کمبود پزشک متخصص در بســـــیـــــاری از شهرستان‌های کشور در کنار اظهارنظر معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره کمبود ۲۰۰هزار پرستار در سیستم بهداشت و درمان کشور، نیاز جدی به تغییر سیستم آموزشی را گوشزد می‌کند.

كمبود شديد پزشك و پرستار در ايران در حالي است كه ده‌ها هزار دانش‌آموز ايراني آرزو دارند حتي با هزينه شخصي خود پزشكي بخوانند. هزاران نفر هم، رنج دوري از كشور را براي تحصيل پزشكي با هزينه‌هاي بالا پذيرفته‌اند.

به گزارش همشهري، محمد ميرزابيگي، معاون امور پرستاري وزارت بهداشت با بيان اينكه اكنون با كمبود افزون بر 200هزار نفر نيرو در گروه پرستاري مواجهيم، اظهار داشت: از سال 92براي جبران اين كمبود، اقدام به سطح‌بندي خدمات پرستاري به 2سطح حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي كرده و در حوزه حرفه‌اي، ظرفيت 181دانشگاه پرستاري و مامايي را دوبرابر كرده‌ايم.

وي گفت: از اواخر سال آينده، هر سال 12هزار نيروي جديد در 3 بخش خدمات عمومي، تخصصي و فوق تخصصي به گروه پرستاري اضافه خواهد شد.وي افزود: در بخش غيرحرفه‌اي نيز كه نيازمند تربيت نيروي دانشگاهي نيست، 10هزار نيروي كمك پرستار تعريف شده كه به‌تدريج و سالانه 3هزار نفر جذب شده يا در حال جذب هستند.

ميرزابيگي با بيان اينكه تلاش داريم بخشي از نيروي مورد نياز بيمارستان‌ها را از محل مرخصي دوران زايمان و دانشجويان سال آخر جبران كنيم، افزود: مشكل كنوني به سال‌هاي گذشته بازمي‌گردد كه همزمان با آغاز ساخت بيمارستان، كسي به فكر تأمين كادر درماني و پرستاري آن نبوده، اما اكنون اين مشكل برطرف شده است.

  • تحول در آموزش، لازمه تحول در نظام سلامت

در همين حال، معاون امور اجتماعي سازمان مديريت از برنامه دولت براي تغيير در آموزش‌هاي پزشكي خبر داد. دكتر سعيد نمكي، در نشست معاونان آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اظهار داشت: حوزه آموزش علوم پزشكي متأسفانه در زمان‌هايي مهجور بوده و تحت‌تأثير ساير دوره‌هاي نظام سلامت مورد غفلت واقع شده است. برهمين مبنا در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي توسعه آموزش علوم پزشكي به‌صورت جدي در دست پيگيري است. وي با اشاره به اينكه برنامه‌هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي نقطه عطفي در حوزه سلامت است، گفت: اين برنامه‌ها از اصولي است كه در سطح جهان نيز در دست پيگيري است و جاي خوشبختي دارد كه با تدبير معاون محترم آموزشي در كشور ما نيز در حال اجراست.

نمكي اظهار داشت:‌ شايد بتوان گفت بزرگ‌ترين چالشي كه در نظام سلامت كشور مطرح است توجه بيش از حد به ابزارها و وابستگي دانش آموختگان اين حوزه به خدمات تشخيصي و پاراكلينيكي است و بايد در آموزش علوم پزشكي به اين نكته توجه ويژه شود.

معاون امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اضافه كرد: وابستگي خدمات سلامت به ابزارهاي تشخيصي باعث تحميل هزينه‌هاي زيادي به نظام سلامت مي‌شود. بر همين اساس محتواهاي آموزشي بايد مبتني بر نظام ارائه خدمات بازبيني شود.

  • نياز به 120هزار پرستار براي رسيدن به حداقل‌ استانداردها

با نگاهي به كمبود بيش از 200هزار پرستار كه ميرزابيگي، مهر‌ماه امسال عدد دقيق آن را 295هزار پرستار عنوان كرده بود، در مي‌يابيم كه 120هزار نيرو تا حداقل استانداردها فاصله داريم. اين در حالي است كه كل نيروهاي مورد نياز پرستاري در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي ايران بيش از 260هزار نفر برآورد مي‌شود. از سوي ديگر رتبه سه‌رقمي ايران در رده‌بندي وضعيت نظام سلامت در دنيا نشان مي‌دهد كه تحول در سلامت را بايد از تحول در آموزش شروع كرد.

  • تحول در آموزش پزشكي براساس سياست‌هاي كلي سلامت

آمار مربوط به كمبود پزشك، كمبود پرستار و كمبود نيروهاي متخصص حوزه سلامت در حالي در روزهاي اخير منتشر مي‌شود كه يكي از مهم‌ترين اصول مورد تأكيد در سياست‌هاي كلي سلامت و همچنين برنامه‌هاي چشم‌انداز ۲۰ساله كشور، توجه به بحث آموزش پزشكي و تربيت نيروهاي متخصص در حوزه سلامت بوده است. در بند سيزدهم سياست‌هاي كلي سلامت بر توسعه كيفي و كمي نظام آموزش علوم پزشكي به‌صورت هدفمند، سلامت‌محور، مبتني بر نيازهاي جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربيت نيروي انساني كارآمد، متعهد به اخلاق اسلامي حرفه‌اي و داراي مهارت و شايستگي‌هاي متناسب با نيازهاي مناطق مختلف كشور تأكيد شده است.

کد خبر 350863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha