همشهری آنلاین: فاز اول مرکز یکپارچه‌‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران آغاز به کار کرد.

 سامانه‌‌های فضایی

پژوهشگاه فضایی ایران به منظور ایجاد بستر مناسب برای توسعه فناوری‌‌های فضایی با حمایت سازمان فضایی ایران اقدام به ایجاد و راه‌‌اندازی مرکز یکپارچه‌‌سازی و آزمون کرده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران همگام با کسب موفقیت‌‌های فضایی جمهوری اسلامی، پژوهشگاه فضایی ایران که توسعه سامانه‌‌های فضایی غیردفاعی و بومی را عهده‌‌دار شده، نسبت به ایجاد زیرساخت‌‌ها و فناوری‌‌های فضایی، برنامه‌‌ریزی و اقدام نموده است.

 سامانه‌‌های فضایی

یکی از زیرساخت‌‌های حیاتی مورد نظر در حوزه فناوری‌‌های فضایی، مرکز یک‌‌پارچه‌‌سازی و آزمون سامانه‌‌های فضایی است که فاز اول آن با هدف پشتیبانی از توسعه محصولات فضایی در این پژوهشگاه به اجرا درآمده است.

توسعه عملیاتی این مرکز طی قراردادی بین سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران از اواسط سال 1392 آغاز شد و فاز اول آن در سال 1394 به بهره‌‌برداری رسیده است. مرکز یک‌‌پارچه‌‌سازی و آزمون پژوهشگاه فضایی ایران، افزون بر پشتیبانی از توسعه محصولات فضایی، آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی به سایر صنایع کشور از جمله صنایع هوافضایی، دریایی، هوایی، خودروسازی و مخابرات است. مرکز یک‌‌پارچه‌‌سازی و آزمون سامانه‌‌های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران دارای 9 آزمایشگاه و یک کارگاه فعال است.

در این مرکز آزمایشگاه‌‌هی، آزمون‌هایی از قبیل اندازه‌‌گیری خواص جرمی، مشخصات مودال، آکوستیک، خلاء حرارتی ، هم‌‌راستایی، ارتعاشات و شوک انجام می‌شود.

 سامانه‌‌های فضایی

آزمایشگاه‌‌های دیگر این مرکز عبارتند از: بارگذاری استاتیکی، کنترل وضعیت، EMC/EMI، ساخت و پشتیبانی آزمون . افزون بر این، مرکز یک‌‌پارچه‌‌سازی و آزمون پژوهشگاه فضایی ایران دارای کارگاه ساخت و پشتیبانی آزمون نیز هست. بیش از 80 درصد تجهیزات و قطعات مرکز یک‌‌پارچه‌‌سازی و آزمون سامانه‌‌های فضایی توسط فناوران و متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

آزمایشگاه‌‌ها:

آزمایشگاه آکوستیک: در این آزمایشگاه فشار اکوستیکی ایجاد شده در جت خروجی سامانه پیشرانش در دقایق اولیه پرواز شبیه‌‌سازی شده و عملکرد سامانه ارزیابی می‌‌شود.

آزمایشگاه بارگذاری استاتیکی: در آزمایشگار بارگذاری استاتیکی، اثر جرم، شتاب حاصل از پیشرانش پرتابگر و نیروهای حاصل از تغییر مسیر در حین پرتاب شبیه‌‌سازی شده و عملکرد سامانه مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد.

آزمایشگاه ارتعاشات و شوک: در این آزمایشگاه، بارهای ارتعاشی و شوک مکانیکی که در حین پرواز به سامانه وارد می‌‌شود، شبیه‌‌سازی شده و صحت عملکرد سامانه ارزیابی می‌‌شود.

آزمایشگاه مشخصات مودال: کار این آزمایشگاه اندازه‌‌گیری مودال سامانه است. تعیین مشخصات مودال در بهینه‌‌سازی سازه و همچنین زیرسیستم کنترل وضعیت سامانه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

آزمایشگاه هم‌‌راستایی: نصب دقیق تجهیزات حساس سامانه، مثل عملگرها، سنسورها و آنتن‌‌ها در موقعیت و وضعیت مطلوب در این آزمایشگاه انجام می‌‌شود.

آزمایشگاه خلاء حرارتی: در آزمایشگاه خلا حرارتی، شدت تابش خورشید، شرایط گرمایش، سرمایش و همچنین رفتار اجزای مختلف سامانه در شرایط شبیه‌‌سازی شده فضا از نظر میزان خلاء، ارزیابی می‌‌شود.

آزمایشگاه خواص جرمی: کار این آزمایشگاه، اندازه‌‌گیری مشخصات جرمی سامانه‌‌ها است. خواص جرمی یک مجموعه، شامل مشخصات جرم، موقعیت مرکز جرم ، مُمان‌‌های اینرسی و نابالانسی استاتیکی و دینامیکی است.

آزمایشگاه کنترل وضعیت: در آزمایشگاه کنترل وضعیت با شبیه‌‌سازی سه درجه آزادی دورانی، میدان مغناطیسی زمین و زاویه تابش خورشید، امکان تست یک‌‌پارچه زیرسیستم کنترل وضعیت شامل سنسورها، عملگرها و الگوریتم‌‌های کنترل فراهم شده است.

آزمایشگاه EMC/EMI : در این آزمایشگاه با تولید و اندازه‌‌گیری امواج الکترومغناطیسی، عملکرد سامانه در برابر اغتشاشات الکترومغناطیسی مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد.

کارگاه ساخت و پشتیبانی آزمون: این کارگاه با ساخت قطعات دقیق، فیکسچرهای آزمون و عملیات مونتاژ و دمونتاژ مجموعه تحت آزمون، در انجام خدمات آزمایشگاه همکاری می‌‌کند.

کد خبر 324148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha