با هدف کاهش نرخ بیکاری و نیل به نرخ 4/8‌درصدی تا سال پایانی برنامه چهارم توسعه از 20 ماه گذشته طرح راه‌اندازی بنگاه‌های زودبازده اقتصادی مدنظر قرارگرفته است.

 این در حالی است که به دنبال اعلام برخی انتقادها بر سر روند اجرای طرح‌های زود بازده ، مسئولان وزارت کار برنامه‌های جدید را تدوین کرده‌اند. با سید محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی گفت و گو کرده‌ایم.

  • عده‌ای از منتقدان بر این باور هستند که تاکنون نظارت دقیقی بر روند اعطای تسهیلات برای راه‌اندازی بنگاه‌های زود بازده و کار آفرین اعمال نشده است؛ آیا در این رابطه اصلاحاتی درآیین‌نامه اجرایی گسترش این بنگاه‌ها اعمال شده است؟

مسلما اجرای هر طرح بزرگ و جدیدی مستلزم بررسی‌های روزانه، مطالعه نتایج اجرای طرح، رفع مشکلات و اصلاح مسیر اجرا در صورت نیاز است.

هم‌اکنون چند اصلاحیه برای آیین‌نامه گسترش بنگاه‌های اقتصادی زود بازده در جهت رفع چالش‌ها و موانع اجرای این آیین‌نامه تدوین شده اما نکته مهم آن است که بزرگ‌ترین مشکل این طرح به بخش تامین منابع مالی و وثیقه‌هایی که نظام بانکی از متقاضیان مطالبه می‌کند، مربوط می‌شود.

در این میان معضل پایداری  این بنگاه‌ها راهم داریم، لذا برای راه‌اندازی بنگاه‌های جدید، نظارت‌های لازم باید بر  روند اجرا، مدیریت منابع و پایداری بنگاه‌ها در کنار تولید، اعمال شود.

  • تاکنون روند نظارتی به چه نحو بوده است؟

در زمینه نظارت اولیه و بررسی طرح‌ها کارهای  خوبی انجام شده و مجموعه ستادهای نظارتی هم در کل استان‌ها و در خود وزارت کار راه‌اندازی شده‌اند. مسئولان سازمان بازرسی کل کشور نیز نتیجه بازدیدها و نظارت‌های خود را به وزارت کار ارائه کرده‌اند.

 تاکنون مسئولان این سازمان  گزارش بازرسی خود از 3 استان کشور را که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند به وزارت کار ارائه کرده‌اند. هم‌اکنون از مسئولان ذی‌ربط تقاضا کرده‌ایم تا از روند اجرای آیین‌نامه بنگاه‌های زودبازده در 30 استان کشور بازدید صورت گیرد.

به عبارتی باید گفت با اعمال این روش‌ها و اصلاحات صورت گرفته در آیین‌نامه مربوطه، امروز نه تنها انتقادها کم شده است بلکه اظهار نظر‌ها بیشتر به سمت حمایت‌ها و تاییدها سوق پیدا کرده‌اند.

  • راه‌اندازی بنگاه‌های زود بازده تا چه حد به جز حفظ شغل‌های موجود، می‌تواند اشتغال‌زا باشد؟

بر اساس برآوردهای انجام شده با کمک و حمایت‌های دولت در این عرصه  بیش از 450 هزار شغلی که ممکن بود در سال گذشته از دست برود، در واحدهای موجود حفظ شدند. با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در همین واحدها نیز مشاغل و فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد شده‌اند.

در واقع با اقدامات انجام شده هم‌اکنون یک درصد از نرخ بیکاری کاسته شده است. اگر دولت با همین روند پیش برود حداقل‌‌ خواهد توانست ورودی‌های جدید بازار کار را پاسخگو باشد.

طبق آمار موجود، بانک‌ها از ابتدای شکل‌گیری بنگاه‌های زود بازده تاکنون  695 هزار طرح را  بررسی کرده‌اند که از این رقم ، تعداد 591 هزار طرح تایید شده‌اند و با صاحبان 418 هزار طرح نیز قرارداد بسته شده است و 307 هزار طرح نیز به بهره‌برداری کامل رسیده‌اند. مبلغ قراردادهای بسته شده 142 هزار میلیارد ریال است و مبلغ پرداخت شده به متقاضیان هم 117 هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

کد خبر 32627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز