«در ایام معمول سال، روزی دوبار صبح و دوبار بعد از ظهر آن هم درصورتی که بازدید‌کننده در محوطه منار جنبان حضور داشته باشد، این بنای تاریخی را حرکت می‌دهیم اما در نوروز و به‌دلیل ازدحام جمعیت شاید هر یک ساعت، یک‌بار منار جنبان حرکت داده شود.»

منارجنبان

اينها سخنان ناصر طاهري معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان است كه فرمان هر يك‌ساعت يك تكان در نوروز را بر بناي تاريخي منارجنبان براي گردشگران نوروزي داده است.به گزارش ايسنا، در نوروز 92براي نخستين بار پس از سال‌ها كه از تكانه‌هاي منارجنبان مي‌گذشت اعلام شد كه شايد «منارجنبان» براي هميشه بي‌حركت بماند. براساس اظهارات مسئولان وقت، احتمال تخريب منارجنبان درصورت تكان دوباره وجود داشت. همان‌زمان اعلام شد كه «كارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند كه منار جنبان براي تكانه‌هاي دائم در روز ساخته نشده و جنباندن اين بناي تاريخي به‌مرور باعث تخريب مناره‌ها مي‌شود.»

قرار شد تا در يك طرح پژوهشي، گروهي از كارشناسان اداره كل ميراث فرهنگي اصفهان همزمان با مرمت مناره‌ها، به بررسي عوامل تكان خوردن اين بناي تاريخي بپردازند و مشخص كنند كه آيا تكان‌ دادن مناره‌ها در درازمدت باعث وارد شدن آسيب جدي به اين بنا مي‌شود؟

حتي مسئولان ميراث فرهنگي اصفهان اعلام كردند با پايان مرمت‌ها نيز سازمان ميراث فرهنگي تصميم ندارد بار ديگر مناره‌هاي منارجنبان را تكان دهد. اما كمتر از يك سال از طرح اين اظهارات نگذشت كه جنباندن و تكان دادن «منارجنبان» براساس كنترل مديريتي انجام شد.

ناصر طاهري، معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان كه همين ديروز با ايسنا گفت‌وگو كرده است اعلام كرد: ويژگي منارجنبان حركت دادن آن است و ما نمي‌خواهيم اين ويژگي را از آن بگيريم. هرچند در اصل، اين بنا براي تكان دادن ساخته نشده است اما تصميم داريم با مديريت كنترل شده و در زمانبندي خاص و براساس نياز، اين بناي تاريخي را حركت دهيم.

وي گفت: منارجنبان در نوروز براساس يك برنامه‌ريزي منظم و مديريت كنترل شده براي مسافران نوروزي تكان داده مي‌شود.
او افزود: در ايام نوروز به‌دليل ازدحام جمعيت و اينكه صف بازديدكننده تا خيابان كشيده مي‌شود، شايد هر يك ساعت يك‌بار منارجنبان حركت داده شود.

بنيان منارجنبان در دوره ايلخاني در اواخر پادشاهي «اولجايتو» گذاشته شد. اين بنا مقبره «عمو عبدالله» عارف و زاهد دوره ايلخاني است و يك سنگ بزرگ مرمري و پارچه روي قبر را شامل مي‌شد. ساختمان اين بناي ساده و ارزشمند اما، 300سال پس از ساخت مقبره «عمو عبدالله» متفاوت شد. دانشمندان دوره صفويه دو مناره بر اين مقبره ساختند تا آن را متفاوت با ديگر بناهاي شهر اصفهان كنند.

در واقع شهرت بناي اعجاب‌انگيز و كوچك «منارجنبان» با پهناي 9متر و بلنداي 17متر، اين است كه با تكان دادن يكي از مناره‌ها، مناره ديگر و حتي كل ساختمان تكان مي‌خورد. ايوان بنا به سبك مغول ساخته شده‌ و كاشيكاري‌هايي از آن عصر دارد؛ ولي شكل مناره‌ها نشان مي‌دهد كه مناره‌ها در پايان دوره صفوي به ايوان اضافه شدند.معماي معماري اسرارآميز منارجنبان همچنان در ابهام و حل نشده باقي مانده است.

  • حركت ندادن منارجنبان يك شبهه بود

معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان با تأكيد بر اينكه تعداد تكان‌ها و قدرت هر تكان براي اين بناي تاريخي مديريت شده انجام مي‌شود‌، گفت: اگر اين ويژگي را از بناي منارجنبان بگيريم، ديگر امكان بازگشت آن را نداريم. در واقع «منار جنبان» به‌دليل اين ويژگي‌اش شهرت دارد و بايد اين شهرت به‌گونه‌اي براي عموم مردم نمايش داده شود.

اما بايد مراقب باشيم كاري نكنيم تا امكان جنباندن را از دست بدهيم. بنابراين بايد با مطالعه، ميزان حركت‌هاي منارجنبان كنترل ‌شود. ناصر طاهري همچنين گفته است كه حركت ندادن منارجنبان يك شبهه بود كه پس از پايان رسيدن مطالعات به اين نتيجه رسيديم كه «تكان دادن آن مشكل ايجاد نمي‌كند» چون آستانه تحمل و ظرفيت بنا مشخص شد و فقط يك نفر از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي اصفهان امكان تكان دادن اين بنا را دارد نه مانند گذشته كه هر كس مي‌توانست اين بنا را با هر قدرتي حركت بدهد.

کد خبر 328117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha