همشهری آنلاین: نشست پارلمان کوزوو که برای رسیدگی به لوایح پیشنهادی دولت تشکیل شده بود بلافاصله با پرتاب گاز اشک آور از طرف احزاب مخالفان دولت متوقف شد که چنین اقدامی هشتمین بار در طی شش ماه گذشته است.

 نشست پارلمان کوزوو با پرتاب گاز اشک آور متوقف شد

به گزارش ایرنا، هنگامی نشست پارلمان کوزوو با پرتاب گاز اشک آور به رغم تدابیر امنیتی شدید متوقف شد که «ویسال ایمری» نماینده حزب اپوزیسیون خودگردان در برابر نمایندگان در مجلس در حال صحبت بود.

وی طی سخنانی گفت که حکومت کنونی پریشتینا مشروعیت قانونی ندارد و امضای 200 هزار شهروند کوزوو برای برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام خود دلیلی بر این امر است.

احزاب اپوزیسیون قبلا متوقف کردن کار پارلمان کوزوو را اعلام کرده بودند.

گاز اشک آور به رغم تدابیر امنیتی شدید به سالن پارلمان آورده شد و این در حالیست که در مقابل ساختمان مجلس هواداران احزاب اپوزیسیون در مخالفت با نشست پارلمان جمع شده بودند که بیش از شش ماه است از تشکیل این نهاد اجرایی جلوگیری می کنند.

احزاب اپوزیسیون خواهان برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی و همچنین ابطال توافق در مورد ایجاد جامعه مشترک شهرداری های مناطق صرب نشین در شمال کوزوو و لایجه علامت گذاری مرزی با مونته نگرو هستند.

از حدود شش ماه گذشته، هشتمین بار است که نشست پارلمان کوزوو با استفاده از گاز اشک آور توسط نمایندگان احزاب مخالف به تعویق افتاده است.

احزاب مخالف دولت کوزوو توافق صورت گرفته میان کوزوو با صربستان را در مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل که در آن به مناطق صرب نشین در کوزوو استقلال بیشتری داده می شود، قبول ندارند و تاکنون از تصویب این توافق نامه در پارلمان به شکل های مختلف از جمله پرتاب گاز اشک آور جلوگیری کرده اند.

هیات های مذاکره کننده بلگراد و پریشتینا در مراحل عادی سازی روابط با وساطت «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سوم شهریور امسال در بروکسل چهار توافقنامه از جمله تشکیل جامعه شهرداری های صرب نشین در کوزوو توافق کردند.

حکومت پریشتینا بر اساس توافقنامه امضا شده با نمایندگان صربستان و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های کوزوو خواهان تصویب این توافق نامه در پارلمان است که احزاب اپوزیسیون با آن شدیدا مخالف هستند.

صربستان در رابطه با حل و فصل مساله کوزوو از اکتبر سال 2012 با وساطت «کاترین اشتون» مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکراتی را در سطح نخست وزیری با کوزوو شروع کرد و حاصل این مذاکرات، امضای توافق نامه 15 ماده ای برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا است.

تاکنون این مذاکرات در 29 نوبت به منظور عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل برگزار شده است.

کوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو موسوم به «کی فور» برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 به طور یک جانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، اعلام یک جانبه استقلال آن را به رسمیت نمی شناسد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد .

کد خبر 325604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha