همشهری آنلاین: معاون شهردار منطقه ٦ تهران در اختتامیه چهارمین جشنواره کانون وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی محلات شهر تهران ضمن قدردانی از شهروندان شرکت کننده در این جشنواره به کلیات موضوعی این جشنواره اشاره و اظهار کرد:

وبلاگ نویسی

شهرداری تهران جشنواره ای را پایه ریزی کرده تا بتوانند در فعالیت‌های اجتماعی، از نظرات مختلف و متنوع شهروندان بهره برده و از آنها برای برنامه ریزی‌های شهری استفاده کرد.

غفوري يكي از موضوعات جشنواره را محيط زيست شهري عنوان كرد و افزود: اين مبحث از جمله مواردي است كه هيچ قشري نمي‌تواند بگويد به من ارتباطي ندارد.

وی ادامه داد: زمين پاك؛ آسمان آبي در اين جشنواره به عنوان يك دغدغه مطرح و مواردي كه به اين مساله كمك مي كند مانند استفاده كمتر از خودروي شخصي و استفاده بيشتر از حمل و نقل عمومي، از سوي شهروندان هم مورد تاكيد قرار گرفت.
معاون شهردار منطقه ٦ تهران توجه به مساله حمل و نقل و ترافيك شهري را يكي از مسايلي اعلام كرد كه در اين دوره از جشنواره وبلاگ نويسي به آن توجه شد و افزود: مترو هم فرهنگ است و هم تكنولوژي و اغلب كارهاي پروژه اي احداث و شروع به كار خطوط مختلف مترو به دست جوانان كشورمان صورت گرفته است.

غفوري در ادامه اظهارات خود، نويد متروي ميرزاي شيرزاي را در منطقه ٦ داد و گفت: اميدواريم حمل و نقل و تردد با مترو يك فرهنگ رايج براي كشور شود.

معاون شهردار منطقه ٦ تهران موضوع بعدی جشنواره كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي را جنگ نرم با هویت سبک زندگی و هویت ایرانی-اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: یکی از دغدغه‌های امروز خانواده‌ها، شکل‌گیری هویت فرزندان است و در عرصه‌ای که فضای مجازی به بسیاری از عوامل پرکاربرد، غالب شده است، این مساله که هویت فرزندانمان به چه سمتی رود اولویت پیدا می‌کند.
خانواده یکی دیگر از موضوعاتی بود که به گفته غفوری، در كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي به آن پرداخته شد.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چگونه یک خانواده منسجم داشته باشیم، اظهار کرد: کانون گرم خانواده می‌تواند اصلی‌ترین عامل در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد و هر چه کانون یک خانواده گرم باشد، آسیب‌های اجتماعی کمتر شده و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین برای بهبود وضعیت نخواهد بود.

غفوری با بیان مصداقی گفت: اغلب افرادی که در گرم‌خانه‌ها حضور دارند، دلیل آن را مشکلات خانوادگی بسیار زیاد و نبود کانون گرم و صمیمی عنوان می‌کنند.

معاون شهردار منطقه ٦ تهران در پایان اظهارات خود اعلام کرد که 6 هزار و 600 اثر به چهارمين جشنواره كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي رسیده است.

  • وبلاگ همچنان پرکاربرد است

همچنین دبیر علمی چهارمين جشنواره كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي در ادامه این جشنواره اظهار کرد: جشنواره وبلاگ نویسی که در مرحله اختتامیه چهارمین دوره آن هستیم، پیش از این و تا دوره دوم فقط محدود به وبلاگ‌ها بود اما بعد از مدتی، با پیشنهادی که من به معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران ارائه کردم، قرار شد تا حوزه رسانه‌های اجتماعی هم به وبلاگ اضافه شود.
حمید ضیایی‌پرور گفت: همچنین در دوره چهارم 7 حوزه موجود در جشنواره وبلاگ‌نویسی به 5 حوزه تقلیل پیدا کرد و به عبارتی در یکدیگر ادغام شدند.

وی ادامه داد: جشنواره ما یکی از بزرگترین جشنواره‌هایی بود که با وجود گستردگی موضوعات متنوع، در دل یک جشنواره برگزار شد.

ضیایی‌پرور افزود: افراد بسیاری در قبل از این جشنواره در خصوص كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي بر این اعتقاد بودند که وبلاگ‌نویسی دیگر مرسوم نبوده و نیازی به برگزاری جشنواره برای آن نیست اما باید تاکید کنم که وبلاگ یکی از فضاهای جدی در فضای مجازی بوده و با هر جستجو از هر موضوعی می‌توان 50 درصد از یافته‌ها را در وبلاگ مشاهده کرد.
وی گفت: معتقدم وبلاگ هنور انحصار غالب فضای مجازی را در دست دارد و هر چند با آمدن رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد از آن دور شدند اما با ویژگی‌ای ککه وبلاگ‌ها دارند، باز هم در میدان استفاده کاربران قرار دارند.

  • وبلاگ تاریخ انقضا ندارد

ضیایی‌پرور با اشاره به ویژگی‌ بارز وبلاگ نسبت به رسانه‌های اجتماعی اظهار کرد: رسانه‌های اجتماعی با وجود جذابیتی که در به‌روز بودن دارند، اما حداکثر آرشیو مطالب در آنها به 6 ماه می‌رسد اما وبلاگ مدت زمان مشخصی برای آن وجود ندارد و بدون محدودیت زمانی، قابل استفاده است.
وی در ادامه به جشنواره رسانه‌های دیجیتال اشاره کرد و افزود: بخش رسانه‌های دیجیتال در این دوره از جشنواره، بخش حرفه‌ای بود و فرمت‌های مختلف و متنوعی از صوت و تصویر و کلیپ و در کنار آن اپلیکیشن‌های موبایلی مختلف ارائه شد.

  • اهداف جشنواره

ضیایی پرور در ادامه با اشاره به برخی از اهداف این جشنواره گفت: تقویت فضای وب فارسی با تولید محتوای سالم و مفید، تقویت جایگاه پیشتاز وبلاگ نویسی ایرانیان در جهان، ایجاد فرصت برای تبادل افکار و اندیشه‌ها، ایجاد فرصت برای افزایش مهارت‌های شهروند الکترونیک، هدایت و تشویق جریان سالم و پرنشاط وبلاگ‌نویسی، کمک به مدیران و برنامه‌ریزان کشور از جمله مدیریت شهری برای برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر در جهت رفع مشکلات شهروندان و تبدیل فضاهای تهدیدکننده عرصه رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتالی به فضاهای فرصت، بخشی از این اهداف هستند.

جریان‌سازی و جهت دهی به تولید محتوا در فضای مجازی، زمینه‌سازی برای تربیت شهروندان الکترونیک آینده، تقویت کارکردهای اطلاع‌رسانی، تعاملی، سرگرمی، نشاط و شبکه‌ سازی این فناوری وب دویی در مدیریت شهری، شناسایی استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف به منظور استفاده در بخش‌های مربوطه در مدیریت شهری، کمک به تحقق اهداف کلان 18 گانه شهرداری در عرصه مدیریت شهری و کاهش تهدیدات فضای شبکه‌های اجتماعی مجازی و ارتقای سواد رسانه ای شهروندان در جنگ نرم دشمنان نیز از جمله اهداف دیگر در جشنواره كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي بود که به گفته ضیایی‌پرور دنبال شد.

دبیر علمی چهارمين جشنواره كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي تاکید کرد: این مساله که شهرداری فضایی را فراهم کرد تا ابزار گفتگو و قلم برای شهروندان با افکار مختلف مهیا شود، سبب می‌شود تا نوعی تمرین برای شهروندان اعم از مسئول و غیر مسئول فراهم شود تا آنها حرف‌ها و نقدهای خود را مطرح کرده و تمرین نقدپذیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی از تمام مردم تشکیل شده و بازتاب افکار مختلف در فرمت‌های گوناگون در آن مطرح است و با تمرینی که در چنین جشنواره‌هایی صورت مي‌گیرد، می‌توان راه استفاده صحیح از فضای مجازی را آموخته و به فرزندان خود نیز بیاموزیم. همچنین انتخاب یک وبلاگ‌نویس به عنوان بهترین، می‌تواند الگوهای این زمینه‌ را به سایر فعالان معرفی کند.

ضیایی‌پرور ضمن بیان اینکه سالها سیاست سلبی اجرا می‌شده و دیگر نتیجه‌ مطلوبی به دنبال ندارد، به اظهارات اخیر فیروزآبادی عضو شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فیلتر فضای مجازی و یکی از شبکه‌های اجتماعی سبب می‌شود تا مردم به شبکه‌های اجتماعی دیگر روی بیاورند.

وی گفت: سوال اینجاست که مردم به چه شبکه‌ای نیاز دارند و باید گفت که سرگرمی پاسخ این سوال است.
ضیایی‌پرور تاکید کرد: متاسفانه رسانه‌های اصلی، سرگرمی را از فهرست برنامه‌های خود حذف کردند و وعظ و موعظه را در صدر برنامه‌های خود قرار دادند.

وی با مصادیقی در حوزه سرگرم‌کننده‌ترین برنامه‌ها و گروه‌های مجازی و رسانه‌ای گفت: گروهی مانند بدندید و برنامه‌ای مانند خندوانه بیشترین کاربر و بیننده را به خود اختصاص داد و تنها دلیل این مساله نیز، سرگرم‌کننده بودن آنها بود.
ضیایی‌پرور اظهار کرد: طبق اظهارات آقای فیروزآبادی، مردم به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند و به عبارتی این شبکه‌ها، سوپاپ جامعه هستند.

دبیر علمی چهارمين جشنواره كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي تصریح کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید یاد بگیریم که چگونه از این فضاها استفاده کرده و چه اطلاعاتی را درآن قرار دهیم یا اینکه چگونه مانع انحراف یا کلاهبرداری شویم.
وی در ادامه به بخش‌های جشنواره اشاره کرد و افزود: یکی از بخش‌ها رسانه‌های اجتماعی بود که در آن هم شبکه‌های اجتماعی داخلی وخارجی فیلتر نشده که در چارچوب مقررات و ضوابط قانونی کشور فعالیت می‌کنند، مورد توجه هستند که در بین آنها می‌توان به برنامه آپارات اشاره کرد.

ضیایی‌پرور یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره را رسانه‌های دیجیتال عنوان کرد که در آن تصاویر متحرک و گرافیکی و صدا و نرم افزار و وب سایت و کتاب و نشریات الکترونیکی، آثاری را شهروندان خلق کردند.

به گفته دبیر علمی چهارمين جشنواره كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي، شاخص‌های داوری این جشنواره، شاخص گرافیکی، محتوایی و تکنولوژیکی به عنوان شاخص‌های کلان مدنظر قرار گرفت.

  • ثبت بیش از 6 هزارو 500 اثر در سامانه

وی همچنین اعلام کرد که 6 هزار و 600 اثر در سامانه ثبت شد که 414 اثر برگزیده شدند و 18 اثر برتر در کل شهر تهران برگزیده شد و 3 همایش علمی در مناطق 6، 7 و 11 برگزار شد.

به گفته ضیایی‌پرور، ده‌ها کارگاه آموزشی و کتاب و سی‌دی توزیع و کمپین‌هایی هم برای آن در شبکه اجتماعی تشکیل شد.
وی افزود: بسیاری از آثار حتی به مرحله داوری نرسید و فقط با انگیزه راه‌اندازی وبلاگ صورت گرفت و محتوای کیفی نداشت و بعضی از آثار نیز، کپی بودند یا شکل‌های مشابه داشتند.
ضیایی‌پرور تاکید کرد که در انتخاب آثار برتر هیچ سهمیه‌بندی‌ای وجود نداشت و بدون قضاوت قبلی، درباره آثار تصمیم‌گیری شد.

  • آمار ارائه آثار و شرکت کنندگان در جشنواره

همچنین دبیر کل چهارمين جشنواره كانون وبلاگ و رسانه‌هاي اجتماعي با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی گفت: ایشان در فرمایشات خود با اشاره به جنگ نرم فرمودند که امروز اصلی ترین برنامه برای مقابله با نظام اسلامی، جنگ نرم است تا نظام و مردم ایران را از مؤلفه های قدرت تهی کنند.

مسعود سیرتی در ادامه با اشاره به سرفصل‌های این جشنواره گفت: اسناد بالادستی شکوفا (مصوبات شورای فناوری اطلاعات معاونت اجتماعی و فرهنگی شورای شهرداران و شروای اسلامی شهر تهران)، تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات و فضای مجازی محله های شهر تهران، تدون کتاب، جشنواره شکوفا و شرح وظایف خانه‌های فناوری اطلاعات و فضای مجازی محلات، ابلاغ دستور‌العمل چهارمین دوره جشنواره شکوفا، اعلام محورها و برنامه زمانبندی مسابقات از سوی دبیرخانه‌های اجرایی شکوفا و برگزاری همایش و نمایشگاه، از بخش‌های شش گانه این جشنواره است.

وی با اشاره به تعداد آثار و شرکت‌کنندگان سومین جشنواره در سال 93 و مقایسه آن با سال جاری گفت: رسانه‌های دیجیتال در 9 محور با 4 هزار و 500 اثر، طراحان گرافیک در 5 محور با 4 هزار و 500 اثر، در کانون‌های بازی‌های رایانه‌ای در 7 محور با 120 هزار نفر شرکت کننده، رباتیک در 10 محور با 800 تیم شرکت کننده، موبایل در 8 محور با 900 شرکت‌کننده، وبلاگ نویسی در 10 محور با 5 هزار و 531 شرکت کننده و توسعه مهارت‌های رایانه‌ای در 4 مبحث، آمار کلی از جشنواره سال 93 بود که در مجموع 147 هزار و 231 شهروند تهرانی در کانون های شکوفایی ثبت نام کرده و عضو شده اند.

سیرتی با یادآوری این مساله که بخش های 7 گانه به 5 محور ادغام شده گفت: به این ترتیب در کانون بازی های رایانه ای در 7 محور با بیش از 400 هزار بازیکن، رباتیک در 10 محور با 854 تیم شرکت کننده، تلفن همراه در 4 محور با 7 هزار و 652 اثر، وبلاگ و رسانه های اجتماعی در 6 محور با 6 هزار و 600 اثرو توسعه مهارتهای رایانه ای و گرافیک در 6 محور 17 هزار و 655 شرکت کننده از آمار سال 94 است.

وی تصریح کرد: به این ترتیب در مجموع 431 هزار و 218 شهروند تهرانی در کانون های شکوفای 94 ثبت نام کرده و عضو شدند.
بر اساس این گزارش، نفرات اول تا سوم هر بخش از سوی مسئولان و متولیان جشنواره کانون وبلاگ نویسی و رسانه های اجتماعی جوایزی را دریافت کردند.

بر این اساس در حوزه حمل و نقل ترافیک شهری: محمد ابوالحسنی، سید مهدی میرحسینی، عابد اسمعیل نتاج به ترتیب در رتبه اول تا سوم از مناطق 4، 14 و 10 تهران.

در حوزه محیط زیست شهری: علیرضا تارتار، نفیسه جابرانصاری و ملک روحانی به ترتیب در رتبه اول تا سوم از مناطق 15ٰ یک و 6 تهران.

در حوزه خانواده و فضای مجازی علیرضا فیض آبادی فراهانی، سجاد خوشبخت و زهرا فیضی به ترتیب در رتبه اول تا سوم از مناطق 14، 15 و 21 تهران.
در حوزه مذهبی و دینی علیرضا صداقت، محسن فینی زاده بیدگلی و حسین رحیمی به ترتیب در رتبه اول تا سوم از مناطق 6، 15 و 6 تهران.

در حوزه جنگ نرم مهدی شجاعی، امیرحسین حمیدزاده و ابراهیم معصومی به ترتیب در رتبه اول تا سوم از مناطق 6، 3 و 6 تهران .
در حوزه آزاد نیز، مجید مشهدی، میثم مشکانی و کمیل رستمی به ترتیب در رتبه اول تا سوم از مناطق 19، 2 و 17 تهران در این جشنواره موفق به دریافت لوح تقدیر و جوایز نفیسی شدند.

همچنین شادی حیدری به عنوان نفر برتر عکس جشنواره من انقلابی ام و مریم السادات صفوی برای همکاری در برگزاری این جشنواره، جوایزی را از آن خود کردند.

کد خبر 325416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha