همشهری آنلاین: منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان که «بی بی گل افروز» نوید آور نوروز محسوب می شود با ظرفیت های بی نظیر خود پذیرای میهمانان نوروزی از سراسر کشور است.

سیستان

وصف سیستان در نوروز تشریح حال رخت نوِ سبزه زاران بوده که در دل کویر زرد رنگ این بار جامه ای از جنس طراوت بر تن کرده است.

از گذشته های دور که سیستان به انبار غله ایران معروف بوده تا اینک که قلعه های باستانی آن سر از زیر خروارها خاک و تل ماسه ها برآورده همواره عید نوروز حال و هوای خاص خود را در این منطقه داشته و شور و نشاط نوروزی سیستان و سیستانی در این ایام سیلی از گردشگران را به خود جذب می کند.

در گذر از مسیر ارتباطی زاهدان به سیستان و در فاصله 60 کیلومتری جنوب شهر زابل شهری شش هزار ساله خفته که به 'شهر سوخته' معروف است.

در این شهر بسیاری از آغازین های نوع بشر کشف شده و روبروی آن نیز موزه این شهر باستانی قرار گرفته که آثار آن به نوبه خود در جهان بی نظیر است.

علاوه بر هوای مطبوع و کشتزارهای سرسبز منطقه سیستان در ایام نوروز، سایر آثار باستانی آن موجب شده تا گردشگران بسیاری به این منطقه توجه داشته باشند.

در دل هامون خشکیده و نم دار، کوه باستانی خواجه قرار گرفته که بر اساس روایات معبد زرتشتیان است و در کوهپایه آن بناهای شهری تاریخی به چشم می خورد.

این شهر چنان با مهندسی دقیقی ساخته شده که هیچ یک از راهروهای آن پشت به آتشکده وسط شهر نیست و نیز در میان این آثار و بقایا یک تالار نقاشی نیز به چشم می خورد.

در گوشه دیگر منطقه سیستان مقبره بی بی دوست قرار دارد.

در جوار بی بی دوست جنگلی انبوه قرار دارد که در روزگاران قدیم در آن شهری تاریخی قرار داشته و هنوز نیز دستان کاوشگران از دل آن سنگ های قیمتی و سفالینه های گرانبها بیرون می آورند.

دهانه غلامان نیز به عنوان یک شهر تاریخی تنها مکان باستانی دوران هخامنشی است که حاکمیت کامل ایران بر نواحی شرقی آن را به خوبی نشان می دهد و تنها شهر باستانی این دوران است که مهندسان آن زمان، ابتدا نقشه شهر را کشیده و سپس شهر را احداث کرده اند.

در این مکان معماری سنتی هخامنشی با معماری بومی سیستان درهم آمیخته است.

قلعه رستم، آس باد و ساختمان های قدیمی برخی از هزاران بنای تاریخی سیستان محسوب می شود.

بر خلاف بسیاری از کشورها و نیز شهرها که نوید آور بهار در آنها «بابا نوروز» است در سیستان «بی بی گل افروز» که کار او برافرازاندن گل است نوید دهنده بهار محسوب می شود.

در اینجا تنها به برخی ظرفیت های تاریخی سیستان اشاره شد اما در این منطقه فرهنگ های بدیع، سبک زندگی خاص، و آداب زیبایی وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

دهل و ساز سیستانی شنیدنی و کلوچه های خرمایی، بورک، خرما لندو و نان محلی و لواش روغنی آن نیز خوردنی بسیار لذیذی است.

سفر به این منطقه از سیستان و بلوچستان به گردشگران نشان خواهد داد که چگونه امکان وجود نوروزی سبز و پرطراوت در دل 18 سال خشکی را برای خود خاطره ای دل انگیز کرد.

ايرنا - اسماعیل مرادقلی

کد خبر 328211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha