مهدی صارمی‌فر: استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی، روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

هم‌اکنون سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، [آشنایی با شبکه‌های اجتماعی اینترنتی] بعد از پرتال‌‌های بزرگی مثل یاهو یا ام‌اس‌ان موتورهای جستجو مثل گوگل، تبدیل به پراستفاده‌ترین خدمت اینترنتی شده‌اند.

خیلی از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون که مهم‌ترین آنها تجاری و تبلیغاتی است، دست به‌راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی زده یا درصدد خرید سهام مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا هستند؛ مثل رقابت اخیر گوگل و مایکروسافت برسر سایت مای‌اسپیس و فیس‌بوک.

در رقابت مای‌اسپیس، پرکاربرترین سایت شبکه اجتماعی دنیا گوگل و در رقابت برسر فیس‌بوک، مایکروسافت برنده‌شد. [بیل گیتس به دنبال شبکه‌های اجتماعی] ضمن اینکه یاهو هم بعد از راه‌اندازی نه‌چندان موفق «360درجه»، به دنبال راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی دیگر به‌اسم «مش» است.[سایت MySpace از یاهو سبقت گرفت]

ناسا هم برای جذب جوانان علاقمند به موضوعات هوافضا، یک شبکه اجتماعی را بر پایه استانداردهای نسل آینده وب و تنظیمات سایت خود راه اندازی کرد.

این شبکه اجتماعی جدید که مای ناسا نام دارد، بخش‌های بسیار پیشرفته‌ای دارد که کاربران می‌توانند از طریق آنها تصاویر و تفکرات خود را درباره موضوعات فضایی با سایر کاربران به‌اشتراک بگذارند. به گزارش  مهر، مای ناسا  یک نمونه بسیار اصلی از شبکه‌های اجتماعی است و یک محیط مجازی را می‌سازد که در آن کاربران می‌توانند تمام موضوعات و مقولات مورد نظر و شخصی خود را جمع‌آوری کنند.

کاربران می توانند در این شبکه اجتماعی جدید برای خود وبلاگ درست کنند و از وبلاگ‌هایی نظیر وبلاگ یکی از مدیران ناسا که روایت بسیار شگفت‌انگیزی را از ماموریت‌های فضایی خود نقل کرده‌است، استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی در دنیا

شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص آن‌هایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مکان‌هایی در دنیای مجازی هستند که مردم  خود را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه‌های مختلف مورد علاقه فراهم می‌کنند. البته در بعضی از این موارد مثل مای‌ناسا سمت و سوی اصلی این علایق (فضا) مشخص است.

به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، در آینده  بیش از این‌ هم اهمیت پیدا می‌کند. این شبکه‌ها هم‌اکنون هم روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شوند. با شبکه‌های اجتماعی، دیگر افراد برای پیداکردن همفکران خود در موارد گوناگون تنها نیستند؛ یک دوست آرژانتینی برای تحلیل بازی‌های بوکاجونیورز، یک دوست سوئدی برای صحبت در مورد فناوری اطلاعات، یک دوست فرانسوی برای صحبت در مورد فیلم‌های سینمای مستقل یا یک دوست مصری برای بحث در مورد مسائل خاورمیانه.

مسلما در دنیای حقیقى هیچ‌گاه افراد علاقه‌مند، موضوعات موردعلاقه خود را به این گستردگى نمى‌یافتند. این دلیل و شاید دلایل مشابه این، سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی را به یکی از مهم‌ترین ارکان اینترنت در دو، سه سال اخیر تبدیل کرده‌است.

شبکه‌های اجتماعی در ایران

حدود 4 سال پیش بود که مفهوم شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده با حضور اورکات در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی آن‌قدر سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا، ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد.

اما درهمان زمان شایعاتی هم رواج پیدا کرد که نسبت به عضویت در این انجمن هشدار دادند. می‌گفتند که گوگل (گرداننده اورکات) از این طریق به اطلاعات شخصى، علایق و نظرات و ارتباطات خصوصى افراد دست پیدا مى‌کند و ممکن است  این کار باعث ازبین‌رفتن امنیت شخصى افراد شود.

 همین استدلال‌های سردستی و بدون منبع باعث شد که اورکات هم از زیر تیغ فیلترینگ، جان سالم به ‌در نبرد. الان برزیل و هند، بیشترین کاربران اورکات را دارند  اما برخلاف ایران که ریشه اورکات را از بیخ زد، در کشوری مثل برزیل، مسئولان نگاه بازتری به مسائل و مشکلات پیش‌آمده درباره این شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص اورکات داشتند.

چندی پیش دادگاهی در برزیل، از گوگل تقاضای اجرای محدودیت‌هایی در سرویس اورکات کرد تا گروه‌های نژادپرستانه از اورکات حذف شوند. البته گوگل از اجرای این تقاضا سرباز زده ‌است.

گوگل اعلام کرده چون سرورهای گوگل که مرتبط با اورکات [اورکات دست و پاگیر گوگل شد] هستند، در آمریکا قرار دارند، کلیه امور مربوط به آن مطابق قوانین آمریکا بوده و نمی‌توان قوانین برزیل یا سایر دولت‌ها را در آن دخیل کرد  اما گروه‌های خاصی را که بر خلاف قوانین داخلی اورکات بوده‌اند، شناسایی و بسته است.

از جمله این گروه‌ها، گروهی‌است که مردم را تشویق به رانندگی در حالت مستی می‌کرده و یا روش‌های استفاده از مواد مخدر گوناگون را آموزش می‌داده‌است.

مسئولان فیلترینگ کشور هم که ترجیح می‌دهند حتی فروش چاقوی ماست‌بری را هم ممنوع کنند، با این استدلال که با آن می‌شود آدم هم کشت، به‌جان مهم‌ترین سایت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل مای‌اسپیس و فیس‌بوک افتادند.

هرچند که یاهو 360 هنوز مورد استفاده قرارمی‌گیرد، اما کاربران ایرانی به سراغ سایت‌های شبکه‌های اجتماعی کمتر معروف و حتی شبکه‌های اجتماعی ایرانی می‌روند.

با نگاهی به تعداد کاربران 24 شبکه اجتماعی پرطرفدار دنیا (جدول)، به آسانی می‌شود میزان تاثیرگذاری این شبکه‌ها را درک کرد. این شبکه‌ها مجموعا بیش از یک میلیارد کاربر دارند و اگرچه تعامل  زیادی بین کاربران آنها هست، اما به‌هرحال رقم فوق‌العاده‌ای است.

فهرست پرکاربر‌ترین شبکه‌های اجتماعی با بیش از 10 میلیون کاربر تا دسامبر 2007

نام

موضوع

کاربر

My Space

عمومی- آمریکای شمالی

 290،000،000

Face Book

عمومی-آمریکای شمالی

74،000،000

 Orkut 

عمومی

 67،000،000

HI5 

عمومی

50،000،000

Windows Live Space 

عمومی / وبلاگ مایکروسافت 

40،000،000

Classmates 

همکلاسی‌های قدیمی 

40،000،000

bebo

 عمومی / کشورهای مشترک‌المنافع انگلیس 

40،000،000

Xanga 

عمومی و وبلاگ 

40،000،000

Flixster 

فیلم‌های سینمایی 

36،000،000

Tagged 

عمومی 

30،000،000

Netlog

 عمومی 

28،000،000

Reunion 

دوستان قدیمی و خانواده

28،000،000

Broadcaster 

اشتراک‌گذاری کلیپ 

26،000،000

Friendster 

عمومی

 26،000،000

Cyworld 

عمومی / کره‌ای‌ها 

21،000،000

Friends Reunited 

دوستان قدیمی 

19،000،000

LinkedIn 

تجارت 

16،000،000

Black Planet 

عمومی / سیاهان

16،000،000

imeem

 موسیقی، عکس، ویدیو 

16،000،000

Plaxo 

تجارت

 15،000،000

Last.fm 

موسیقی و کلیپ 

15،000،000

Fotolog 

عکاسی 

13،000،000

LiveJournal 

وبلاگ 

13،000،000

badoo 

عمومی / اروپا 

12،000،000

«یاهو 360درجه» با تنها 4،700،000 کاربر، در بین شبکه‌های با کاربران بالای 10میلیون دیده نمی‌شود

کد خبر 39737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار