با آغاز هفته جهانی فضا، برنامه‌های تازه کشور برای توسعه فعالیت‌ها در فضا تشریح شد.

فضا نوردی ایران به کشاورزی و محیط‌زیست کمک می‌کند

درحالي‌كه موضوع فرستادن انسان به فضا مدتي قبل و با فرستادن ميمون به فضا توسط كاوشگر‌هاي ايراني، مطرح شده بود، حالا معاون سازمان فضايي ايران اعلام كرده فرستادن انسان به فضا در اولويت برنامه‌ها نيست. هفته جهاني فضا از 12تا 18مهر‌ماه به پيشنهاد سازمان ملل متحد در كشورهاي عضو اين سازمان برگزار مي‌شود كه در ايران نيز اين مراسم با شعار «فضا، راهنماي راه» و با حضور معاون اجرايي رياست‌جمهوري، معاون حقوقي رئيس‌جمهور و مسئولان سازمان فضايي كشور برگزار شد.

قائم‌مقام سازمان فضايي ايران در اين مراسم با اشاره به برنامه‌هاي ايران براي فعاليت‌هاي فضايي در عرصه داخلي و بين‌المللي گفت: ايران از يك كشور عضو سازمان بين‌المللي فناوري‌هاي فضايي به يك بازيگر فعال در اين عرصه تبديل شده و نقش بازيگري ايران در فضا باعث شده بسياري از كشورهاي منطقه از برنامه‌هاي ايران در اين زمينه الگو بگيرند.

حميد فاضلي دستيابي به ماهواره‌هاي زمين آهنگ با بومي‌سازي، طراحي و پرتاب ماهواره‌هاي مخابراتي، توسعه فناوري‌هاي پيشرفته در حوزه فضا، ايجاد پايگاه‌هاي پرتاب و ايستگاه‌هاي كنترل و تله‌متري را از برنامه‌هاي در دست اولويت سازمان فضايي عنوان كرد و افزود: در حال ثبت 12موقعيت مداري جديد در اتحاديه جهاني ارتباطات (ITU) هستيم. بعد از ثبت شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه به بهانه‌هايي همچون تحريم صورت گرفته، تعيين موقعيت مداري ماهواره‌هاي ايراني در مدار زمين ازجمله برنامه‌هاي ماست.

وي با تأكيد بر اينكه ايران جزء 5قدرت نوظهور فضايي در سال 2012انتخاب شده و بالاترين نرخ فعاليت فضايي را در بين اين 5قدرت به‌خود اختصاص داده، گفت: كشورهاي حاشيه خليج‌فارس كه در تهيه 2فروند هواپيما درمانده بودند، هم‌اكنون در برنامه‌هاي خود قرار است كاوشگر به مريخ بفرستند و خطوط هوايي را مديريت كنند كه جزء خطوط هوايي برتر دنياست، بر اين اساس اين كشورها با هدفگذاري در حال رسيدن به جايگاه ايران در فضاي بين‌الملل هستند. اينها مدلي كه جمهوري اسلامي ايران در 4سال اخير طراحي كرده و توسعه داده را به‌كار بستند و از برنامه‌هاي فضايي ايران تبعيت مي‌كنند، اما مسئولان ما هنوز در مورد اينكه سازماني يكپارچه و مستقل به نام سازمان فضايي ايران داشته باشيم، در ترديد هستند. اين در حالي است كه مدل مديريت و ساختاري تشكيلات فضايي ايران در حوزه بين‌الملل بسيار ارزشمند معرفي مي‌شود و بسياري از كشورها از اين مدل پيروي مي‌كنند.

قائم‌مقام سازمان فضايي ايران همچنين از مذاكره سازمان فضايي ايران با سازمان محيط‌زيست براي رصد جنگل‌هاي شمالي با استفاده از ماهواره‌هاي خود با هدف حفاظت از اين جنگل‌ها خبر داد و گفت: درصورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزي، بلافاصله موضوع را از طريق پيامك به نزديك‌ترين جنگلبان اطلاع‌رساني خواهيم كرد تا عمليات خاموش كردن آتش هر چه سريع‌تر انجام شود.

فاضلي با بيان اينكه پرتاب انسان به فضا در برنامه‌هاي سازمان قرار دارد اما با توجه به تغيير اولويت‌ها ممكن است با تأخير اجرا شود، افزود: مهم‌ترين اولويت ما توسعه خدمات و كاربردهاي فضايي است و اميدواريم مردم زندگي بهتر مبتني بر دستاوردهاي فضايي را در آينده نزديك احساس كنند. طرح بررسي ميزان كشت برنج در كشور هم به‌صورت آزمايشي اجرا مي‌شود. در شرايط عادي يك سال طول مي‌كشد تا اطلاعات محصول برنج در اختيار وزارت جهادكشاورزي قرار بگيرد و اين وزارتخانه اطلاعات پايش شده را در اختيار وزارت صنايع براي واردات ميزان برنج قرار دهد، حال آنكه با استفاده از فناوري فضايي، ما طي 10روز اطلاعات دقيقي درخصوص ميزان زيركشت برنج، ميزان توليد احتمالي، ميزان آسيب وارد شده به برنج، ميزان آب استفاده شده و هدر رفته و ديگر داده‌هاي لازم را در اختيار وزارت جهاد قرار داديم.

کد خبر 274013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha