همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یکصد هزار پرستار در کشور کم داریم. کمبود نیروی پرستاری هم به مردم آسیب می‌زند و هم فشار کاری پرستاران را مضاعف می‌کند.

حریرچی

دكتر ايرج حريرچي، در نشست خبري در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در هیچ جای دنیا، حتی در پیشرفته‌ترین مراکز، خدمات پرستاری فقط توسط نیروی لیسانس انجام نمی‌شود بلکه در همه جا، خدمات پرستاری در سه سطح انجام می‌شود چرا كه انجام برخی امور مربوط به بیماران در شان نیروی پرستار با تحصیلات لیسانس نیست و باید توسط نیروهای رده های پایین تر ارائه شود.

او خاطر نشان كرد:‌در یکی دو دهه اخیر، طراحی سيستم، اینگونه بوده که نیرویی به اسم کمک بهیار داشتیم اين درحالي است كه 10 تا 15 سال است که این نیروها حذف شده و وظایف آنها به همراه بیمار، منتقل شده‌ا ست.

حریرچی گفت: آموزش کمک پرستاران از یک سال پیش آغاز شده ‌ست و مراکز مختلفی برای آموزش نیروها اعلام آمادگی کرده‌ اند و قرار است 10 هزار نفر کمک پرستار را آموزش دهیم.

او از كمبود پزشك هم گفت و اينكه 2200 پزشک با ارتقای سطح پرداختی آنها، برای روستاها تامین شده‌ است.

  • خدمات دندانپزشكي به افراد بي بضاعت

قائم مقام وزير بهداشت درباره خدمات دندانپزشكي هم گفت: 25 درصد پرداخت از جیب مردم در شهرهای بزرگ صرف هزینه های دندانپزشکی می‌شود.

حريرچي افزود: ارایه خدمات دندانپزشکی به افراد بی بضاعت از جمله طرح‌های وزارت بهداشت است.

او با بیان اینکه مهمترین اقدام وزارت بهداشت، در حوزه سلامت دهان و دندان پیشگیری است، گفت: امسال همه دانش آموزان اول ابتدایی در روستاها و شهر ها را مورد معاینه و فلورایدتراپی قرار داده ایم و قرار است تا پایان سال همه دانش آموزان تا مقطع ششم ابتدایی را تحت پوشش این برنامه قرار دهیم. در سال آینده تحصیلی نیز این برنامه برای همه دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان اجرا خواهد شد.

حریرچی نظارت بر مطب‌های دندانپزشکی را طبق قانون، وظیفه  سازمان نظام پزشکی است اما نظارت بر موسسات درمانگاه ‌ها، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها بر عهده وزارت بهداشت است.

  • افزایش مالیات سیگار منجر به کاهش بیماری ‌ها می‌شود

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: طرحی را به دولت ارائه کرده ایم که می‌تواند در مدت 5 سال از اجرای افزایش مالیات سیگار ، بار بیماری‌ها را کاهش دهد.

او درباره بودجه سال آینده حوزه سلامت هم اظهارداشت:‌ پیشنهاد جدی ما در این زمینه این بوده که بودجه حوزه بهداشت و درمان از بودجه جاری و قیمت نفت تاثیر نگیرد و پیشنهاد بعدی ما در خصوص اعتبارات حوزه سلامت، افزایش نسبت درصد ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای آسیب رسان بوده است.

  • هدف پزشک خانواده، پیشگیری است

سخنگوي وزارت بهداشت گفت: استقرار کامل برنامه پزشک خانواده،‌حداقل 10 سال مدت زمان نیاز دارد.

حریرچی همچنين اظهار داشت : وزارت بهداشت،‌ نظارت‌های دوره ای از مراکز درمانی و بیمارستان ‌ها را انجام می‌دهد و گزارشات لازم را به مراجع ذیصلاح و قوه قضاییه ارایه می‌دهد ودر نهایت قوه قضاییه حکم نهایی را صادر می‌کند.

او موضوع بيمارستان‌خمینی شهر را يك اتفاق را بسیار نادر دانست و گفت: حکم لازم در مورد این اتفاق صادر شده‌است.

حريرچي گفت : هیچگاه در سیستم درمانی کشور به دلیل مسایل مالی، درمان بیمار منتفی نمی ‌شود . این یکی از خط قرمزهای وزارت بهداشت است.

کد خبر 320451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha