سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: بررسی ساده نوع دوستی‌ها و رابطه‌های این روزها نشان می‌دهد که شکل‌گیری آنها یا از سر رحمت و مودت است و یا خدای ناکرده از پی منفعت.

 نوع اول ماندگار و جاودانه مي‌شود و هر روز بر عمق آن افزوده مي‌شود ولي نوع دوم وبال مي‌شود و باعث زحمت و...؛ فرقي هم نمي‌كند، چه خود ما شكل‌دهنده اين رابطه باشيم و چه ديگران در برقراري رابطه با ما اينگونه عمل كنند. اين مقوله، مصداق‌هاي بسيار زيادي مي‌تواند داشته باشد. شايد كم نباشند افرادي كه به‌خاطر داشته‌ها و نه واقعا به‌خاطر خود فرد، درصدد دوستي برمي‌آيند. شايد پست و مقام، پول و ثروت، موقعيت اجتماعي يا سياسي و يا حتي ارتباطات و ميزان نفوذ و متناسب با اتفاقات اين روزها، حتي شايد فقط براي استفاده از رأي!!، افراد زيادي ابراز دوستي كنند.

اما، اميرالمومنين حضرت‌علي(ع) مي‌فرمايند: كنار كاسه‌ها(ي غذا) برادران چه فراوانند و در حوادث روزگار چه اندك! و در جايي ديگر مي‌فرمايند: در تنگنا و سختي، دوستي دوست، آشكار مي‌شود. نكته مهم و اساسي در اين ماجرا، توجه به رفتاري است كه ما در دوستي‌ها و تعامل با ديگران بروز مي‌دهيم. همانطور كه ما انتظار داريم، ديگران برايمان فقط دوست دوران خوشي نباشند و در سختي‌ها هم كنارمان بمانند، خود ما نيز بايد به اين اصل مقيد باشيم و وظيفه خود بدانيم كه فقط رفيق خوشي‌هاي ديگران نباشيم و مراجعه و مراوده ما با آنها فقط در مواردي كه به آنها نياز داريم و تا زماني كه كاري به‌دست آنهاست، خلاصه نشود. با اين توضيحات، شايد اين سؤال پيش بيايد كه بهترين فضاي مناسب براي شكل‌گيري و نهادينه‌سازي‌ ارتباط صحيح و نه منفعت‌طلبانه كجاست و كجا بايد به تمرين اين مهارت پرداخت؟

پاسخ روشن است. اساس اينگونه رفتارها در خانواده شكل مي‌گيرد. هرچه نوع تعامل پدر و مادر با يكديگر براساس مودت و رحمت و نه منفعت باشد، بچه‌ها هم همين نوع نگاه را خواهند آموخت و هر چه كه مقابل رفتار منفعت‌طلبانه فرزندان، پدر و مادر موضعي صحيح داشته باشند، بچه‌ها هم ياد خواهند گرفت كه پدر و مادر خود را قُلّكي نبينند كه هر وقت پر باشد به درد مي‌خورد و هر وقت خالي شد، با آن كاري نداشته باشند.

اگر اين مهارت را خوب تمرين كنيم و خوب بياموزيم، رابطه‌هايي ماندگار خواهيم داشت. راستي! خدا هم به رابطه‌اي كه براي بهشت و جهنم نباشد بلكه براي خودِ خدا باشد، بيشتر بها مي‌دهد...

کد خبر 324502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha