همشهری آنلاین: رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، میزان مصرف انرژی در ایران را بسیار نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: میزان مصرف انرژی ما ۱۵ برابر ژاپن و ۵ برابر کشورهای پیشرفته است.

مصرف انرژی ایران ۱۵ برابر ژاپن است

به گزارش ايرنا، دکتر مجید عباسپور روز چهارشنبه گفت: یکی از کشورهايی هستیم که در زمینه فشار و شدت مصرف انرژی وضعیت بسیار بدی داریم که دلایل متعددی از جمله مسائل فرهنگی، بی‌توجهی به صرفه‌جویی و مصرف صحیح و استفاده نکردن از انرژی‌های تجدیدپذیر در بروز این مساله دخیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا تا سال 2020، حداقل 20 درصد انرژی‌های خود را باید از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند که این رقم در کشور ما تقریبا صفر است، درحالی که پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی در این زمینه داریم.

عباسپور بر ضرورت بررسی چالش‌های ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌ریزی صحیح برای مقابله با آنها تاکید کرد و گفت: علی‌رغم این که طی سال‌های گذشته، کار زیادی در زمینه فرهنگ‌سازی تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد این اقدامات کافی نیست.

رئیس دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات به همکاری با سازمان‌هایی مثل یونسکو و برنامه عمران ملل متحد در حوزه توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اشاره کرد و انتخاب این واحد دانشگاهی به عنوان کرسی یونسکو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را در همین راستا ارزیابی کرد.

به گفته وی، چالش انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از پنل‌های تخصصی بیست و یکمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران طی دو روز گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره مباحث مطرح شده در این همایش توضیح داد: چالش‌های محیط زیستی در قالب 7 پنل تخصصی در همایش مطرح شد که یکی از آن‌ها تعاملات بین‌المللی است زیرا بسیاری از مشکلات محیط زیستی به کشور ما محدود نمی‌شود که بحث ریزگردها از جمله مهم‌ترین آنهاست.

وی یادآور شد: از آنجا که منشا ریزگردها در کشورهای همسایه است امیدواریم با تقویت تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی بتوانیم این معضل را حل کنیم.

عباسپور ادامه داد: چالش‌های منابع آب نیز یکی دیگر از مشکلات محیط زیست ماست که شواهد آن در خشکسالی تالاب‌ها و دریاچه ارومیه و آلودگی منابع آب مشاهده می‌شود.

وی با بیان این که در رابطه با تنوع زیستی کشور با معضلات فراوانی رو به رو هستیم، تعرض به جنگل ابر، تهدید حیات وحش مانند گونه یوزپلنگ، شکارهای بی‌رویه و غیرمجاز و نبود فرهنگ لازم را از جمله تبعات این موضوع عنوان کرد.

عباسپور، تقویت آموزش‌های محیط زیستی در سطوح عمومی، آموزش و پرورش و آموزش عالی را یکی از راهکارهای پاسخگویی به مشکلات این حوزه ذکر کرد و گفت: واحد علوم و تحقیقات در این زمینه گام‌های خوبی برداشته و اکنون 21 رشته محیط زیست دارد که برخی رشته‌های آن مانند دکتری حقوق محیط زیست، منحصر به فرد است و در هیچ کدام از دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی نشده است.

وی همچنین از راه‌اندازی رشته HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در مقطع دکتری واحد علوم و تحقیقات از سال تحصیلی آینده خبر داد.

کد خبر 326409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha