شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: در روز بیستم دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به منظور یادآوری اهمیت وجود بسیاری از گونه‌های زیبای جانوری و گیاهی و همچنین افزایش سطح آگاهی مردم در رابطه با پیامدهای مثبت و ضروری حفاظت از این گونه‌ها، روز سوم مارس به عنوان روز جهانی حیات وحش نام‌گذاری شد.

آینده حیات وحش در دستان ماست

به گزارش ایرنا، سوم مارس روز تصویب کنوانسیون CITES در رابطه با تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر است. این کنوانسیون که در سال 1973 به امضا رسید، نقش مهمی را در اطمینان از عدم تهدید بقای گونه‌های گیاهی و جانوری توسط تجارت جهانی ایفا می‌کند.

روز جهانی حیات وحش یک فرصت برای یادآوری ضرورت مبارزه با جرایم علیه حیات وحش است که پیامدهای اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بسیار مضری برای جوامع بشری دارند.

عبارت "آینده حیات وحش در دستان ماست"، به عنوان شعار روز جهانی حیات وحش در سال 2016 انتخاب شده است. در کشورهای آسیایی و آفریقایی، تمرکز این شعار بر حفظ بقای فیل‌ها است و شعار این روز به صورت "آینده فیل‌ها در دستان ماست" بیان می‌شود. سایر کشورهای جهان نیز می‌توانند گونه‌های جانوری موردنظر خود را در قالب این شعار حفاظت کنند.

امروزه حیات وحش جهان، با چالش‌های متعددی رو به رو است. به عنوان مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به توسعه کشاورزی و شهرنشینی، چرای بیش از حد دام، از بین رفتن سکونت‌گاه، شکار غیرقانونی و قاچاق گونه‌های جانوری و گیاهی توسط گروه‌ها و سازمان‌های مجرم بین‌المللی اشاره کرد. فیل‌ها، پنگوئن‌ها، کرگدن‌ها، کوسه‌ها، ببرها و گونه‌های بسیار نادری از درختان، تنها نمونه‌هایی از جانوران در معرض انقراض هستند که هرروز شاهد شکار غیرمجاز و قاچاق آن‌ها در سراسر جهان هستیم؛ به گونه‌ای که تنها بین سال‌های 2010 تا 2012 میلادی، بیش از100 هزار فیل به طور غیرقانونی شکار شدند تا عاج آن‌ها به قیمت 1100 دلار به ازای هر کیلوگرم به فروش برسد.

علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی سال‌های اخیر با از بین بردن منابع طبیعی، یک تهدید جدی برای بقای گونه‌های جانوری و گیاهی محسوب می‌شود.

راهکارهاي ساده برای مقابله با خطرات مذکور:

1- از رسانه‌های عمومی و اجتماعی برای انتشار شعار امسال استفاده کنید: "آینده حیات وحش در دستان ماست"

2- به نزدیک‌ترین پارک ملی، آکواریوم، پناهگاه حیات وحش، موزه یا باغ ملی بروید تا عجیب‌ترین و زیباترین جانوران و گیاهان زمین را از نزدیک ببینید.

3- در رابطه با روز جهانی حیات وحش، یک کمپین جدید محلی راه‌اندازی کنید.

4- در مدارس و دانشگاه‌ها، با دوستان و آشنایان درباره اهمیت حفظ گیاهان و جانوران وحشی صحبت کنید.

5- از رژیم غذایی گیاهی استفاده کنید. تغییر رژیم غذایی یک نفر از رژیم‌های غذایی گوشتی به گیاهی، موجب کاهش 1.484 تن دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای در هر سال می‌شود. برای مقایسه باید گفت حتی با تبدیل اتومبیل بنزینی به یک اتومبیل هیبریدی نیز نمی‌توان تا این حد تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد.

6- یک نمایشگاه عکس از حیات وحش برگزار کنید و درآمد حاصل از آن را به سازمان‌های فعال در این حوزه بدهید.

7- از خرید پوست و خز حیوانات و البسه تولید شد با استفاده از آن خودداری کنید.

8- در یک سازمان حامی محیط زیست و وحیات وحش عضو شوید و در اجرای یک پروژه محلی حفاظت از حیات وحش همکاری کنید.

9- از خرید کالاهایی که با استفاده از پوست یا اجزای بدن حیوانات وحشی و گونه‌های در معرض خطر ساخته شده‌اند، خودداری کنید. 

کد خبر 327130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha