مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت Moon Express یکی از ۲۲ شرکتی محسوب می‌شود که در رقابت بین‌المللی جایزه ساخت کاوشگر ماه گوگل تحت عنوان Google Lunar XPRIZE شرکت کرده‌اند

ماه

تقریبا نیم‌قرن از آخرین ماموریت روباتیک ناسا روی ماه می‌گذرد و آخرین بار ماه نورد سورویر ۷ در هفتم ژانویه ۱۹۶۸ روی ماه نشست و ماموریت‌های بعدی در قالب برنامه آپولو همگی سرنشین‌دار بودند.

حالا و در آستانه50 سالگی آخرین حضور روباتیک بر سطح ماه این بار نه ناسا بلکه یک شرکت خصوصی می‌خواهد ماموریت روباتیک بر سطح ماه را اجرا کند.

محققان شرکت آمریکایی Moon Express می‌خواهند تا سال ۲۰۱۵ فضاپیمای اکتشافی بدون سرنشین با نام MX-۱ را به ماه بفرستند.

این ماه‌نورد روباتیک قرار است جایی در نزدیکی‌‌ همان محلی فرود بیاید که سورویر ۷ روی آن بر ماه نشسته بود.

MX-۱ تفاوت‌های بسیاری با سفینه‌های روباتیک ناسا دارد، وجود پنل‌های خورشیدی، سوخت آب اکسیژنه، طراحی مخازن سوخت در زیر بدنه و حجم کوچک این فضاپیما از جمله تفاوت‌هایی هستند که در مقابل همتایانش از ناسا به آن برتری‌هایی می‌بخشد.

طرح این کاوشگر به تازگی در دانشگاه Autodesk رونمایی شده و محققان در حال ساخت نمونه اولیه‌ آن برای آزمایش پرواز در تابستان ۲۰۱۴ میلادی هستند.

شرکت Moon Express یکی از ۲۲ شرکتی محسوب می‌شود که در رقابت بین‌المللی جایزه ساخت کاوشگر ماه گوگل تحت عنوان Google Lunar XPRIZE شرکت کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان باید کاوشگری طراحی کنند که پس از فرود حداقل ۵۰۰ متر بر سطح ماه حرکت و داده‌هایی را به زمین ارسال کند. جایزه نخست این رقابت ۲۰ میلیون دلار تعیین شده است.

این موضوع و برنامه‌ریزی شرکت‌های خصوصی برای فرستادن کاوشگر به ماه نشان می‌دهد تکنولوژی فضایی فقط در کمتر از نیم قرن از سطح محرمانه و دولتی به سطح شرکت‌های خصوصی رسیده است.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد خبر 331135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha