جان کری، وزیرخارجه آمریکا که برای دیدار با مقامات چینی به پکن رفته‌است، بعد از دیدار با وزیرخارجه چین از رسیدن زمان اقدام درباره برنامه هسته‌ای کره‌شمالی سخن گفت.

جان کری

كره‌شمالي و برنامه هسته‌اي و آزمايش اتمي جديد اين كشور دركنار تنش‌هاي اخير ميان واشنگتن و پكن در آب‌هاي شرق چين، از مهم‌ترين موضوعات مذاكرات كري در چين است.

كري و وانگ‌يي همتاي چيني‌اش ديروز بعد از 4ساعت گفت‌وگو در كنفرانس خبري شركت كردند كه نشان داد اختلافات ميان دوطرف به‌ويژه درباره كره‌شمالي همچنان باقي است. هر دو مذاكراتشان را سازنده و صريح توصيف كردند اما كري گفت: بايد اعتراف كنم اختلافاتمان همچنان باقي است و آزمون سختي پيش رو داريم. او گفت كه درباره كره‌شمالي، آمريكا خواستار تحريم‌هاي جديد شوراي امنيت سازمان ملل است كه تدابير تنبيهي جديد و قابل‌توجهي عليه پيونگ‌يانگ به اجرا بگذارد.

او گفت: طي سال‌هاي گذشته صحبت‌هاي زيادي درباره كره‌شمالي شده و اكنون فكر مي‌كنم زمان عمل فرارسيده است. وزيرخارجه چين اما گفت كه كشورش ضرورت تصويب قطعنامه جديد در شوراي امنيت سازمان ملل را قبول دارد اما از تحريم‌هاي جديد عليه كره‌شمالي حمايت نمي‌كند. وانگ گفت: تحريم‌ها به‌خودي خود هدف نيستند و قطعنامه جديد درباره كره‌شمالي نبايد تنش جديدي را در اين شرايط ايجاد كند و شبه‌جزيره كره را از اينكه هست بي‌ثبات‌تر كند. وزير خارجه چين اتهام آمريكا مبني بر‌كم‌كاري كشورش در مقابله با كره‌شمالي را رد كرد و گفت كه موضع پكن هميشه روشن و مسئولانه بوده‌ و با اتفاقات خاص يا رويدادهاي موقتي تغيير نكرده‌است. او همچنين به موضع آمريكا درباره اختلافات ارضي چين با همسايگانش در درياي چين جنوبي هم پاسخ داد و گفت كه كشورش به‌دنبال ثبات است نه تنش اما مداخله را قبول نمي‌كند.

کد خبر 323168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha