مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

وزیر بهداشت گفت: در بخش پرستاری با کمبود ۱۰۰هزار نفری مواجهیم؛ البته وزرای بهداشت و مسئولان قبلی هم این موضوع را مطرح کرده‌اند اما دریغ از حرکتی که بخواهد این مشکل را حل کند.

معضل کمبود پرستار  جدی است

قاضي‌زاده هاشمي كه در مراسم روز پرستار سخن مي‌گفت، افزود: آماري كه در زمينه اضافه شدن 7هزار نيرو و اضافه شدن 16هزار پرستار در سال آينده ارائه مي‌شود براي 20هزار تخت جديدي است كه مي‌خواهيم به سيستم بهداشت و درمان اضافه كنيم نه براي جايگزيني افرادي كه بازنشسته شده‌اند.

مراسم بزرگداشت روز پرستار صبح ديروز در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد. در اين مراسم وزير بهداشت، با بيان اينكه ايجاد تنازعات اجتماعي در دستور كار مخالفان انقلاب است، افزود: آنها سعي مي‌كنند پرستاران را عليه پزشكان و پزشكان را عليه دولت تهييج كنند. آنها روي شكاف‌هاي اجتماعي به‌شدت كار مي‌كنند. البته اين موضوع صرفا دركشور ما وجود ندارد بلكه در هركجاي دنيا كه برنامه‌اي براي كاهش قدرت ملي داشته باشند، هدف گذاري‌شان روي كاهش وحدت ملي است.

وزير بهداشت تأكيد كرد: مشكل ما نگاه برخي سياستمداران است كه در طول اين 37سال و حتي قبل از انقلاب نيز اين بخش را به‌عنوان بخش خدماتي مي‌شناختند و از آنجايي كه اين بخش هزينه‌بر است به آن اهميت نمي‌دادند. آنها عقيده داشتند اگر 70سال عمر به 80سال ارتقا يابد هزينه‌هاي كشور افزايش مي‌يابد. فكر نمي‌كنند كه سرمايه‌گذاري در حوزه آموزش عمومي، ارتقاي دانش و سلامت يك سرمايه‌گذاري بلندمدت براي كشور است. وي با بيان اينكه در مطالعات مختلف ثابت شده كه هرچه در حوزه سلامت موفق‌تر باشيم رشد اقتصادي بهتري خواهيم داشت، گفت: به‌دليل اين نگاه همه ما ضرر كرديم چرا كه نگاه دولت‌ها و مجالس ما به سلامت مانند نگاه سنتي مردم به اين حوزه بوده كه مي‌گفتند اميدواريم خداوند پول را صرف درمان و سلامت نكند و به همين دليل حوزه‌ سلامت در اولويت‌هاي دهم به بعد قرار مي‌گرفته است. وزير بهداشت در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به نحوه هزينه كرد اعتبارات طرح تحول نظام سلامت گفت: آنقدر به‌دليل اعتبارات و پول‌هاي طرح تحول نظام سلامت بر سر ما زده‌اند كه خسته شده‌ام. اما اين اعتبار را بدون هيچ قانوني به ما نمي‌دهند بلكه براي نحوه هزينه كرد آن قانون مي‌گذارند از 7600ميلياردي كه براي اين طرح به ما دادند مشخص كردند كه 3 هزار ميليارد آن فقط در حوزه بهداشت مي‌تواند خرج شود.

همچنين از 4800ميليارد هدفمندي يارانه‌ها عددي را به ما داده‌اند كه قابل باور نيست. البته عدد آن را نمي‌گويم چرا كه برخي از آن عليه دولت سوءاستفاده مي‌كنند. وي تأكيد كرد: برخي افراد نادانسته حرف‌هاي زيادي درباره تعرفه‌ها مي‌گويند و تبليغ مي‌كنند اما مجموع پولي كه بابت كتاب تعرفه‌گذاري هزينه كرديم 700ميليارد تومان بوده است. حال در گذشته چقدر مردم زير ميزي مي‌دانند؟ من رقم آن را دارم اما اعلام نمي‌كنم. معاون پرستاري وزير بهداشت در ادامه اين مراسم، به بيان فعاليت‌هاي معاونت پرستاري در 2سال گذشته پرداخت و گفت: يكي از اين اقدامات اين بود كه براي جبران كمبود پرستار در گروه پرستاري كه كمبودهاي آن اظهر‌من الشمس است نيروهايي را به‌كار بگيريم. وي افزود: خود شما پرستاران شاهديد كه اين كمبودها بالغ بر 100هزار نفر است كه براساس نظرات كارشناسي اقداماتي را براي جبران اين كمبود انجام داديم. ميرزابيگي در تشريح اين اقدامات براي جبران كمبود نيروي پرستاري گفت: نخستين اقدام ايجاد مؤسسه‌اي مطمئن در كنار وزارت بهداشت بود كه امنيت شغلي پرستاران را تأمين كرده و پرداخت حقوق و مزاياي اين مؤسسه به پرستاران مانند بيمارستان‌هاي دولتي بود. دومين اقدام كه معاون وزير بهداشت به آن اشاره كرد، به‌كارگيري 16هزار نيروي گروه پرستاري در طول طرح تحول سلامت بود كه 9 هزار نفر از آنها براي جبران افزايش بار مراجعات و 7‌هزار نفر براي بيمارستان‌ها و بخش‌هاي تازه‌تاسيس به كارگيري شدند. وي سومين اقدام را افزايش دوبرابري دانشكده‌هاي پرستاري دانست و گفت: اين سياست از مهر‌ماه امسال انجام‌شده‌است.

  • لزومي ندارد وزير، پزشك باشد

وزير بهداشت: از روز اول گفته‌ام كه نيازي نيست يك پزشك وزير بهداشت باشد. در بسياري از كشورها وزير بهداشت اقتصاددان است اما اينطور نيست كه اگر پزشك نباشد پرستار وزير شود. البته در برخي كشورها وزراي بهداشت، هم وزير بهداشتند و هم رفاه و اينطور نيست كه دانشگاه، 600مركز تحقيقاتي، بيمارستان و غيره همه در دست يك نفر باشد و او بخواهد از يك طرف در مرز دانش حركت كند و از طرف ديگر در هر گوشه كشور هر اتفاقي در حوزه تولد، مرگ، دارو، درمان، پيشرفت يا پسرفت علم، هوا، غذا و غيره بيفتد از او بازخواست كنند.

  • سازمان نظام پرستاري در مقابل وزارت بهداشت

همزمان با برگزاري مراسم روز پرستار توسط وزارت بهداشت، مراسم ديگري از سوي سازمان نظام پرستاري در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد. اين براي نخستين بار است كه نظام پرستاري در مراسم وزارت بهداشت شركت نمي‌كند و مراسمي موازي با آن برگزار مي‌كند. مسئولان نظام پرستاري پيش از اين بارها از مطالبات پرستاران سخن گفته بودند و وزارت بهداشت را تهديد كرده بودند كه در مراسم روز پرستار شركت نخواهند كرد. علي‌محمد آدابي، رئيس سازمان نظام پرستاري در مراسم ديروز گفت: متأسفانه خبرهايي رسيده است كه به برخي از پرستاران 400هزار تومان پول داده‌اند تا در مراسم وزارت بهداشت شركت كنند.

کد خبر 325004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha