یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

با انتشار گزارش نهایی سانحه سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰، محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران که ابلاغ ویژه‌ای از رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده دریافت کرده بود، از شروع رسیدگی قضایی به این پرونده خبرمی‌دهد.

 محمد شهریاری

او در گفت‌و‌گويي اختصاصي به خبرنگار همشهري مي‌گويد: «مقررات حاكم بر رسيدگي به اين پرونده براساس مقررات ايكائو (سازمان بين‌المللي هوانوردي) است و در آنجا درخصوص قواعد حاكم بر هواپيما 19بند (انكس) وجود دارد كه در بند(انكس) 13، بين بررسي قضايي و اداري تفكيك قائل شده است كه خوشبختانه پروسه اداري رسيدگي به اين سانحه با اعلام گزارش نهايي كميسيون طي شد.»

وي ادامه مي‌دهد:« با پيگيري‌هايي كه از سوي دادسراي امور جنايي در اين‌باره انجام شد، خوشبختانه اتهامي كه عده‌اي مي‌خواستند متوجه خلبان فقيد هواپيما كنند و سقوط هواپيما را به گردن او بيندازند برطرف و مشخص شد دليل اصلي سانحه «اشكال در سيستم كنترل الكترونيك» بود. حالا با دريافت گزارش نهايي سانحه، روند قضايي شروع شده و به‌عنوان بازپرس ويژه شخصا به پرونده رسيدگي خواهم كرد و مقصران، مسببان، شركت سازنده و حتي افرادي كه در اين حادثه قصور كرده‌اند و ممكن است مرتكب جرم شده باشند به دادسرا احضار خواهند شد تا در اين خصوص پاسخگو باشند.»

سرپرست دادسراي امور جنايي درباره جان‌باختگان حادثه نيز مي‌گويد:« اولياي دم40 جان‌باخته حادثه، ديه عزيزان‌شان را دريافت كرده‌اند اما هيچ كدام از آنها رضايت نداده‌اند. از 8مصدوم حادثه نيز به‌جز 2نفر كه درمانشان طولاني شده و طول درمان‌شان هنوز پايان نيافته، بقيه ديه‌شان را دريافت كرده‌اند اما آنها هم رضايت نداده‌اند و همگي خواهان مجازات خاطيان اين حادثه هستند. ما هم طبق قانون مجازات اسلامي به اين پرونده رسيدگي خواهيم كرد و همانطور كه در قوانين سازمان هواپيمايي نيز آمده هدف از رسيدگي و تحقيق در اين‌باره پيشگيري از حوادث بعدي است كه پيشگيري كيفري هم يكي از وجوه پيشگيري است.

در اين راستا هر نتيجه‌اي كه به‌دست بيايد به‌طور شفاف اعلام خواهد شد و ما نيز طبق وظيفه‌مان با خاطيان، مسببان و افرادي كه از سازمان‌هاي مختلف، حتي سازمان هواپيمايي در اين زمينه كوتاهي كرده‌اند و مرتكب جرم شده‌اند برخورد خواهيم كرد.»
شهرياري درخصوص مدت زمان رسيدگي قضايي به پرونده مي‌گويد:

« طبق مقررات ايكائو، تيم بررسي سانحه 400روز فرصت داشت كه گزارش نهايي را ارائه كند. آنها ابتدا گزارش اوليه و بعد گزارش تكميلي را ارائه كردند و منتظر گزارش نهايي بوديم كه بعد از مهلت تعيين شده بالاخره با تلاش زياد مهندس شهبازي، به‌عنوان رئيس اين تيم، گزارش نهايي تهيه و به دادسرا فرستاده شد. متن اين گزارش به‌صورت لاتين تهيه شده اما ما براي رسيدگي به پرونده آمادگي لازم را داريم و به آن به شكل خارج از نوبت و ويژه رسيدگي خواهيم كرد. من و همكارانم در اين مدت بيكار ننشسته بوديم و به موازات بررسي‌هاي فني و اداري، تحقيقات زيادي را انجام داديم و اسناد و مدارك زيادي را به‌دست آورديم.

به طوري كه هم‌اكنون پرونده رسيدگي به اين سانحه بالغ بر 10هزار صفحه شده است و همه تلاش‌مان اين است كه به‌طور جامع و كامل در اين‌باره تصميم‌گيري شود.» شهرياري به خانواده قربانيان و افكارعمومي اطمينان مي‌دهد كه اين پرونده به سرانجام خواهد رسيد. او مي‌گويد:« من نمي‌دانم پرونده‌هاي مشابه درخصوص سقوط هواپيما به چه نتيجه‌اي رسيده است اما اين پرونده را تا رسيدن به نتيجه نهايي دنبال مي‌كنيم و پرونده بعد از صدور قرار مجرميت و كيفرخواست به دادگاه كيفري2 ارسال خواهد شد.»

کد خبر 328147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha