محمد باریکانی: «۲۰۰ ایرانی در زندان‌های مالزی هستند و یک مالزیایی که قصد انتقال مواد‌مخدر به مالزی را داشت در ایران زندانی است.

زندان

دولت‌هاي ايران و مالزي نيز ‌در جست‌وجوي راهكار بين‌المللي براي معاوضه زندانيان هستند.» اين خبري است كه راجا نوشيروان زين العابدين سفير مالزي در تهران، در حاشيه اعطاي نشان گردشگري دولت مالزي به يك آژانس ايراني ركورددار گردشگر خروجي از كشور به مقصد مالزي در پاسخ به سؤال روزنامه همشهري اعلام كرد.

روزنامه همشهري در تيرماه سال 92و پس از انتشار تصاوير زندانيان زندان‌هاي مالزي كه در شرايطي اسفبار در قفس نگهداري مي‌شدند، موضوع آزادي گردشگران ايراني قرباني باندهاي تبهكارانه از زندان‌هاي مالزي را در حاشيه نشست گروه D8 در تهران با معاون وزير گردشگري مالزي درميان گذاشت و از او پرسيد كه چه اقدامي براي آزادي آنها انجام مي‌شود؟ راشيدي بن حسب‌الله، معاون وزير گردشگري مالزي، آن‌روز به همشهري اعلام كرد كه ايراني‌ها رتبه نخست گردشگران ورودي به مالزي را به‌خود اختصاص داده‌اند. اما متأسفانه برخي گردشگران براي قاچاق مواد‌مخدر به مالزي سفر مي‌كنند و چنين افرادي براساس قانون مالزي بايد زنداني شوند. او گفت: گردشگراني كه مواد‌مخدر به همراه داشته باشند بايد در مالزي به قفس بروند.

  • ادعاي كيفيت بالاي خدمات به زنداني‌هاي ايراني

نماينده دولت مالزي در تهران به همشهري گفت كه 2كشور در موضوع گردشگران ايراني زنداني در مالزي در حال مذاكره هستند تا يك راه‌حل بين‌المللي براي معاوضه آنها بيابند. سفير مالزي در ايران با تأكيد بر اين موضوع كه مواد‌مخدر از جرايم بسيار سنگين در مالزي است و مجازات‌هاي سختي براي آن درنظر گرفته شده است، افزود: دولت ايران و مالزي در تلاش هستند راه‌حل بين‌المللي و استاندارد براي تبادل زنداني‌هاي ايراني در مالزي و زندانيان مالزيايي در ايران در قالب يك قرارداد بين‌المللي پيدا كنند. آنطور كه راجا نوشيروان زين العابدين در ادامه پاسخ به همشهري گفته است تنها يك شهروند مالزيايي در ايران زنداني است كه جرم او نيز قاچاق مواد‌مخدر از مسير ايران به مالزي است. به ادعاي سفير مالزي در تهران، رفتار خوبي با گردشگران ايراني در زندان‌هاي مالزي صورت مي‌گيرد و سطح خدمات‌رساني دولت مالزي به زنداني‌هاي ايراني نيز بالاتر است.

دولت مالزي نشان گردشگري 2015خود را در غرب آسيا به يك شركت گردشگري ايراني تقديم كرد كه صدور انبوه گردشگر ايراني به مالزي را در كارنامه كاري خود در حوزه گردشگري خروجي كشور دارد.در كارنامه آژانس برنده نشان گردشگري مالزي در سال 2011پيش از تحريم‌ها، 13پرواز روزانه به مالزي با پرواز ايرآسيا ثبت شده كه اين تعداد در سال 2015به‌دليل تشديد تحريم‌ها به 4پرواز كاهش يافت.

  • تأمين منافع مشترك با مالزي در آژانس ايراني

راجا نوشيروان زين‌العابدين در مراسم اعطاي اين نشان كه در جمع تعداد محدودي از خبرنگاران حوزه گردشگري برگزار شد اعلام كرد كه همكاري‌هاي اين آژانس ايراني تأمين‌كننده منافع مشترك با وزارت گردشگري مالزي و تشويق‌كننده فعاليت بيشتر آژانس‌هاي گردشگري ايران براي همكاري با وزارت گردشگري مالزي است. سفير مالزي در تهران حتي از دولت ايران خواست تا در آينده نزديك از يك آژانس گردشگري مالزيايي در ايران تقدير كند. او اين سخن را در شرايطي بر زبان آورد كه به گفته خودش مالزيايي‌ها هيچ شناختي از ايران ندارند و حتي ريشه برخي ضرب المثل‌ها و حكاياتشان را كه برگرفته از زبان فارسي است، عربي يا هندي مي‌دانند.

کد خبر 327285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha