مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از پایان ماموریتی شگفت‌انگیز با بازتاب رسانه‌ای وسیع که تقریبا یک سال به طول انجامید، اسکات کلی،‌فضانورد ناسا هفته آینده به همراه میخاییل کورنینکو به زمین باز می‌گردند.

اسکات کلی

براساس گزارش تلگراف، اين دو فضانورد هفته آينده ماموريت تاريخي و يكساله خود را به پايان رسانده و در اول مارس 2016 به همراه سرگئي ولكف در صحرايي در قزاقستان به زمين خواهند نشست. اين فرود فصل پاياني حضور مداوم و 340 روزه كلي و كورنينكو در فضا خواهد‌بود.

كلي در آخرين كنفرانس خبري‌اش از مدار زمين گفت اين ماموريت برايم شبيه به سفر يك ساله طبيعت‌گردي در ميان جنگل بوده‌است، با اين تفاوت كه به تجهيزات بهداشتي دسترسي داشتم. اين موضوع كه همه‌چيز اينجا شناور است، زندگي روزانه را مشكل مي‌سازد.

اسکات کلی

اين ماموريت كه مدت آن دوبرابر مدت‌زمان معمول اقامت در ايستگاه فضايي بين‌المللي است، تنها با هدف انجام آزمايش‌هاي معمول در ايستگاه فضايي انجام نشده‌است، يكي از اصلي‌ترين اهداف اين ماموريت بررسي اثرات فيزيكي روحي و جسمي فضا بر فضانوردان در طول پروازهاي فضايي طولاني بوده‌است. از اين رو ناسا اين ماموريت را قدمي در مسير اجراي ماموريت‌هاي فضايي آينده از جمله سفر به مريخ مي‌داند.

باوجود اينكه اين دو فضانورد براي مدتي طولاني در معرض تشعشعات كيهاني و خورشيدي قرار گرفته‌اند،‌كلي مي‌گويد سختي اقامت طولاني در فضا بيشتر روحي است تا جسمي. كلي گفت من از نظر جسمي وضع خيلي خوبي دارم، اما دشوارترين بخش دورافتادن از افرادي است كه روي زمين هستند و براي تو اهميت دارند، سخت‌ترين بخش قطع ارتباط با افرادي روي زمين است كه برايت عزيز هستند.

زماني كه كلي به زمين برسد،‌ مجموع مدت زمان اقامت او در فضا در كل دوران ماموريت‌هايش به 520 روز خواهد‌رسيد، اما كلي مي‌گويد مي تواند 100 روز ديگر و حتي يك سال ديگر نيز در فضا باقي بماند، مهم انگيزه‌اي است كه به خاطر آن در فضا باقي مانده‌است.

پس از بازگشت كلي به زمين،‌به هيوستون منتقل خواهد شد تا انجام آزمايش‌هاي كامل فيزيكي روي او آغاز شود و نتايج آن با نتايج آزمايش‌هاي برادر دوقلوي او،‌ مارك كلي كه در اين يك سال روي زمين حضور داشت،‌ مقايسه شود.

مارك كلي طي دوران حضور برادرش در فضا، اين آزمايش‌ها را انجام داده‌است و نتايج به دست آمده از مقايسه نتايج اين دو سري آزمايش مي‌تواند به دانشمندان در بررسي عوارض اقامت در فضا روي بدن انسان كمك كند. پس از آن اسكات كلي مي‌تواند به زندگي عادي خود بازگشته و كارهاي علمي خود را دنبال كند.

كلي مي‌گويد هرچه بيشتر از اين بالا به زمين نگاه مي‌‌كنم،‌ بيشتر حس يك محافظ محيط‌زيست به من دست مي‌دهد. اميدوارم زماني كه به زمين بازگشتم كارهاي بيشتري در راستاي محافظت از محيط زيست انجام دهم.

کد خبر 326471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha