اسدالله افلاکی: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته در پاسخ به همشهری درباره «طرح حفظ کاربری اراضی کشاورزی» گفت: با توجه به اعتراضاتی که به این طرح وارد است، سازمان بازرسی کشور هم به این طرح ورود کرد و این طرح به‌طور قطع به شکلی که مورد نظر کمیسیون منابع کشاورزی، منابع طبیعی و آب مجلس است، تصویب نمی‌شود.

مهندس خداكرم جلالي كه در آستانه هفته منابع طبيعي(15الي21اسفند) در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، طرح حفظ اراضي كشاورزي را مغاير با منويات مقام معظم رهبري اعلام كردو افزود: سازمان جنگل‌ها، طي نامه‌اي به مجلس حداقل 10مورد اشكال به اين طرح وارد كرد و اطمينان داريم مجلس اين اشكالات را در بررسي مجدد لحاظ مي‌كند. به گفته وي، درصورتي‌كه اين اشكالات برطرف نشود، مجال سوءاستفاده براي زمين‌خواران و دامن زدن به تخلفات و تجاوز به اراضي ملي و طبيعي فراهم مي‌شود.

جلالي با اعلام اينكه سازمان جنگل‌ها معتقد است كه طرح مربوط به حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي نبايد به اراضي ملي و جنگل‌ها و مواردي كه مشمول قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع است ورود كند، تأكيد كرد: براساس فرمايشات مقام معظم رهبري، بحث جرم‌انگاري را در حوزه تخلف و تصرف اراضي ملي پيگيري مي‌كنيم و قطعا سياست‌هاي مجلس شوراي اسلامي و دولت هم هماهنگ با تحقق فرامين رهبري است و انتظار مي‌رود با بررسي مجدد اين طرح، نگراني دوستداران طبيعت برطرف شود.

  • جلوگيري از تصرف 197هزار هكتار اراضي ملي

بخشي از گفته‌هاي جلالي به اقدامات حفاظتي و حقوقي سازمان جنگل‌ها و مراتع اختصاص داشت. او گفت: طي 2سال گذشته از تصرف 197هزار هكتار عرصه‌هاي ملي و طبيعي كشور جلوگيري شد. علاوه براين، با اجراي كمربند حفاظتي به طول 2400كيلومتر در 208هزار هكتار، مجال سوءاستفاده از متجاوزان به اراضي ملي وطبيعي سلب شد. احداث جايگاه سوخت‌رساني و تأمين سوخت با هدف كاهش بوته‌كني و قطع درخت از ديگر مواردي بود كه جلالي عنوان كرد و گفت: در اين راستا 6200خانوار عشاير و روستايي از سوخت فسيلي برخوردار شدند.

جلالي سطح جنگل‌هاي كشور را 14.3ميليون هكتار اعلام كرد و گفت كه براساس مطالعات دانشگاه ييل كه اعتبار جهاني دارد، نمره حفاظت از جنگل‌هاي ايران 84.6 از 100 و رتبه ايران در ميان ساير كشورها16 است. طبق اين مطالعات، طي يك دوره 12ساله (2002 الي 2014) سطح جنگل‌هاي ايران يك دهم درصد كاهش يافته درحالي‌كه اين رقم در همين دوره زماني در جهان 3.4درصد اعلام شده است.

آنطور كه جلالي مي‌گويد، درسال‌جاري 4205هكتار جنگل‌هاي طبيعي، 505هكتار جنگل‌هاي دست‌كاشت، 6121هكتار مراتع مشجر و 7640هكتار مراتع كشور دچار آتش‌سوزي شده است.

جلالي درباره بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال هم گفت: كاهش بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال به ميزان 30درصد در دستور كار سازمان جنگل‌ها قرار گرفته و بنا به گفته مهندس انگورج، معاون امور جنگل، برداشت از جنگل‌هاي طبيعي از 950هزارمترمكعب در سال82 به 550هزار مترمكعب درسال‌جاري كاهش يافته است. مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها و مراتع هم در اين نشست گفت كه 1200كيلومتر كمربند حفاظتي در سال‌جاري اجرا شده است.

به‌گفته وي، از مجموع 6200خانوار عشاير و روستايي كه طي 2سال اخير از سوخت برخوردار شدند 4400خانوار در سال‌جاري مشمول سوخت‌رساني شده‌اند با اين توضيح كه اين سوخت‌رساني، مانع قطع 124هزار درخت طي 2سال گذشته شده است.

  • مطالبه جامعه منابع طبيعي؛ لغو طرح حفظ كاربري اراضي كشاورزي

كميسيون 5نفره كشاورزي، منابع طبيعي و آب مجلس 94/9/23 «طرح اصلاح قانون تغيير كاربري اراضي زراعي و باغي» را كه درسال74 تصويب و در سال85 اصلاح شده بود كنار گذاشت و به جاي اصلاح آن، «قانون حفظ اراضي كشاورزي» را بررسي كرد و در آستانه تصويب قرار دارد. براساس اين طرح، هر فرد حقيقي يا حقوقي چنانچه تا پايان سال85 عرصه‌اي از اراضي ملي و طبيعي را به هر دليلي تصرف كرده باشد اين تجاوزات و تصرفات غيرقانوني، قانوني مي‌شود. علاوه براين، تغييرات كاربري اراضي زراعي و باغي تا پايان سال93 با پرداخت عوارض مجاز مي‌شوند. با رسانه‌اي شدن اين خبر، جامعه دانشگاهي، نخبگان، صاحب‌نظران و 115تشكل و انجمن با صدور بيانيه‌اي خواستار لغو اين طرح شدند.

کد خبر 326903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha