علی ابراهیمی: توزیع شبانه و گسترده میوه‌های تازه‌خوری خارج از فصل در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران، موجب اذعان برخی مسئولان به قاچاق سازمان‌یافته میوه‌های ممنوعه از طریق کانتینرها و سردخانه‌های مجهز به کشور شد.

میوه

افزايش عرضه ميوه‌هاي ممنوعه موجب تغيير نگرش مسئولان متولي صدور مجوز واردات يا كشف، ضبط و برخورد با اين اقلام قاچاق شده است. مسئولاني كه تا چند روز پيش سعي داشتند با ناچيز جلوه دادن حجم ميوه‌هاي قاچاق وارداتي به كشور ورود غيرقانوني اين اقلام را در سايه روش‌هاي كوله‌باري، مسافري يا ته‌لنجي توجيه كنند، اكنون از حجم گسترده واردات، توزيع آزادانه و قاچاق سازمان‌يافته ميوه‌هاي ممنوعه خبر مي‌دهند؛ ميوه‌هاي چشم‌نوازي كه با قيمت‌هاي گزاف به مردم عرضه شده و علاوه بر به خطر انداختن سلامت مصرف‌كنندگان به خاطر عدم نظارت بهداشتي برآن، موجب زمينگير شدن توليد داخلي و شيوع آفات نباتي مي‌شود.

  • توزيع شبانه 10نوع ميوه

رئيس اتحاديه باغداران با اعلام اينكه يكشنبه شب حجم زيادي مشتمل بر 10نوع ميوه‌ تابستانه و تازه‌خوري خارجي از اقصي‌نقاط دنيا پس از ورود ناگهاني و شبانه به ميدان مركزي ميوه و تره بار تهران با «رابطه بازي» توزيع شد، گفت: بازارهاي ميوه و ميدان مركزي مملو از ميوه‌هاي تابستانه‌اي مانند هلو، شليل، پيتايا (ميوه اژدها) آلو، زردآلو، شليل، انگور، گيلاس، آلبالو، انبه، آووكادو(خربزه درختي)، پرتقال و نارنگي شده‌اند كه از طريق مبادي رسمي و با امكاناتي مجهز به كشور قاچاق و توزيع مي‌شود.

مجتبي شادلو، با بيان اينكه عده‌اي مي‌خواهند اسم اين كار را قاچاق بگذارند، افزود: مگر ممكن است اين حجم گسترده واردات ميوه به شكل قاچاق انجام شده باشد؟ اين ميوه‌ها هزاران كيلومتر راه طي كرده‌ و از طريق سيستم ترانزيت و جاده‌هاي اصلي آمده‌اند و ميوه‌هايي نيستند كه بتوان با قاطر از كوه‌ها و مناطق صعب‌العبور وارد كرد. اين ميزان گسترده واردات با رابطه‌بازي و دلال صفتي انجام شده است.

  • فروش رسمي روزانه 30تن ميوه قاچاق

محسن محمودي، رئيس اتحاديه بارفروشان ميدان بزرگ ميوه و تره بار تهران نيز با اعلام فروش روزانه20تا 30تن ميوه قاچاق در اين مركز در مورد چگونگي ورود و عرضه گسترده ميوه‌هاي قاچاق به فارس گفت: فكر نمي‌كنم يكشنبه‌شب هفته جاري نيز بيش از اين مقدار ميوه‌ قاچاق وارد ميدان شده باشد اما بخشي از ميوه‌هاي قاچاق بدون ورود به ميدان خريد و فروش مي‌شود و ممكن است با توجه به اينكه برخورد جدي با قاچاقچيان ميوه انجام نمي‌شود، ميزان عرضه ميوه‌هاي قاچاق در روزهاي اخير در ميدان افزايش يافته باشد.

  • وزارت جهادكشاورزي سرگردان شد

معاون امور باغباني وزير جهادكشاورزي با اظهار تعجب از نحوه ورود و توزيع ميوه‌هاي ممنوعه به خبرنگار ما اعلام كرد كه متأسفانه ما نيز خبر ورود و توزيع ميوه‌هاي قاچاق در ميدان مركزي ميوه و تره بار را در حالي شنيديم كه چندي پيش مقام معظم رهبري اعلام كردند، انسان خجالت مي‌كشد كه در كشوري با اين عظمت ميوه وارد مي‌شود اما اين واردات رسمي نبوده و به شيوه غيرقانوني و قاچاق است. محمدعلي طهماسبي با اظهار شگفتي از ورود و توزيع حجم بالاي ميوه‌هاي ممنوعه اعلام كرد، واردات اين حجم ميوه به كشور از طريق ته لنجي، همراه مسافر يا كوله‌باري و يا بار قاطر مقدور نيست و اين نوع ميوه‌هاي تازه‌خوري با كانتينرهاي مجهز به سردخانه وارد شده و سپس راهي مراكز عرضه عمده يا خرده‌فروشي‌ها مي‌شود. همچنين فكر نكنم اين ميزان واردات ميوه با دورزدن مقررات گمركي وارد كشور شده باشد و اكنون وزارت جهادكشاورزي نيز در مورد چگونگي واردات و توزيع گسترده ميوه‌هاي ممنوعه سرگردان شده است.

  • ورود ميوه‌هاي ممنوعه با كاميون

مديركل تعزيرات حكومتي استان تهران با اعلام اينكه وظيفه اين سازمان رسيدگي به پرونده‌هاي تشكيل شده قاچاق كالا و ارز ازجمله ميوه‌هاي قاچاق است به خبرنگار ما اعلام كرد، امكان واردات اين ميزان ميوه‌هاي ممنوعه با شيوه‌هاي قاچاق خرد مانند كوله‌باري وجود ندارد و مسلما ميوه‌هاي فسادپذير با وسايل نقليه بزرگ داراي كانتينر و به شكلي سازمان يافته وارد كشور شده و حتي عرضه اين ميوه‌ها در مراكز عمده فروشي مانند ميدان مركزي ميوه و تره بار نيز با وانت يا كاميون صورت مي‌گيرد.

به گفته محمد محمدي، طبق بند «ط» ماده 30قانون نظام صنفي يكي از وظايف و تكاليف اتحاديه‌ها، نظارت بر عملكرد واحدهاي صنفي و ارائه گزارش تخلفات به تعزيرات است. بر اين اساس وظيفه نظارت بر توزيع ميوه در ميدان مركزي ميوه و تره بار بر عهده اتحاديه بارفروشان اين مركز است اما متأسفانه مسئولان اين اتحاديه از توزيع روزانه 30تن ميوه قاچاق در اين مركز خبر مي‌دهند. هر چند برمبناي ضوابط مندرج در قانون جديد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز اعتقاد داريم كه «هيچ وقت چاقو دسته خود» را نمي‌برد.

کد خبر 325273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha