همشهری آنلاین: با توافق سازمان تامین اجتماعی، شهرداری منطقه ۱۲ و میراث فرهنگی تهران، مرمت و بازسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام به زودی آغاز می شود.

ظهیر السلام

به گزارش مهر، شهردار منطقه ۱۲ در نشست مشترک با مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی سازمان تامین اجتماعی با بیان این که خانه ظهیرالاسلام از ۱۷ سال پیش تحت تملک سازمان تامین اجتماعی قرار داشت و شهرداری منطقه تلاش زیادی برای تملک و بازسازی این بنای تاریخی واقع در خیابان هدایت سابق کرد، اما این تلاش ها ازسوی این سازمان مورد توجه قرار نگرفت، گفت: اکنون انتشارات قدیمی علمی و فرهنگی وابسته به سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده این سازمان، مرمت و بازسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام را برعهده گرفته و به زودی مرمت عرصه و بنای این خانه شروع خواهد شد.

عابد ملکی ادامه داد: شهرداری تهران و به ویژه شهرداری منطقه ۱۲ پیگیری های زیادی برای بازسازی خانه ظهیرالاسلام که در خیابان قائدی این منطقه قرار دارد، انجام شد تا سرانجام این بنای تاریخی از سوی مالک فعلی اش تعیین تکلیف شود.

ملکی با بیان اینکه خانه ظهیرالاسلام سال ۹۳ به ثبت میراث فرهنگی رسیده است، ادامه داد: این ملک تاریخی از ۱۷ سال پیش به مالکیت سازمان تامین اجتماعی درآمده بود. حتی برای جلوگیری از تخریب این بنا شهرداری منطقه بارها بحث تملک، مرمت و بازسازی آن را با سازمان تامین اجتماعی مطرح کرده بود اما جوابی از سوی این سامان دریافت نکردیم و همین بی تفاوتی در طول یک دهه اخیر باعث تخریب خانه ظهیرالاسلام و حتی در برهه ای از زمان به کانون آسیب های اجتماعی و پاتوقی برای اسکان معتادان و کارتن‌خواب ها شده بود.

وی ادامه داد: در ماه های بعد با پیگیری هایی که انجام شد بالاخره سازمان تامین اجتماعی مدیریت بنای ظهیر الاسلام را به یکی از شرکت های انتشاراتی زیرمجموعه خود واگذار کرد تا بازسازی شود. ما نیز از این تصمیم سازمان مذکور استقبال کردیم تا این سازه تاریخی احیا و به یک مرکز فرهنگی و هنری و خدماتی به شهروندان تبدیل شود.

به گفته ملکی؛ در نخستین جلسه ای که با مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد؛ توافق کردیم تا عرصه و فضای بیرونی بنای ظهرالاسلام در اختیار شهر قرار گیرد تا ضمن مرمت و بازسازی، به یک فضای سبز عمومی تبدیل شود. همچنین مرمت و بازسازی و در مجموع نگهداری از بنای این مجموعه نیز بر عهده انتشارات علمی و فرهنگی خواهد بود.

وی با بیان اینکه نظارت بر نحوه مرمت این بنای تاریخی برعهده سازمان میراث فرهنگی خواهد بود، تاکید کرد: امیدوار هستیم تا این مجموعه تاریخی به فضایی فرهنگی، هنری و تفریحی برای شهروندان تبدیل شود.

شهردار منطقه ۱۲ ادامه داد: طبق برنامه ریزی هایی که انجام خواهد شد، در نظر داریم تا کار احیا و بازسازی عرصه این بنای تاریخی را به سرعت انجام دهیم. قاعدتا مرمت خود بنا به زمان بیشتری نیاز دارد. پیش بینی ما این است که تا پایان تابستان عرصه این بنا آماده شود. باز نیز تاکید می کنم اجرای تمامی این کارها و پیش بینی ها نیاز به همکاری متقابل انتشارات علمی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی دارد.

کد خبر 331268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha