رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از راه‌اندازی گروه امداد و نجات حیات‌وحش خبر داد وگفت: امیدواریم دامپروران و دامداران به این حرکت داوطلبانه بپیوندند و از گونه‌های رو به انقراض حمایت و از تخریب زیستگاه‌ها جلوگیری کنند.

حیات وحش

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از دامداران مي‌خواهد مانع تخريب زيستگاه‌ها شوند كه بنا به شواهد موجود دامداران يكي از عوامل اصلي تخريب زيستگاه‌ها محسوب مي‌شوند. آنها با اشغال آبشخورها و زيستگاه‌هاي حيات‌وحش از يك سو، امنيت علفخواران و گوشتخواران حيات وحش را با خطر جدي مواجه مي‌كنند و از سوي ديگر، باعث كاهش علوفه و طعمه حيات‌وحش مي‌شوند. سگ‌هاي گله و عدم‌آگاهي چوپانان از ديگر عوامل تهديد‌كننده حيات‌وحش است.

معصومه ابتكار كه در مراسم گراميداشت روز دامپزشكي سخن مي‌گفت تصريح كرد حيات كره زمين چرخه‌اي كاملا به هم پيوسته دارد و ريشه تنوع ژنتيك آن وابسته به دام است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه امروزه بحث حفاظت از تنوع زيستي در جهان مقدمه اعتلاي زندگي و حتي بقاي انسان است، خاطرنشان كرد: حفظ تنوع گونه‌هاي جانوري وظيفه مهم و اساسي سازمان دامپزشكي است و بايد براي اين امر ديدگاه‌ها و نگاه‌ها به هم نزديك شود.

آنطور كه ابتكار مي‌گويد براساس آخرين تحقيقات از سال 1970تاكنون از 10هزار گونه جانوري 52درصد آنها منقرض شده است.براساس گزارشي كه مهر منتشر كرده است ابتكار، علت تخريب جنگل‌هاي طبيعي را از بين رفتن ويروس‌هاي جانوري دانست و گفت: بيماري ابولا كه به كشته‌شدن هزاران نفر منجر شده به‌علت جانوراني است كه مخزن ويروس اين بيماري بوده‌اند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: با روند گرم‌شدن زمين و از دست رفتن گونه‌هاي جانوري بسياري از بيماري‌ها تغيير مي‌كند و ممكن است بيماري‌هاي جديد و نوظهوري براي دام به‌وجود بيايد. به گفته ابتكار، بايد براي جلوگيري از تغيير اقليم و مقابله با ويروس‌هاي كشنده انسان و دام از مراقبت آب و خاك شروع كنيم.

کد خبر 274259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha