همشهری آنلاین: رییس سازمان فضایی با اشاره به پروژه‌های در دستور کار این سازمان از اجرای پروژه‌هایی برای ساخت ماهواره‌برهای حامل ماهواره‌ها در مدارهای بالاتر و همچنین طراحی و احداث اولین رادیوتلسکوپ ملی خبر داد.

اولین رادیوتلسکوپ ملی

به گزارش ایسنا، دکتر محسن بهرامی در نشست تخصصی فضایی که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مرکز فضایی البرز برگزار شد، با تاکید بر این که بخش فضایی کشور تنها مربوط به ساخت و پرتاب ماهواره نمی‌شود، اظهار کرد: ماهواره‌ها بخشی از فناوری‌های کشور هستند، از این رو امیدواریم مرکز فضایی ماهدشت این سازمان مرکزی به فعالیت‌های فضایی کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به پروژه‌های در دستور کار این سازمان اظهار کرد: در حال حاضر ماهواره مصباح آماده پرتاب است که در کشور ایتالیا به دلیل مشکلات تحریم نگهداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال مذاکره با این کشور هستیم و امیدواریم به زودی این ماهواره آماده پرتاب شود.

بهرامی با تاکید بر این که ماهواره‌های مصباح 2 و ناهید 1 در حال طراحی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ماهواره امیرکبیر، ظفر و دوستی از دیگر ماهواره‌هایی هستند که در دستور کار قرار دارند.

رییس سازمان فضایی ایران از اجرای پروژه‌هایی برای ساخت ماهواره‌برهایی که حامل ماهواره‌ها در مدارهای بالاتر باشند، خبر داد و یادآور شد: در بخش دانشجویی نیز همکاری‌های بین‌المللی با اپسکو داریم؛ به گونه‌ای که چندین پروژه مشترک با اپسکو داریم که نمایندگانی از دانشگاه‌ها برای مذاکره با این سازمان اعزام شده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد در این مذاکرات ایران بتواند سهم خود را از این پروژه‌ها دریافت کند.

بهرامی به برنامه‌های این سازمان تا افق 1404 اشاره کرد و گفت:‌ برنامه‌هایی در زمینه موقعیت‌یابی و ناوبری، اکتشافات فضایی، سنجش از راه دور و مخابرات فضایی از جمله برنامه‌های این سازمان تا افق 1404 است.

وی همچنین ساخت ماهواره ملی مخابراتی را از دیگر برنامه‌های این سازمان نام برد و با تاکید بر این که این پروژه فعال است، اضافه کرد: علاوه بر آن در جهت توسعه ماهواره‌های مخابراتی بومی برنامه‌هایی داریم که در این راستا پروژه ماهواره ناهید و امیرکبیر برای قرار گرفتن در مدار لئو از این گونه پروژه‌ها است.

بهرامی قرار گرفتن ماهواره‌ها در مدار ژئو را از دیگر برنامه‌های این سازمان نام برد و یادآور شد: دسترسی به این مدار نیاز به توسعه فناوری‌های متعدد دارد.

رییس سازمان فضایی ایجاد منظومه‌های مخابراتی لئو را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن با همکاری دانشگاه‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه توسعه بومی ماهواره‌های سنجش از راه دور تعریف شده است.

وی توسعه ایستگاه‌های زمینی را از دیگر برنامه‌های این سازمان نام برد و گفت: در این راستا علاوه بر تکمیل شبکه‌ ایستگاه‌های زمینی داخلی، مکاتباتی برای احداث ایستگاه‌های زمینی خارجی مورد نیاز است.

وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در زمینه اکتشافات فضایی افزود: در این راستا اقدام به طراحی و احداث اولین رادیو تلسکوپ ملی کردیم؛ ضمن این که در زمینه ایجاد پایگاه ملی داده‌های نجومی و فضایی نیز برنامه‌هایی در دستور کار داریم.

رییس سازمان فضایی همچنین از برگزاری مسابقه ماهواره‌های مکعبی خبر داد و در این باره توضیح داد: برگزاری این مسابقه به منظور جذب فناوری‌های مورد نیاز در آینده بسیار اهمیت دارد؛ از این رو با برگزاری این مسابقه دانشجویان با طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی اقدام به توسعه فناوری‌هایی در این حوزه خواهند کرد.

بهرامی آخرین مهلت ثبت‌نام در این مسابقه را آخر اردیبهشت ماه ذکر کرد و یادآور شد: معاونت علمی نیز قول حمایت از این مسابقه را داده است.

رییس سازمان فضایی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اهداف کلان در حوزه فضایی در برنامه ششم توسعه گفت: ساخت و پرتاب اولین ماهواره سنجشی عملیاتی کشور و اولین ماهواره مخابراتی در مدار کشور، توسعه سامانه‌های کاربردی فضایی در حوزه محیط زیست و توسعه همکاری‌ها و مشارکت‌ها از جمله اهداف کلان در برنامه ششم توسعه است.

کد خبر 333464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha