سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

علی شاکری: لیگ برتر بسکتبال و مشکل بازی‌های معوقه.

لیگ برتر بسکتبال ایران با انجام 5 بازی و یک بازی به تعویق افتاده دیگر، 30 مهر به استقبال هفته پنجم از رقابت‌های دور رفت می‌رود.

 پس از موافقت با انجام نشدن دیدار دو تیم دانشگاه آزاد و پردیس در هفته اول به دلیل حضور تیم دانشگاه در مسابقات بین‌دانشگاهی جهان در اتریش، به نظر می‌رسید لیگ برتر بسکتبال در ادامه بازی‌هایش هرگز متوقف نشود، اما گویا قرار نیست لیگی که می‌خواست بهترین لیگ باشگاهی ایران در سال جاری باشد به لحاظ نظم، نمره قبولی بگیرد. لیگی که همواره در چند سال اخیر سودش به تیم ملی رسید و به لحاظ فنی جایگاهی ویژه در میان لیگ‌های دیگر داشت.

اگر اعزام تیم 5 نفره به مسابقات سالنی آسیا در ماکائو توجیه‌پذیر باشد نمی‌توان چشم‌ها را به روی اعزام تیم جوانان آن هم با اضافه شدن دو بازیکن بزرگسال به تورنمنت دوستانه مالزی بست.

 در چنین شرایطی طبیعی بود تیم ذوب آهن با در اختیار نداشتن چند عضو مؤثرش حاضر به بازی با حریفان نباشد، ضمن آنکه نباید از نظر دور داشت که این باشگاه قدیمی با دور شدن از شرایط مسابقه بیشترین صدمه را خواهد دید. تیمی که یک بار، دو سال قبل در اوج بازی‌ها با رفتن به مسابقات بین‌المللی جام شیخ راشد امارات، درست در روزهای پایانی قافیه را به سایر مدعیان باخت و در جمع 4 تیم مرحله پایانی در مکان چهارم ایستاد.

 بهترین بازی هفته

با تعویق بازی ذوب آهن – صباباتری که می‌توانست گرمای لیگ را در شروع بازی‌های هفته پنجم پس از رویارویی صبا و مهرام به اوج برساند، حالا  همه نگاه‌ها به شهرآورد تهران میان مهرام و کاوه دوخته شده است.

 این بازی بدون هیچ تردیدی مهمترین و بهترین بازی هفته خواهد بود. کاوه با در اختیار داشتن فرزاد کوهیان و سعید ارمغانی بر روی نیمکت و دو بازیکن خارجی خوب به نام‌های یورکوویچ و مایک جونز و چند بازیکن خوب داخلی مثل سعید داورپناه، امیر امینی، موسی نبی‌پور و فرشاد رزقی در بازی قبلی خود صباباتری را بسیار آزار داد و اگر کوارتر دوم را نادیده بگیریم در سه کوارتر دیگر بارها تیم توانمند و قهرمان ایران و آسیا را در هراس شکست فرو برد.

 کاوه که تا پایان هفته سوم صدرنشین بود حالا مجبور به رقابت با دومین مدعی بزرگ جام است. مهرام، که صبا را از پیش رو برداشت اگر هم بتواند در دومین شهرآورد مهم تهران پیروز شود یک قدم دیگر به قهرمانی نیم فصل نزدیک‌ خواهد شد.

مهرام هنوز موفق به حل مشکل پست 5 خود نشده است و هاشمی سرمربی این تیم همچنان چشم انتظار ورود مهره‌ای توانمند از آن سوی مرزهاست تا بتواند بدون دغدغه تیمش را در جاده قهرمانی رهنمون سازد. مهرام فعلاً با در اختیار داشتن صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، تونی مدیسون و مهرداد آتشی بیشتر به لطف توانمندی در استفاده از فضای پیرامونی و شوت‌های سه‌امتیازی حریفان را شکست داده و کمتر در زیر سبد با وجود داشتن هومن رضایی موفق نشان داده است.

 آرارات، میزبان نماینده جنوب

آرارات تنها تیم تهرانی که بازی‌هایش را در سالن اختصاصی خود برگزار می‌کند، 30 مهر میزبان نماینده جنوب، پتروشیمی ماهشهر است. این بازی با حضور تماشاگران می‌تواند دیداری جذاب و تماشایی از آب درآید. آرارات با تماشاگران پرشور خود در مصاف با نایب قهرمان دو فصل اخیر، نیم‌نگاهی به خلق شگفتی دارد.

 آرارات در دو بازی قبلی خانگی خود به بیم مازندران باخته اما توانست دانشگاه آزاد را در ثانیه‌های پایانی مغلوب کند. آرارات با دو بازیکن خارجی مؤثر به‌خصوص جولیوس که سابقه همراهی الجلای سوریه را دارد و نفراتی چون قره‌بیگلو، وارطان بیدروسیان، آرمن الله‌وردیان، آرمین یوسفی و سورن بوغوسیان حریفی سخت برای پتروشیمی محسوب می‌شود.

 پتروشیمی با وجود جذب یک بازیکن خارجی خوب به نام براگز به گفته مهران حاتمی سرمربی جدید این تیم هنوز کامل نیست. این تیم فعلاً با هنگام‌پور، جواد داوری، احمد سعیدی، ابوالمعصومی و مزرعه، چشم به روزهای بهتری دارد.

فرار از بحران

شهرداری گرگان با پیوستن دو بازیکن خارجی از بحران شکست‌های اولیه رها شده و 30 مهر هم در صورت پیروزی در قزوین می‌تواند به طور کامل از بحران خارج شود. ایزدپناه با رسیدن دو بازیکن خارجی‌اش به آرامش رسیده و حالا سعی دارد با ایجاد هماهنگی‌های لازم بتواند شهرداری را به همان جایگاه گذشته نزدیک کند.

بازی با پردیس قزوین می‌تواند شروعی دیگر برای این تیم باشد. پردیس که هفته پیش آرارات را در دیداری نزدیک مغلوب کرده، امیدوار به دومین برد خانگی خود مقابل شهرداری گرگان است. پردیسی‌ها که چندان از بازیکنان خارجی خود راضی نیستند بیشتر چشم به تجربه بهزاد افرادی کاپیتان سابق تیم ملی دارند که شاید بتواند با کمک به جوان‌های تیم به یاری اورلوویچ بیاید. پردیس به دنبال یک بازیکن ایرانی شاغل در خارج از کشور است که در روزهای آینده به این تیم خواهد پیوست.

 در انتظار نخستین برد

 رویارویی دانشگاه آزاد و هیأت شهرکرد هم در هفته پنجم در نوع خود جالب است. دو تیمی که پس از 4 باخت پیاپی با وجود نمایش تقریباً خوب در انتظار نخستین برد مقابل یکدیگر لحظه‌شماری می‌کنند.

دانشگاه آزاد با بازیکنانی متوسط و بدون بازیکنان خارجی از جمله تیم‌هایی است که با وجود بازی دفاعی خوب اکثراً با اختلافی کم به حریفان باخته و به گفته قاسم کیانی، مربی جوان این تیم بازی در شهرکرد پایانی بر ناکامی‌های این تیم خواهد بود. شهرکرد هم تیمی است هماهنگ که با وجود شکست‌های متوالی تاکنون حریفی دست و پا بسته نشان نداده است.

بیم در سیرجان

 بیم مازندران از شمال راهی سیرجان شد. تیمی که می‌خواست در اولین سال حضورش در لیگ برتر در زمره مدعیان باشد تاکنون تنها مقابل پتروشیمی باخته است.

حریف بیم، گل‌گهر سیرجان است که با بازی فیزیکی به دنبال متوقف کردن حریف پرمهره خود خواهد بود. ایگو کواکوویچ، سرمربی صرب بیم، چشم به بازیکنان تکنیکی‌اش پویا تاجیک، مجتبی بنی‌عقیل، محمد شاهسوند و ایمان زندی در کنار جمال برادلی دارد. گل‌گهر برای رسیدن به پیروزی پیش روی چشمان تماشاگرانش در وهله نخست به کنترل و اداره بازی می‌اندیشد.

برنامه بازی‌های 30 مهر

 ساعت:00/ 16 مهرام – کاوه

 گل‌گهر سیرجان – بیم مازندران

 آرارات – پتروشیمی

 هیأت شهرکرد – دانشگاه آزاد

 پردیس قزوین – شهرداری

کد خبر 34592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز