چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

گروه دانش: شبکه‌های اجتماعی در چند سال گذشته و به‌خصوص پس از راه‌اندازی اورکات توسط گوگل و مای‌اسپیس، در دنیا محبوبیت فراوانی پیدا کرده‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی دوستان در سراسر دنیا می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته و در موارد مورد علاقه خود به تبادل اطلاعات بپردازند.

 یاهو که با راه‌اندازی شبکه یاهو 360 نتوانست چندان خوب عمل کند، در هفته گذشته شبکه اجتماعی مش (Mash) را راه‌انداخت. اورکات گوگل هم که مخاطبان زیادی دارد، چند هفته‌ای‌ست که نمای سایت را تغییر داده تا جذابیت‌های بیشتری برای مخاطبانش داشته‌باشد.

 اما با این‌حال، مای‌اسپیس همچنان پرطرف‌دارترین شبکه اجتماعی است و پس از آن فیس بوک قرار دارد. در چنین شرایطی، مایکروسافت که عملا برای این بازار عظیم پرمخاطب و محبوب شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ای نداشت، تصمیم گرفته که سهام یکی از محبوب‌ترین سایت‌های شبکه اجتماعی را بخرد تا در این زمینه هم از سایر رقبا عقب نماند.

 به گزارش بی‌بی‌سی، مایکروسافت درحال مبارزه برای خرید بخشی از سهام سایت فیس بوک است. فیس‌بوک، یک شبکه اجتماعی اینترنتی است که امکان ارتباط کاربرانش با یکدیگر را در قالب گروه های مختلف اجتماعی فراهم می‌کند. احتمال دارد فیس بوک در این معامله، ۱۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شود.

اما فیس بوک مشتری دیگری هم دارد؛ گوگل. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این مذاکره برای خرید فیس بوک ممکن است به صحنه قدرت نمایی بین گوگل و مایکروسافت بدل شود. چندی پیش، گوگل نیز برای سرمایه گذاری در فیس بوک ابراز تمایل کرده بود. مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد تا ۵ درصد سهام فیس بوک را به قیمتی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بخرد. اما هر 2 شرکت مایکروسافت و گوگل تاکنون از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

مایکروسافت در حال حاضر عرضه‌کننده انحصاری تبلیغات در سایت فیس بوک است. اندی میدلر از شرکت کارگزاری ادوارد جونز در آمریکا، می‌گوید: «ما تصور می کنیم به احتمال زیاد مایکروسافت می خواهد با توجه به روابط موجود و احتمال رشد زیاد این بازار، در فیس بوک سرمایه گذاری کند.»

یکی از مسئولین فیس بوک اخیرا گفته بود که این سایت تنها پیشنهادهای خرید بالای ۱۰ میلیارد دلار را بررسی می‌کند. انتظار می‌رود فیس بوک در سال جاری ۳۰ میلیون دلار سوددهی داشته باشد که در نتیجه، بر اساس محاسبات عرفی، ۱۰ میلیارد دلار، قیمت زیادی برای آن محسوب می‌شود.

کارشناسان، فروش یک جای این سایت را بعید می‌دانند، خصوصا که مارک زوکربرگ، یکی از بنیانگذاران ۲۳ ساله آن، مکررا تمایلش را به حفظ استقلال فیس بوک بیان کرده است. سال گذشته پیشنهاد یک میلیارد دلاری یاهو برای خرید فیس بوک رد شده بود.

از عمر فیس بوک تنها ۳ سال و نیم می گذرد و به نظر می‌آید این شرکت برای پرداخت حقوق ۳۰۰ کارمند و تامین بودجه طرح های بلندپروازانه اش نیازمند پول نقد بیشتری است. با درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار، سهام فیس بوک احتمالا در یکی دو سال آینده برای عرضه عمومی وارد بازار بورس خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد که هر روز ۲۰۰هزار کاربر جدید در سایت فیس بوک ثبت نام می‌کنند و این شبکه عظیم انسانی، اینک ۴۲ میلیون عضو دارد، که آن را بعد از مای اسپیس، در رده دوم پر رفت و آمدترین شبکه‌های اجتماعی اینترنتی جای می‌دهد. کاربران از این سایت برای درست کردن صفحه شخصی و برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.

 محبوبیت روز افزون این سایت با جمعیت به نسبت جوانش، چشم‌اندازهای تجاری قابل توجهی را برای بازیگران بزرگ عرصه اینترنت به وجود آورده که به نظر می‌آید هر کدام اینک سعی می‌کنند، کنترل بخشی از آن را به دست گیرند.

کد خبر 32531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز