همشهری‌آنلاین: کره شمالی امروز یکشنبه ۱۸ بهمن با نادیده گرفتن تمامی هشدارهای بین‌المللی یک موشک دوربرد آزمایش کرد.

NKorearocket

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این موشک از ساحل غربی کره شمالی شلیک شد و آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نیز شلیک این موشک را تایید کردند.

شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: امروز یکشنبه نشستی اضطراری در این رابطه برگزار خواهد شد.

این نشست به درخواست آمریکا، ژاپن و کره جنوبی پشت درهای بسته با حضور 15 کشور عضو شورای امنیت قرار است ساعت 11 صبح به وقت محلی در مقر سازمان ملل برگزار شود و طی آن پرتاب موشک توسط کره شمالی مورد بررسی قرار گیرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل برای انجام اقدام‌هاي لازم در جهت مسئولیت‌پذیری کره شمالی همکاری خواهد کرد.

او پرتاب موشکی کره شمالی را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل دانست و بر تعهد آمریکا در دفاع از ژاپن و کره جنوبی تاکید کرد.

سفیر کره جنوبی در سازمان ملل نیز با ارسال نامه‌ای به سفیر ونزوئلا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد از او خواسته است اقدام‌هاي جدی در قبال پرتاب موشکی کره شمالی انجام دهد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز این اقدام کره شمالی را به شدت محکوم کرده و از این کشور خواسته از عملكرد تحریک‌آمیز خود دست بردارد.

پیونگ یانگ پرتاب این موشک را بخشی از برنامه فضایی خود دانسته و رسانه ملی این کشور اعلام کرد به زودی بیانیه‌ای ویژه در این رابطه منتشر خواهد شد.

گفته می‌شود این موشک ساعت 9:36 صبح به وقت محلی از رادارهای کره شمالی ناپدید شد.

خبرگزاری یونهاپ نیز اعلام کرد احتمالا پرتاب این موشک موفق آمیز نبوده اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

دولت کره جنوبی اعلام کرد نمی‌تواند این گزارش را تایید کند و به همراه آمریکا در حال بررسی رخدادهاست.

فرماندهی استراتژیک آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این موشک را بر روی رادارها مشاهده و رهگیری کرده اما مطمئن است که این موشک هیچ تهدیدی برای آمریکا یا متحدانش نخواهد بود.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رسانه‌ها گفت ارزیابی موفق آمیز بودن این موشک به چند روز زمان نیاز دارد.

وزارت امور خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تاسف از آزمایش موشکی کره شمالی اعلام کرد تمامی طرفین باید با هشیاری و دقت وارد عمل شوند و از انجام اقدام‌هايي که تنش‌ در شبه جزیره کره را تشدید کند خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که در وب سایت این وزارتخانه منتشر شده، اعلام داشت چین تاسف خود را از این‌که کره شمالی باوجود مخالفت‌های جامعه بین‌المللی اقدام به پرتاب موشک کرده و همچنان به استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک ادامه می‌دهد؛ ابراز می‌دارد.

او افزود: مذاکرات تنها راه برای تضمین برقراری صلح و ثباتی پایدار در منطقه است.

کد خبر 324262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha