همشهری آنلاین: خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران که برای بازدید در روسیه به سر می برد، روز پنجشنبه در مراسم ارسال سامانه های موشکی اس ۳۰۰ به ایران از طریق دریای خزر که در شهر آستراخان برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

 اس ۳۰۰

به گزارش ایرنا، اسپوتنیک فارسی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: در نظر است سامانه های موشکی پدافند هوایی اس 300 از یکی از بنادر شهر آستراخان و از طریق دریای خزر به ایران ارسال شود.

سردار دهقان در سفر رسمی خود به روسیه که از دوشنبه آغاز شد با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری، سرگئی شایگو وزیر دفاع و دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه دیدار و درباره همکاری های دو کشور به ویژه دفاعی مذاکره کرد.

سامانه های «اس-300» ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن قادر به نابودسازی اهداف بالستیک و توان حمله به اهداف زمینی است.

این سامانه می تواند با رد یابی همزمان چند هدف، هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب راهبرد تکمیل شبکه دفاع هوایی خود در برابر تهدیدهای آمریکا و رژیم صهیونیستی، سال 2007 قرار داد خرید چند سامانه دفاعی و غیرتهاجمی را با روسیه امضا و بخشی از وجه آن را پرداخت کرد.

با وجود لازم الاجرا بودن این قرار داد و اینکه خرید مجموعه های دفاعی شامل هیچگونه ممنوعیت سازمان ملل و حتی تحریم های یکجانبه و غیرقانونی ضد ایرانی اتحادیه اروپا و آمریکا نبود، اما فشارهای رژیم صهیونیستی و واشنگتن بر روسیه در سال 2010 سبب اختلال در اجرای این قرار داد شد که جمهوری اسلامی در رایزنی با مسکو در زمان ریاست جمهوری «دیمیتری مدودیف» تلاش بسیاری کرد مقامات روس را به وفای به عهد ترغیب کند.

بعد از ادامه تعلل مسکو در روند تحویل سامانه اس 300، بحث احتمال پیگیری قضایی پرونده در محاکم بین المللی مطرح و به اطلاع روسیه رسید و همزمان چندین جلسه هماهنگی برای رفع اختلافات دو کشور با محوریت بازگرداندن سامانه های موشکی به روند واگذاری به ایران، برگزار شد.

تعلل روسیه در تحویل این سامانه های دفاعی که توان بسیار بالا و دقیق مقابله با نفوذها و تهدیدهای هوایی و همچنین رصد و انهدام چندگانه پرنده های دشمن را دارد، سبب شده بود تا روابط دو کشور تحت تاثیر این پرونده قرار بگیرد و همچنین وجهه بین المللی روسیه در اجرای قراردادهای امضا شده و نهایی را زیر سوال ببرد.

هرچند تاخیر روسیه در تحویل این سامانه تاثیر کاهنده بر روابط اقتصادی و سیاسی تهران و مسکو نگذاشت، ولی سبب شد ایرانیان با احتیاط به توسعه روابط با روسیه بنگرند و در پی ساز و کارهایی باشند که مانع تاخیر در اجرای قرار دادهای لازم الاجرا با این کشور باشد.

اما با تغییر دولت در مسکو و آشکار شدن بیشتر اهداف سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران با بهانه جویی های هسته ای و استفاده ابزاری از کشورها در این مسیر، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه مارس 2015 رسما اعلام کرد که ممنوعیت فروش سامانه اس 300 به ایران لغو شده است که این تصمیم با واکنش انفعالی رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شد.

مقامات رژیم صهیونیستی که زمان دولت مدودیف بارها با سفر به روسیه لغو کامل و غیرقابل بازگشت قرار داد را می خواستند، درصدد برآمدند فشارها بر کرملین را دوباره تجدید کنند، اما اظهارنظرهای شفاف و صریح پوتین و دیگر مقام های ارشد روسی و رایزنی مقامات تهران و روسیه در باره روند اجرای این قرارداد هشت ساله تل آویو را در ناامیدی کامل قرار داد.

پس از انتشار خبر قطعی شدن اجرای قرار داد در دو کشور، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز رسما اعتراف کرد که تحویل سامانه اس 300 ناقض هیچ قطعنامه ای نیست ولی ما را نگران می کند.

آمریکا در حالی به این موضوع رسما اعتراف کرد که از سال 2007 بیشترین تلاش دیپلماتیک را بر ممانعت از اجرای این قرار داد به کار بست.

از سوی دیگر همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر فضای بین المللی نسبت به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و دیپلماسی حل مسائل مربوط به این موضوع، این واقعیت را برای مسکو روشن کرد که تعلل در اجرای قرار داد اس 300 به سود پیشرفت روابط دوجانبه و همچنین پیوندهای راهبردی دو کشور بزرگ و موثر همسایه نیست.

بر همین اساس پوتین با باز کردن قفل اجرای قرار داد معطل مانده از سال 2007، سبب شد روابط دو کشور از زیر سایه سنگین اس 300خارج شود و تحولات و تغییرات سریع و رو به رشد همکاری ها را شاهد باشد و پرونده این سامانه دفاعی با وفای عهد روسیه بسته شود.

کد خبر 325482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha