مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: کمپین آسمان آبی - زمین پاک، با اهداف کاهش پسماند شهر تهران و افزایش تفکیک پسماند از مبدا، در سال‌جاری در پایتخت به اجرا در‌آمد.

طرحي كه به تعبير محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران، «در غياب اجراي قانون پسماند» در حال حاضر در پايتخت اجرايي مي‌شود. تفكيك پسماند از مبدا هم‌اكنون در مناطق مختلف پايتخت با نگاه به جداسازي پسماند خشك از ‌تر نيم‌نگاهي به افزايش درآمد پايدار شهر تهران نيز دارد. هم‌اكنون باگذشت 9‌ماه از سال مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران از «افزايش 14درصدي طرح تفكيك پسماند از مبدا» و مشاركت شهروندان در اين طرح خبر مي‌دهد. پيش‌تر معاون خدمات شهري شهرداري تهران اجراي طرح تفكيك پسماند از مبدا را به‌عنوان يكي از اولويت‌هاي اصلي شهرداري تهران نام برده و گفته بود: سال‌گذشته طرح مذكور به مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ شده بود كه با پايان دوره آموزشي هم‌اكنون اين طرح در كل شهر تهران به اجرا درآمده‌است.

مجتبي عبداللهي با بيان اينكه ان‌شاءالله با اقدامات انجام شده عملكرد مناسب‌تري در موضوعات مرتبط با اين حوزه داشته باشيم، گفت: شهردار تهران جلسات مختلفي را درخصوص فرهنگ تفكيك پسماند از مبدا برگزار كردند و تأكيد بسياري روي اين موضوع دارند. رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران نيز از طرح تفكيك پسماند از مبدا به‌عنوان يك «كارفرهنگي» ياد كرد و گفت: مسلما طرح تفكيك پسماند از مبدا صرفا يك كار اجتماعي و خدماتي نيست و لازم است تمامي اعضاي كارگروهي كه در آيين‌نامه اجرايي قانون پسماند از آنها نام برده‌شده است، در كنار شهرداري تهران به فعاليت بپردازند. محمد حقاني با اشاره به تصويب قانون مديريت پسماند در سال83 و تدوين آيين‌نامه اجرايي آن در سال84 افزود: براساس آيين‌نامه اجرايي قانون پسماند يك كارگروه ويژه مي‌بايست كار اجراي اين قانون را در دست بگيرد. كارگروه متشكل از سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارتخانه‌هاي بهداشت، صنعت و تجارت، آموزش و پرورش، ارشاد و سازمان‌هايي مانند صدا و سيما و تبليغات اسلامي و... است كه بايد به وظايفشان در قبال اجراي اين قانون عمل كنند.

  • افزايش 14درصدي در 6ماه

در حال حاضر شهرداري تهران با تكيه بر گروه‌هاي دانشجويي و مردم‌نهاد تلاش دارد تا ضمن آموزش شهروندان مختلف طرح تفكيك پسماند از منازل شهروندان را افزايش دهد. مديرعامل سازمان پسماند ضمن اعلام افزايش روند طرح تفكيك پسماند از مبدا در 6ماهه اول سال‌جاري گفت: آمارها نشان مي‌دهد، در مناطق 22گانه روند مثبت طرح تفكيك را در اوايل سال داشته‌ايم. حسين جعفري درخصوص آخرين آمار به‌دست آمده در افزايش تفكيك در مبدا گفت: در شهريورماه امسال تقريبا به افزايش 14درصدي تفكيك پسماند از مبدا رسيده‌ايم. وي خاطرنشان كرد: مخازن پسماند خشك در مناطق 22گانه، سازمان‌ها، آپارتمان‌هاي مسكوني و... توزيع مي‌شود.

  • پسماند خشك 25درصد كل پسماند‌ها

هدف مديريت شهري افزايش تفكيك پسماند از مبدا در پايتخت به 20درصد تا پايان سال است. براساس اعلام سازمان پسماند، شهروندان تهراني به‌طور ميانگين روزانه 7500تن پسماند خانگي توليد مي‌كنند كه تقريبا 20تا25درصد از اين حجم را پسماند خشك تشكيل مي‌دهد. بنابه اظهار حسين جعفري عدم‌جداسازي و تفكيك زباله‌هاي خشك و‌ تر در پسماند خانگي باعث افزايش هزينه و همچنين عدم‌بازيافت موادي همچون پلاستيك، شيشه، مواد پليمري، كاغذ، مقوا و چوب مي‌شود.

  • كاهش توليد پسماند

معاون خدمات شهري شهرداري تهران بارها اعلام كرده است كه سرانه توليد پسماند در شهر تهران بالاتر از استانداردهاي جهاني است. طرح تفكيك پسماند از مبدا، علاوه بر اينكه مي‌تواند موجب كاهش توليد پسماند شهري شود، اين امكان را به‌وجود مي‌آورد كه هزينه‌هاي جاري جمع‌آوري پسماند شهر تهران نيز كمتر شود. در واقع مجتبي عبداللهي مشاركت شهروندان را به‌عنوان مهم‌ترين عامل موفقيت اين طرح و كاهش توليد پسماند مي‌داند. او توجه شهروندان را به نوع مصرف و شيوه توليد پسماند جلب مي‌كند و خواستار توجه بيشتر شهروندان به مسائل زيست‌محيطي مي‌شود. سرانه توليد پسماند در شهر تهران به‌طور متوسط روزانه بالغ بر 900گرم است، اين در حالي است كه متوسط سرانه توليد پسماند در بسياري از شهرهاي توسعه‌يافته جهان كمتر از 500گرم است. طرح تفكيك پسماند از مبدا به تعبير كارشناسان مي‌تواند در توليد پسماند خانگي تغيير ايجاد كند و باعث كاهش توليد پسماند به‌طور كلي و همچنين جداسازي آنها شود.

کد خبر 320220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha