علی ابراهیمی: با اجرای طرح تشدید برخورد با عرضه میوه‌های قاچاق در مراکز عمده فروشی، برخی عاملان توزیع میوه‌های قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره بار دستگیر و میوه‌های آنها ضبط شده است.

میوه

برخورد با برخي توزيع‌كنندگان ميوه‌هاي ممنوعه در سطح خرده فروشي در حالي در دستور كار متوليان برخورد با قاچاق ميوه قرار گرفته كه بيشتر كارشناسان و مسئولان، بر قاچاق سازمان‌يافته ميوه‌هاي ممنوعه به كشور با توجه به حجم، نوع و فسادپذيري اين محصولات تأكيد دارند. از سوي ديگر اين ميوه‌ها در قالب شبكه‌هاي توزيع خاص به بازار عرضه مي‌شود اما هنوز هيچ خبري از تعقيب، دستگيري يا مجازات واردكنندگان عمده ميوه‌هاي قاچاق نيست، ميوه‌هايي كه در پوشش ساير اقلام از مبادي رسمي به كشورمان آمده و با كانتينرها و كاميون‌هاي بزرگ حمل و آزادانه توزيع مي‌شود.

رئيس اتحاديه باغداران با بيان اينكه برخي از عاملان توزيع ميوه‌هاي قاچاق در ميدان مركزي تهران دستگير و ميوه‌هاي ممنوعه آنان ضبط شده، اعلام كرد، اين مسئله بايد از اساس و بنياد حل شود، اينكه محصولاتي با اين حجم گسترده از اقصي نقاط دنيا وارد مي‌شود، جاي بحث زيادي دارد، ضمن اينكه توزيع اين محصولات در داخل كشور فرايندي روان و فراگير است، بنابراين بايد با اين مسائل به‌صورت جدي برخورد كرد.

به گفته مجتبي شادلو، اكنون خريداري براي ميوه‌هاي توليد داخل وجود ندارد و توليدكنندگان به‌ويژه در چند محصول ازجمله سيب درختي، گوجه‌فرنگي، خيار، سيب زميني و پرتقال در حال نابودي بوده و حتي بخشي از هزينه تمام‌شده توليدشان را هم به‌دست نمي‌آورند.

  • عدم‌برخورد با قاچاق سازمان يافته ميوه

قائم‌مقام دبيركل خانه كشاورز و عضو هيأت مديره اتحاديه باغداران با بيان اينكه واردات ميوه قاچاق توسط عده‌اي اندك انجام مي‌شود، به خبرنگار ما گفت: بايد سازمان‌هاي نظارتي پاسخگو باشند كه چرا هيچ برخوردي با قاچاق سازمان‌يافته ميوه صورت نمي‌گيرد. اينكه برخي توزيع‌كنندگان ميوه‌هاي ممنوعه در سطح خرده فروشي دستگير و جريمه شوند براي مقابله با قاچاق گسترده ميوه كارساز نيست بلكه بايد با واردكنندگان ميوه كه احتمالا از مبادي رسمي و همراه با ساير كالاها اقدام به قاچاق گسترده ميوه‌هاي تازه خوري مي‌كنند، برخورد شود. عنايت‌الله بياباني در ادامه گفت‌و‌گو با همشهري تأكيد كرد، اين افراد ميوه‌هاي قاچاق را زير محصولات مجاز وارداتي كشاورزي پنهان و وارد مي‌كنند. قاچاقچيان شبكه توزيع ميوه راه‌ انداخته‌اند و به راحتي و بدون هيچ مانعي نسبت به واردات و عرضه ميوه‌ قاچاق اقدام مي‌كنند.

وي با بيان اينكه عده‌اي انحصارگر عهده‌دار واردات قاچاق بوده و سودهاي كلاني از واردات ميوه‌هاي ممنوعه به‌دست مي‌آورند، افزود: اگر اين افراد را مي‌شناختم قطعا به‌عنوان يك توليد‌كننده كه از قاچاق ميوه متضرر مي‌شود، آنها را به مراجع قضايي معرفي مي‌كردم. بياباني گردش مالي بالا در بخش محصولات كشاورزي و تفاوت فاحش قيمت ميوه‌هاي خارج از فصل و تازه‌خوري در بازار مصرف را انگيزه قاچاق گسترده ميوه‌هاي ممنوعه تلقي كرد و افزود:

با توجه به فساد‌پذيري بالاي ميوه‌هاي تازه‌خوري، قاچاقچيان ناچار به توزيع هرچه سريع‌تر اين محصولات آلوده به آفات هستند و مثلا انگور وارداتي را به نرخ هر كيلوگرم 80هزار تومان به خورد مشتريان خاص مي‌دهند گرچه بيشتر مردم مشتري اين ميوه‌ها نيستند اما قاچاقچيان به قيمت رنگين كردن سفره برخي از ثروتمندان جامعه، به توليد داخلي لطمه مي‌زنند. به گفته وي، درحالي‌كه سردخانه‌هاي ميوه سراسر كشور مملو از سيب و پرتقال براي تأمين ميوه شب عيد است و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد، عرضه قابل توجه و آسان ميوه‌هاي قاچاق در مغازه‌هاي سطح شهر ناشي از عدم‌نظارت و تعلل مسئولان مربوطه است. اين در حالي است كه خطر تغيير ذائقه مردم به ميوه‌هاي خارج از فصل نيز وجود داشته و نوعي تهاجم فرهنگي و فرهنگ‌سوزي است.

کد خبر 326024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha