شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرگئی کائیکن، رئیس نمایشگاه کتاب مسکو در روز پنج‌شنبه ششم اسفند با علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، دیدار و گفت‌وگو کرد.

تحکیم پل ادبی ایران و روسیه‎

در این دیدار، ابتدا محمدخانی به فعالیت‌های شهر کتاب در عرصه‌ی بین‌المللی اشاره کرد و گفت که مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در پنج سال گذشته بیش از بیست همایش و نشست در تهران و مسکو برگزار کرده است که همایش سعدی و پوشکین، همایش ایوان بونین، پل ادبی ایران و روسیه، یک هفته با تالستوی، نشست‌هایی درباره‌ی داستایوسکی، پاسترناک، چخوف، ارافیف و ... از جمله‌ی این برنامه‌هاست.

محمدخانی به علاقه‌ی مردم ایران به ادبیات روسیه اشاره کرد و گفت در ۸۰ سال گذشته فقط دویست ترجمه فارسی از آثار تالستوی، داستایوسکی و چخوف در ایران منتشر شده است و دیگر آثار نویسندگان و شاعران روسیه نیز به طور مرتب به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود.

محمدخانی در این دیدار به لزوم همکاری گسترده‌تر نهادهای ادبی و فرهنگی ایران و روسیه برای معرفی بیشتر تحولات ادبی دو کشور در سه دهه‌ی اخیر اشاره کرد و گفت: مردم ایران با آثار نویسندگان و شاعران و منتقدان ادبی سه دهه‌ی اخیر روسیه کمتر آشنایند و نیز مردم روسیه نیز علاقه دارند که بیشتر با شعر و داستان امروز فارسی آشنا شوند و حضور نویسندگان، شاعران و منتقدان ادبی روسیه در بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران فرصت بسیار خوبی است که گفت‌وگوهای ادبی مناسبی میان اصحاب فرهنگ و اندیشه‌ی دو کشور شکل بگیرد و حضور روسیه به عنوان مهمان ویژه‌ی نمایشگاه کتاب ایران می‌تواند شیوه‌ی همکاری‌های گسترده‌تر را در پنج سال آینده رقم بزند.

محمدخانی از سرگئی کائیکن خواست که مراکز ادبی و فرهنگی روسیه و همچنین نهادهای دولتی این کشور همکاری بیشتری در مناسبات فرهنگی دو کشور داشته باشند.

کائیکن در این دیدار به وضعیت ادبیات و نشر روسیه در سه دهه‌ی اخیر اشاره کرد و شمارگان آثار داستانی را در چاپ اول بین ده تا پانزده هزار نسخه دانست و گفت که این شمارگان برای نویسندگان مشهور به پنجاه هزار نسخه نیز می‌رسد. وی گفت که در روسیه هر سال ۱۲۰ هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود و با افزایش عناوین آثار، شمارگان کتاب‌ها کاهش یافته است. کائیکن از فعالیت‌های مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب در روابط ادبی ایران و روسیه تشکر و اظهار امیدواری کرد که در سال آینده و در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و با حضور چهل نویسنده و شاعر روسیه، این فعالیت‌ها گسترده‌تر شود و از شهر کتاب خواست که پیشنهادات خود را مطرح کنند که کدام یک از نویسندگان و شاعران و منتقدان روسی مناسب است که در نمایشگاه حضور داشته باشند.

کد خبر 326513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha