علی ابراهیمی: حجم کمی از میوه‌های قاچاق در مرزها از بازارچه‌ها و برای مصرف محلی وارد کشور می‌شود.

میوه

گرچه قصد توجيه اين شيوه قاچاق ميوه را ندارم اما نگراني وزارت جهادكشاورزي از قاچاق سازمان يافته ميوه‌هاي ممنوعه در كانتينرها و تريلي‌ها و عرضه آزادانه آن در بازار مصرف داخلي است. وزير جهادكشاورزي روز گذشته در نشست خبري در پاسخ به خبرنگار همشهري در مورد اينكه ريشه اصلي افزايش واردات و عرضه آزادانه ميوه‌هاي ممنوعه چيست، آيا دستگاه‌هاي نظارتي به وظايف خود عمل نكرده يا اينكه با قاچاق سازمان يافته ميوه مواجه هستيم اعلام كرد كه برخي شنيده‌ها از قاچاق سازمان يافته ميوه‌هاي ممنوعه به كشور با كاميون‌ وكانتينرها حكايت دارد اما وزارت جهاد كشاورزي ابزاري براي برخورد با اين تخلف ندارد.

نگراني ما از ميوه‌هايي است كه در حجم زياد با كاميون به كشور وارد و در مراكز عمده مصرف مانند ميدان ميوه و تره‌بار به شكل آزادانه توزيع مي‌شود. اين امر بيانگر قاچاق سازمان يافته ميوه به كشور است و همه دستگاه‌ها بايد براي برخورد با اين شيوه قاچاق همكاري كنند.

محمود حجتي از نشست هفته گذشته وزارت كشور براي برخورد با قاچاق ميوه و با حضور همه دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط خبر داد و اعلام كرد: بر اين اساس وزير كشور طي ابلاغيه‌اي همه وزارتخانه‌ها، مبادي ورودي و دستگاه‌هاي اجرايي‌ذيربط مانند ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز را ملزم به برخورد با واردات قاچاق يا عرضه ميوه‌هاي ممنوعه در بازار مصرف كرده است. نشست ميوه‌هاي قاچاق در بازار مصرف به هنگام ترانزيت شيوه ديگري براي ورود اين محصولات است كه مورد بررسي قرار گرفت. گمرك نيز بايد نسبت به تكميل و نصب تجهيزات براي مقابله با واردات ميوه‌هاي قاچاق از مبادي رسمي اقدام كند.

همچنين در جلسه سه‌شنبه اين هفته شوراي شهر براي جلوگيري از عرضه ميوه‌هاي ممنوعه در ميادين ميوه و تره بار رايزني مي‌كنيم. به گفته وي در يك مورد كانتينري كه از جنوب كشور قصد ترانزيت كالا به كشورهاي آسياي ميانه را داشته با توقف در مسير و بدون بازشدن پلمب با جرثقيل اين كانتينر را بلند كرده و ميوه‌هاي ممنوعه قاچاق را در آن جاسازي كرده‌اند. اينها مواردي از قاچاق ميوه است كه كشف شده اما متأسفانه سوداگران به بهاي به خطر انداختن منافع ملي كشور با استفاده از اين ترفندها، نسبت به ورود غيرقانوني ميوه‌هاي ممنوعه اقدام مي‌كنند.

حجتي تأكيد كرد: اينكه چرا با وجود مازاد توليد داخل ميوه شاهد واردات قاچاق اين محصولات هستيم، ناشي از مشكلاتي است كه وجود دارد. سازمان‌هاي زيادي براي مقابله با اين موضوع مانند ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تشكيل شده اما شاهد افزايش واردات ميوه‌هاي ممنوعه هستيم. پرسش مطرح آن است كه اين حجم واردات ميوه‌هاي تازه خوري از آسمان وارد بازار مي‌شود يا اينكه اين كار از مرزهاي كشور صورت مي‌گيرد؟ اما مرز حتما مرزباني دارد كه مسئول جلوگيري از اين تخلف است، چرا از اين مسئولان سؤال نمي‌شود؟!

وزير جهادكشاورزي با تأكيد بر زيان‌هاي واردات ميوه‌هاي ممنوعه اعلام كرد: علاوه بر زيان‌هاي اقتصادي واردات ميوه‌هاي ممنوعه، وزارت جهادكشاورزي نگران آفات، بيماري‌ها و مباحث فني است كه با قاچاق ميوه‌هاي فاقد قرنطينه وارد كشور مي‌شود، به‌نحوي كه طي 10سال گذشته واردات قاچاق پرتقال موجب ورود آفت مگس مديترانه‌اي به كشور شد و واردات زيتون نيز زمينه شيوع بيماري مگس زيتون را فراهم كرد، به‌نحوي كه سال گذشته مجبور شديم ده‌ها ميليارد تومان براي بريدن درختان زيتون در رودبارو طارم هزينه كنيم. به گفته وي ما كشوري هستيم كه از نظر ميزان توليد و كيفيت، طعم و بوي ميوه در رتبه‌هاي نخست جهان قرارداريم.

اما درحالي‌كه سيب و پرتقال و انگور توليد داخل با بهترين كيفيت روي دست توليد‌كنندگان داخلي مانده است، برخي با سوءاستفاده نسبت به واردات اين اقلام اقدام مي‌كنند. اكنون در توليد 4قلم ميوه رتبه نخست دنيا را داريم و در توليد انگور و مركبات جزو 7كشور نخست دنيا هستيم اما انگور هم به كشور قاچاق مي‌شود.

محمود حجتي توليد داخل ميوه را بيش از نياز بازار مصرف دانست و افزود: امسال 3ميليون و 400هزار تن سيب توليد شده و ميزان توليد مركبات در كشور نيز 4.5 تا 5ميليون تن است. اين در حالي است كه متوسط توليد مركبات در كشورهاي مختلف دنيا كمتر از 100ميليون تن است كه با درنظر گرفتن سهم يك درصدي جمعيت كشورمان از كل جمعيت دنيا 4برابر بيش از نياز داخلي توليد مركبات داريم اما درحالي‌كه بايد به فكر صادرات 700تا 800هزار تن سيب مازاد توليد داخل باشيم، برخي به‌دنبال كسب سود با واردات اين محصولات هستند.

  • طرح واردات به ازاي صادرات

وزير جهادكشاورزي از تهيه و رايزني براي اجراي طرحي در اين وزارتخانه براي مقابله با واردات خبر داد كه براساس آن واردات محصولات كشاورزي به ازاي صادرات مقدور خواهد بود، بر اين اساس درصورتي كه كسي بخواهد موز وارد كند بايد در عوض آن سيب صادر كند.

  • دخالت بدنه دستگاه‌هاي اجرايي در واردات بي‌رويه كشاورزي

وزير جهادكشاورزي با اشاره به واردات بي‌رويه محصولات كشاورزي اعلام كرد: عده‌اي براي واردات بيش از نياز محصولات كشاورزي به كشور، تنها منافع خود را مي‌بينند و سعي در افزايش واردات دارند كه در برخي موارد حرف آنها كه قدرت مالي داشته و دستشان در جيبشان است بر حرف ما مي‌چربد و در واقع صداي آنها از صداي ما بلندتر است.

در سال 85در حالي نياز به واردات 500هزار تن شكر بوديم كه 2.5ميليون تن شكر واردات كشور شد و در مورد توليد دانه‌هاي روغني نيز اين رويه تكرار شد. وي در پاسخ به خبرنگار ما در مورد نقش دستگاه‌هاي اجرايي در واردات مازاد محصولات كشاورزي اعلام كرد كه قطعا بدنه دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي در واردات بي‌رويه و مازاد محصولات كشاورزي درگير است كه بايد اين مشكل رفع شود.

کد خبر 326653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha