مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

لایحه بودجه سال ۹۵ کشور در بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که دولت یازدهم بیشتر تلاش خود را بر توسعه گردشگری داخلی متمرکز کرده است.

میراث فرهنگی

گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس از اين بررسي كه براي خبرنگاران حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز ارسال شده و بخش گردشگري آن در خبرگزاري مهر منتشر شده است، لايحه بودجه سال ۹۵ كشور را با لايحه بودجه سال ۹۴ در بخش گردشگري مقايسه كرد.

در اين بررسي مركز پژوهش‌هاي مجلس اعلام كرد كه اعتبار 3 فصل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور 11هزار و 385ميليون و 958ميليارد ريال است.

بودجه سازمان ميراث فرهنگي در لايحه بودجه سال 95البته زيرمجموعه‌هاي اين سازمان همچون شركت توسعه ايرانگردي و جهانگردي و مركز مطالعات منطقه‌اي حفظ ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي ميانه و غربي را نيز شامل شده است.در لايحه بودجه سال ۹۵ همچنين مجموع اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي، 6هزار و 987ميليون و 704ميليارد ريال درنظر گرفته شده كه نسبت به قانون بودجه سال ۹۴ معادل 44/56درصد رشد نشان مي‌دهد.

مجموع اعتبارات تملك سرمايه‌اي سازمان ميراث فرهنگي در سال آينده نيز 4هزار و 813ميليون و 704ميليارد ريال تعيين شده كه نسبت به سال قبل 45/63درصد رشد دارد.مجموع اعتبارات هزينه‌اي سازمان ميراث فرهنگي براي برپايي همايش‌ها و نمايشگاه‌ها و پرداخت حقوق كاركنان و فعاليت‌هاي جانبي نيز 2هزار و 74ميليارد ريال است كه رشد 43/20درصدي را نشان مي‌دهد.

  • بيش از 600ميليارد تومان سهم ميراث فرهنگي

بخش ميراث فرهنگي اما با برخورداري از 6هزار و 866ميليون و 331ميليارد ريال بيشترين سهم بودجه كل سازمان ميراث فرهنگي را به‌خود اختصاص داده است. بخش زيادي از اين اعتبار بايد صرف گسترش خدمات موزه‌اي شود، اما جالب است كه بودجه كاوش‌هاي باستان‌شناسي نسبت به سال قبل تغييري نداشته و ثابت مانده است؛ درحالي‌كه سهم بودجه‌اي كاوش‌هاي باستان‌شناسي از محل بودجه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري افزايش يافته است. ثابت ماندن بودجه بخش باستان‌شناسي در كشور در شرايطي صورت گرفته است كه بودجه مركز مطالعات منطقه‌اي حفظ ميراث ناملموس يونسكو در تهران از رشد قابل توجه 167/30درصدي برخوردار شد.

  • صنايع‌دستي 45هزار ميليارد تومان

با نگاه به تفكيك بودجه بخش‌هاي زيرمجموعه سازمان ميراث فرهنگي از بودجه بيش از 1100ميليارد توماني اين سازمان، بخش صنايع‌دستي با بودجه 450هزار ميليارد ريالي بيشترين سهم در افزايش بودجه خود را در سال‌هاي گذشته تجربه كرده كه آن هم بايد صرف «احيا و رشد توليدات صنعتي»، «ترويج صنايع‌دستي» و «حمايت از ارتقاي صنايع‌دستي» كشور شود.

در بخش گردشگري كه اين سال‌ها تب‌وتاب آن نيز افزايش يافته، بيشترين توجه دولت به توسعه گردشگري داخلي است. اگرچه در برنامه جذب گردشگر خارجي به كشور نيز افزايش بودجه صورت گرفته است، اما اعتبار اختصاص يافته در برنامه راهبري توسعه گردشگري داخلي 3/5 برابر بيشتر از اعتبار درنظر گرفته شده براي جذب گردشگر خارجي به كشور است. بودجه بخش گردشگري در سال 95برابر با 3هزار و 399ميليون و 808ميليارد ريال است كه شركت توسعه گردشگري توانسته است در لايحه بودجه سال 95از محل ريزبودجه بخش گردشگري 11هزار ميليارد تومان را به‌خود اختصاص بدهد.

کد خبر 324237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha