همشهری‌آنلاین: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان این که هیچ کس نمی‌تواند کردها را از بیان حق سرنوشت خود منع یا حقوق آن‌ها را انکار کند، تصریح کرد زمان برگزاری همه‌پرسی درباره استقلال این اقلیم فرا رسیده است.

مسعود بارزانی

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت: برخی مسئولان سیاسی محلی و مسئولان کشورهای منطقه اظهارات نادرستی را درباره سرنوشت مردم کردستان و همه پرسی ایراد می‌کنند. من از چنین اظهاراتی حیرت‌زده می‌شوم.

بارزاني پيش از اين هم درخصوص برگزاري همه‌پرسي اظهار نظر كرده‌بود.

پیشتر اتحادیه اروپا اعلام کرد با برگزاری همه پرسی درباره استقلال کردستان عراق در شرایط فعلی مخالف است.

بارزانی تصریح کرد‌: هیچ کس نمی‌تواند مردم کردستان را از بیان حق سرنوشت خود منع یا حقوق آن‌ها را انکار کند. برگزاری همه پرسی به معنای اعلام تشکیل کشور نیست بلکه بیان اراده مردم است تا رهبران سیاسی اراده و تصمیم مردم را در زمان و مکان مناسب اجرا کنند. اگر مردم کردستان منتظر این هستند که دیگران به آن‌ها استقلال ببخشند هرگز این مسئله رخ نخواهد داد.

او گفت:‌ کسانی که کردستان را تقسیم کردند به خوبی می‌دانند که مرتکب اشتباه‌هايي در حق کردها شده‌اند. اکنون زمان برگزاری همه‌پرسی فرا رسیده اما برخی تلاش می‌کنند تا مانع آن شوند.

اظهارات بارزانی در حالی ایراد شده که گروه‌های سیاسی کرد اخیرا به اختلاف‌هاي میان خود پایان دادند.

به‌تازگي در نشست "کمیته حل بحران اقلیم کردستان عراق" که از 9 عضو احزاب اصلی این اقلیم تشکیل شده بود مقرر شد تا اوضاع به پیش از بحران به وجود آمده در اقلیم در اکتبر گذشته بازگردد و این به معنای بازگشت نمایندگان اخراج شده از پارلمان و وزرای مخالف در کابینه اقلیم کردستان عراق است.

کد خبر 323875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha