همشهری آنلاین: ایرانیان به عنوان دومین گروه پرجمعیت گردشگران مالزی از غرب آسیا در سال ۲۰۱۴ شناخته شدند و با ۷۲ هزار و ۲۶۴ گردشگر حدود ۱۵۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۴ دلار درآمد برای دولت مالزی ایجاد کردند.

مالزیش

به گزارش ایرنا، تعداد گردشگران ایرانی که سال 2014 میلادی از مالزی دیدن کردند به نسبت سال قبل از آن که سفیر مالزی در ایران آمار آن ها را حدود 80 هزار نفر اعلام کرده بود، کاهش نشان می دهد.

سفر گردشگران ایرانی به مالزی طی سال های گذشته با توجه به کاهش زیاد تعداد ایرانیان مقیم این کشور جنوب شرق آسیا و کاهش دانشجویان ایرانی در مالزی به شدت افت کرده است. موضع گیری مالزی نسبت به شیعیان و ایرانیان، کاهش دوره زمانی ویزای بدو ورود، تفاوت نرخ ارز و افزایش تورم در مالزی در کاهش سفر ایرانیان به مالزی نقش داشته است.

خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) روز شنبه در گزارشی از تعداد گردشگران این کشور در سال 2014 میلادی اعلام کرد مالزی در سال گذشته میزبان پنج میلیون و 900 هزار گردشگر مسلمان بود که این رقم در مقایسه با سال 2013 میلادی حدود 200 هزار نفر افزایش داشته و پیش بینی می شود در سال جاری نیز پنج درصد افزایش یابد.

حضور اعراب مقیم در مالزی با توجه به تنش ها در سوریه، عراق و یمن طی سال های اخیر افزایش یافته و بسیاری از خانواده های این کشورها هم اکنون مالزی را با توجه به تبلیغات این کشور که تلاش دارد خود را یک کشور کاملا اسلامی جلوه دهد برای زندگی انتخاب کرده اند.

مالزی هم اکنون خود را آماده حضور اعراب بیشتر می کند و آمار نشان می دهد بیش از 90 هزار گردشگر عربستانی در سال 2013 میلادی حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار برای مالزی درآمد داشته اند.

براساس گزارش روز شنبه برناما، پیش بینی می شود تا سال 2020 سالیانه بین شش میلیون و 500 هزار تا هفت میلیون گردشگر مسلمان از مالزی دیدن کنند.

در سال گذشته میلادی 353 هزار 955 گردشگر از غرب آسیا از مالزی دیدن کردند که بیشتر گردشگران از عربستان سعودی با 113 هزار و 921 نفر، ایران با 72 هزار و 264 نفر و عراق با 27 هزار 124 گردشگر بوده‌اند.

آمار جهانی همچنین نشان می‌دهد که تا سال 2020 میلادی، شمار گردشگران مسلمان به 150 میلیون نفر افزایش می یابد که 11 درصد از اقتصاد گردشگری جهان به ارزش 200 میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهند. این رقم در سال گذشته با 108 میلیون گردشگر مسلمان رقم 145 میلیارد دلار گزارش شده است.

ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان و قطر از جمله مقصدهای اصلی گردشگری مسلمانان در سال‌های آینده پیش بینی شده است.

کد خبر 289183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha