عباس ثابتی‌راد: ‌هر‌ساله در روزهای پایان سال، نه در تهران که در تمامی شهرهای کشور، تولید پسماند رشدی حیرت‌آور دارد. تولید روزانه ۷هزار و ۵۰۰تن پسماند در شهر تهران، ‌ناگهان افزایش می‌یابد و در عرض کمتر از ۲‌ماه آمار تولید پسماند تهرانی‌ها، به ۱۲هزار تن در روز می‌رسد.

زباله

مديرعامل سازمان پسماند اين رشد را ناشي از نوع مصرف و سبك زندگي ما ايرانيان مي‌داند. اين در حالي است كه با اندكي تلاش و دقت مي‌توان علاوه بر كاهش حجم پسماند، زمينه را براي استفاده بيشتر از بسياري از مواد دور‌ريختني فراهم آورد.
مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به افزايش بيش از 60تا 70درصدي توليد پسماند در روزهاي پاياني سال، خواستار توجه بيشتر شهروندان به تفكيك‌ و همچنين نحوه توليد پسماند در پايتخت شد.

به گفته حسين جعفري، با توجه به برخي اقدامات كوچك مي‌توان در توليد پسماند كاهشي جدي ايجاد كرد. وي به راه‌اندازي ديوار مهرباني در شهر تهران اشاره كرد و گفت: با راه‌اندازي ديوار مهرباني در برخي نقاط شهر تهران زمينه براي جمع‌آوري البسه مستعمل و كاركرده فراهم شده است. با توجه به اينكه تنها 6درصد از پسماند خشك پايتخت را البسه و گوني و پسماند‌هاي پارچه‌اي تشكيل مي‌دهد، شهروندان مي‌توانند علاوه بر مشاركت در كار خير، بسياري از لباس‌هايي كه هنوز قابليت استفاده دارند را در اختيار مستحقان و نيازمندان قرار دهند.

  • زباله‌هاي حجيم؛ آخر هر هفته

در روزهاي پاياني هر سال، با خريد كالاهاي جديد، بسياري از وسايل حجيم خانه از قبيل كمد، مبل و صندلي و برخي وسايل آشپزخانه به‌عنوان پسماند خشك دور ريخته مي‌شوند؛ منظره‌اي كه در روزهاي پاياني هر سال در كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر قابل مشاهده ‌است. مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران با اشاره به اينكه اين وسايل امكان بازسازي دارند و نبايد با آنها به‌عنوان ‌زباله برخورد شود، گفت:

تلاش ما ‌ اين است كه اين وسايل را با اندكي اصلاح و تعمير، دوباره به چرخه مصرف برگردانيم.حسين جعفري ضمن پيشنهاد به شهروندان تهراني براي دور‌ريختن چنين اقلامي افزود: اگر برخي شهروندان قصد دور ريختن وسايل حجيم از منازلشان را دارند، پيش از اقدام، با سامانه 137شهرداري تماس گرفته تا همكاران ما در روزهاي پاياني هفته به درب منازلشان مراجعه كرده تا اين اقلام حجيم را دريافت كنند.

  • كم‌حجم‌سازي‌، تلاشي مؤثر

اقدام ديگري كه مديرعامل سازمان پسماند براي كاهش پسماند به آن اشاره مي‌كند، توجه كسبه و مغازه‌داران و تجار شهر به كاهش پسماند است. وي به فرايند كم‌حجم‌سازي پسماند خشك به‌عنوان يك رفتار مناسب اشاره كرد و گفت: همزمان با روزهاي پاياني سال به‌دليل افزايش رونق اقتصادي و فروش زياد كسبه و تجار و مغازه‌داران شهر، آموزش‌هاي گوناگون به مغازه‌داران براي كم‌حجم‌سازي‌ پسماند خشك ارائه شده است.

به گفته جعفري، در سال‌هاي گذشته كسبه و تجار و مغازه‌داران كارتن‌هاي كالاها را بدون اينكه آنها را كم‌حجم كنند، وارد مخازن زباله مي‌كردند. اين اقدام هم باعث سرريز‌شدن مخازن و هم باعث افزايش كار نيروهاي خدمات شهري مي‌شد. از قرار طي ماه‌هاي گذشته و در قالب طرح آموزش پسماند به بسياري از كسبه اين نكات يادآور شده است كه ضمن توجه به كاهش توليد پسماند، نسبت به كم‌حجم‌سازي‌ زباله‌هاي خشك نيز اقدام كنند.

جعفري گفت: اگر فرايند كم‌حجم‌سازي كه اقدامي ساده است توسط كسبه و مغازه‌داران صورت نگيرد، هم نقاط پيراموني مخازن زباله به‌دليل سرريز شدن پسماند، ظاهر زشتي به‌خود مي‌گيرد و هم باعث افزايش ساعات كاري نيروهاي خدمات شهري و به‌كارگيري امكان بيشتر براي ساماندهي آن خواهد شد.

  • نيازمند مشاركت شهروندان

هر ساله در روزهاي پاياني سال، ‌ ستاد استقبال از بهار از سوي شهرداري تهران راه‌اندازي مي‌‌شود. اقدام اساسي و مهم اين ستاد، آماده‌سازي‌ شهر براي آغاز سال نو و جشن‌هاي نوروز است. گذشته از بسياري از اقدامات فرهنگي و تدابير ترافيكي، يكي از مهم‌ترين محورهاي فعاليت شهرداري تهران، جمع‌آوري پسماند و زيباسازي و اقدامات در حوزه پسماند است.

حسين جعفري در اين‌باره گفت: يكي از اقدامات صورت‌گرفته در طرح استقبال از بهار، افزايش ساعت كار خودروهاي رفت و روب و همچنين افزايش ساعت كار نيروهاي خدمات شهري است. مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران اظهار داشت: ما هر‌ساله شاهد افزايش مشاركت شهروندان هستيم. امسال نيز اميدواريم كه شهروندان تهراني به‌منظور كاهش توليد پسماند و همچنين مديريت پسماند خشك و قرار‌دادن بسياري از مواد دور‌ريز در مسير بازيافت مناسب، همراه و همگام مديريت شهري باشند.

کد خبر 325784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha