به فاصله ۳روز، ۳نقل قول متفاوت از مسئولان آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان منتشر شد.

تناقض گويي در زمان پرداخت بدهي دولت به معلمان، باعث شد اين بار نيز فرهنگيان از دريافت اين حق خود نا اميد شوند و شايعاتي درباره انتخاباتي و تبليغاتي بودن اين وعده‌ها منتشر شود.

نخستين خبر را پورتال مركز اطلاع‌رساني آموزش و پرورش ساعت 14:19 روز چهارشنبه 5اسفند منتشر كرد و به نقل از عليرضا جدايي رئيس اين مركز نوشت:

« با تلاش‌هاي صورت گرفته و تأمين اعتبار و براساس اعلام معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان بازنشسته از فردا انجام مي‌شود.بر همين اساس و طبق جدول زمانبندي شده و به‌تدريج دراستان‌هاي كشور در اين خصوص اقدام مي‌شود.»

اما كمتر از 6ساعت بعد از اين اظهارات جدايي، وزير آموزش و پرورش كه مهمان برنامه تلويزيوني «توقف ممنوع» از شبكه 5سيما بود، درباره اين موضوع گفت:«براي پرداخت پاداش بازنشستگان 1050ميليارد تومان نياز داشتيم كه تأمين شده و ظرف يك هفته آينده به‌حساب بازنشستگان واريز خواهد شد.»

به اين ترتيب تقريبا يك روز مانده به برگزاري اننتخابات، 2وعده به فرهنگيان بابت پرداخت مطالباتشان داده شد كه اگر چه زمانشان با هم تفاوت داشت ولي هر دو معلمان را خوشحال مي‌كردند. اما معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش روز گذشته و بي‌توجه به وعده‌هاي قبلي پرداخت اين بدهي‌ها را به سال آينده موكول كرد.

سيدمحمد بطحايي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه در بودجه سال 95دولت رديف مستقلي براي پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان پيش‌بيني شده، گفت:«اين موضوع در لايحه بودجه سال آينده قرار گرفته و به‌احتمال خيلي زياد به تصويب مي‌رسد كه مبلغ آن 4هزار و 500ميليارد تومان براي تمام دستگاه‌هاست»

بطحايي با تأييد اينكه پاداش پايان خدمت حدود 30هزار نفر از بازنشستگان سال 1393باقي مانده و حدود 30هزار نفر هم در سال 1394بازنشسته مي‌شوند، افزود:«بخش عمده‌اي از اعتباري كه در لايحه بودجه سال آينده براي پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان پيش‌بيني شده مربوط به آموزش و پرورش است. كل مبلغ پاداش باقيمانده سال 1393حدود هزار ميليارد تومان است و براي سال 1394حدود 1600ميليارد تومان است و در سال 95هم معادل همين عدد خواهد بود. پيش‌بيني مي‌كنيم با توجه به تمهيدي كه در بودجه سال 1395پيش‌بيني شده است، مشكلي درخصوص پرداخت اين پاداش نخواهيم داشت و در سال آينده پاداش پايان خدمت بازنشستگان فرهنگي پرداخت مي‌شود.»

  • تكرار دوباره يك وعده

البته به تأخير افتادن و بد قولي درباره زمان پرداخت معوقات فرهنگيان اتفاق تازه‌اي نيست اما آنچه در اين مورد بيشتر مي‌تواند موجب گلايه فرهنگيان شود، انتشار 3نقل قول متفاوت تنها در فاصله 3روز است. مسئولان آموزش و پرورش و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تاكنون بارها وعده پرداخت پاداش پايان خدمت داده‌اند ولي هيچ‌كدام عملي نشده است. البته معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش و پرورش قرار بود در اين‌باره به همشهري توضيحاتي ارائه كند كه او نيز خلف وعده كرد و با وجود پيگيري‌هاي خبرنگار ما حاضر به گفت‌ وگو درباره سرانجام ماجراي پاداش پايان خدمت فرهنگيان نشد.

علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش اما مدعي است اگر موضوع پاداش بازنشستگان را هر روز پيگيري نكند، بدون ترديد هفته‌اي 2روز پيگيري خواهد كرد. با اين همه به نظر مي‌رسد دست‌كم تا پايان سال خبري از پرداخت اين بدهي‌ها نباشد.

  • گلايه فرهنگيان

مسئولان نبود اعتبار را علت تعويق پرداخت بيان مي‌كنند، در مقابل فرهنگيان اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه چرا بازنشستگان ساير سازمان‌ها اين مشكل را ندارند و چرا مسئولان خلف وعده كردند. يكي از فرهنگيان بازنشسته با انتقاد از عملي نشدن وعده‌هاي مسئولان و اينكه معلمان در كلاس درس به دانش‌آموزان مي‌آموزند كه خلف وعده پسنديده نيست، اين پرسش را خطاب به رئيس‌جمهور مطرح كرد: «آقاي رئيس‌جمهور! مگر شما به ما بدهكار نيستيد، پس چرا در مبالغي كه به فرهنگيان بدهكار است نرخ تورمي كه بانك مركزي اعلام مي‌كند را لحاظ نمي‌كنيد؟ اگر ما در باز پرداخت اقساط بانكي تأخير داشته باشيم با جريمه ديركرد روبه‌رو مي‌شويم، ولي شما حاضر نيستيد براي حدود 2سال تأخير در پرداخت بدهي‌تان به معلمان نرخ تورم را لحاظ كنيد.»

بازنشسته ديگري با بيان اينكه «من جلوي زن و بچه‌ام شرمنده‌ام كه هنوز دولت نتوانسته تدبيري بينديشد كه پاداش پايان خدمت با وجود گذشت حدود 2سال انجام شود تا بتوانم با آن براي دخترم جهيزيه تهيه كنم و او را به خانه بخت بفرستم، آيا نتيجه شغل معلمي كه به فرموده بزرگان شعل انبياست، شرمندگي جلوي زن و بچه است؟» يكي ديگر از بازنشستگان هم مي‌گويد:«هيچ دستگاهي نيست كه پاداش پايان خدمت بازنشستگانش را پرداخت نكرده‌ باشد، پرداخت نشدن پاداش پايان خدمت معلمان نوعي تبعيض است و اين روش تأثير منفي بر رفتار معلمان شاغل خواهد داشت.»

کد خبر 326391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha