همشهری آنلاین: تشکیل ارتش در کوزوو موجب بروز تنش‌هایی میان کشورهای اروپایی شده است.

تاسيس ارتش براي كوزوو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، روز جمعه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر)   ۱۰۷ نماینده پارلمان کوزوو به تاسیس ارتش این کشور رای مثبت دادند.

این در حالی بود که ۹ تن از نمایندگان اقلیت صرب در پارلمان کوزوو در مخالفت با آن، رای‌گیری را تحریم کرده بودند.

طبق این لایحه قرار است نیروهای امنیتی کوزوو (KSF) به ارتش ملی این کشور تبدیل شود و تعداد نیروهای آن از دو هزار و ۵۰۰ نفر به پنج هزار نفر افزایش یابد. این ارتش در دفاع از کوزوو نقش اصلی را بر عهده خواهد گرفت.

  • انتقاد صربستان و ناتو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و صربستان با تاسیس ارتش کوزوو مخالفت کرده‌اند. مقامات صربستان نگران به خطر افتادن موقعیت اقلیت صرب در کوزوو هستند. حدود صد هزار اقلیت صرب در کوزوو زندگی می‌کنند.

در همین رابطه «ینس استولتنبرگ» دبیرکل  ناتو هم  از تاسیس ارتش کوزوو انتقاد کرد و گفت که باوجود نگرانی‌ها و توصیه‌های اعضای ناتو چنین تصمیمی گرفته شده و این پیمان درباره سطح تعهدات خود در این کشور بازنگری خواهد کرد.

به گفته دبیرکل ناتو، تاسیس ارتش کوزوو می‌تواند به تنش‌های جدید منطقه‌ای دامن بزند و همچنین در ادغام کوزوو در ساختارهایی چون ناتو مشکلاتی را فراهم کند.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا و انگلیس از تلاش‌های کوزوو برای ایجاد ارتش خود حمایت می‌کنند.

حمایت آمریکا و انگلیس از تشکیل ارتش کوزوو با واکنش منفی صربستان مواجه شده و دولت این کشور تشکیل ارتش در کوزوو را دست پخت آمریکا و انگلیس دانسته است.

صربستان تاکنون از  به‌ رسمیت شناختن استقلال کوزوو خودداری کرده است. کوزوو در گذشته بخشی از یوگوسلاوی بود و در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد. اما صربستان هرگز جدایی کوزوو را به رسمیت نشناخت.

کد خبر 425490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha