرکرد و پردیس متحد قزوین با شرایطی کم و بیش مشابه در یک ترازو قرار می‌گیرند.

پاداش 4 تیم برتر مرحله اول

برخلاف دوره‌های گذشته این بار خبری از برگزاری مسابقات در چند گروه نیست و به گفته حسن نوربخش، رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر، ابتدا 12 تیم حاضر در جدول دوره‌ای به صورت رفت و برگشت با هم بازی خواهند کرد و در پایان این مرحله 4 تیم اول تا چهارم بدون بازی راهی (پلی‌آف) دوم خواهند شد و منتظر رقیبان خود در این مرحله خواهند نشست.

در دور اول پلی‌آف 8تیم دارنده مقام‌های پنجم تا 12 جدول به شرح زیر با هم روبه‌رو خواهند شد. 5 با 12، 6 با 11، 7 با 10، 8 با 9 که تیم‌های برنده این مرحله به ترتیب حریف تیم‌های اول تا چهارم بازی‌های دوره‌ای می‌شوند.

رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر، تعداد بازی‌های مرحله اول پلی‌آف را 2 از 3 و پلی‌آف‌های بعدی را تا مشخص شدن تیم‌های برتر این فصل 3 از 5 اعلام کرد.

کد خبر 32861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز