سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات با کوزوو برای امضای توافق‌نامه موسوم به ثبات و همکاری که اولین گام این کشور برای پیوستن به این اتحادیه‌ است؛موافقت کرد.

cosovo-EU

کمیسیون اروپا رهبری این مذاکرات را به جز مسائل مربوط به اختلاف‌های سیاسی با صربستان به عهده خواهد داشت.

بر اساس توافق‌های انجام‌شده کوزوو باید در زمینه مسائل مربوط به رقابت در اقتصاد، حقوق معنوی، دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان و شرایط کارگران قوانین خود را با قوانین اتحادیه اروپا هماهنگ کند.

بنا به گزارش فایننشال‌تایمز،در صورت به نتیجه‌رسیدن این مذاکرات و امضای توافق‌نامه ثبات و همکاری، این اولین توافق‌نامه بین کوزوو و اتحادیه اروپا خواهد بود.

کمیسیون اروپا در گزارش ماه گذشته خود از تلاش کوزوو در جهت برآورده کردن خواسته های اتحادیه اروپا تمجید کرده بود. البته در این گزارش اعلام شده بود که این کشور در زمینه مبارزه با جرایم و فساد اداری نیاز به تلاش بیشتر دارد.

از پنج سال قبل که کوزوو از صربستان اعلام استقلال کرد، درگیری‌های نژادی بین صرب‌تبارهای نزدیک مرز و دولت مرکزی ادامه داشته است. حدود 50 هزار صرب تبار ساکن شمال کوزوو، خواهان جدا شدن از این کشور و الحاق به صربستان هستند.

آمریکا، بریتانیا و حدود 80 کشور دیگر استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند. روسیه و چین در کنار پنج کشور اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا، قبرس و یونان کشورهایی هستند که همراه با صربستان، کوزوو را به عنوان کشوری مستقل نپذیرفته‌اند.

صربستان جدایی کوزوو را نپذیرفته اما به‌خاطر فشارهای اتحادیه‌اروپا و مانع‌نتراشیدن بر سر عضویت خودش در این اتحادیه،حاضر شده با کوزوو همکاری کند.

 

کد خبر 236818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز